Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-31, 01:27
  #1
Medlem
Jag får ofta en störning på teven på A/V kanalen.
Störningen uppstår i form av ett finmaskigt nät över teverutan samt krokiga och lodräta linjer när jag tittar på blu-ray, dvd eller spelar spel på teven.

När jag kopplade in min stereo till enheterna för att få ut stereoljudet fick jag brum ur högtalarna.
Jag löste problemet med att koppla in en Tris på antenkabeln
Denna Tris bryter jordslingan och brummet försvann från högtalarna.
Men bildstörningarna försvann inte.

Jag har även kopplat in alla elprylar i fas, jag använder mig av kvalitativa antennkablar.
Inget hjälper för att ta bort bildstörningarna på A/V kanalen.

Ibland hjälper det slumpmässigt att dra ur antennsladden ur min hårdiskinspelare, då får jag perfekt bild genom A/V kanalen.
Andra gånger hjälper det inte ens med att dra ur antennsladden, det finmaskiga nätet över teveskärmen samt dom krokiga lodrätta störlinjer finns fortfarande kvar i rutan.
Det är med andra ord slumpen som avgör ifall störningarna försvinner!

En reparatör sa till mig att prova en 4G blocker då han misstänkte att det kunde vara störningar från mobilnät eller wifi

Finns det någon som upplever bildstörningar i form av finmaskigt nät samt krokiga linjer i rutan?
Vad kan man göra mer för bli av med detta störmoment, jag blir jävligt lack över detta.
Citera
2018-01-01, 11:38
  #2
Medlem
Waterlilys avatar
Jordslingor är ett otyg som kan vara svårt att få bort. En orsak kan vara att du har någon enhet t. ex. en dator inkopplad samtidigt som du nyttjar kabel-TV via koaxialkabel. Då har du två jordanslutningar. Datorn som är ansluten med en skyddsjordad 230 V elkabel och antennkabeln till kabel-TV-nätet.

Åtgärdas med en liten antenkabelsladd där signalen är galvaniskt isolerad mellan ändarna. Finns att köpa hos t. ex. Kjell och Company och kopplas in i serie med antennkabeln.

Kanske kan vara ett tips.

Vänligen Näckrosen
Citera
2018-01-01, 19:49
  #3
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinguinen
Jag löste problemet med att koppla in en Tris på antenkabeln

Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Åtgärdas med en liten antenkabelsladd där signalen är galvaniskt isolerad mellan ändarna.

En Tris är en typ av galvanisk avskiljare, en annan typ är den du nämner. Båda fungerar lika bra.

TS: kan du fotografera hur felet ser ut?
Citera
2018-01-01, 23:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
En Tris är en typ av galvanisk avskiljare, en annan typ är den du nämner. Båda fungerar lika bra.

TS: kan du fotografera hur felet ser ut?

hur infogar man bilder här på forumet från egen dator?

jag har haft den galvaniska sladdstumpen som jag köpte från Kjell o company, den satt i min gamla videobandspelare tills videon gick sönder, nu kan jag bara zappa mellan videons kanaler men störningarna iform av finmaskigt nät samt krokiga vertikala linjer kommer och försvinner slumpmässigt!

Trisen är en metalldosa med F-kontakter som jag beställde från nätet, denna dosa är gedigen och seriös men tar enbart väck brum från stereon inte övriga bildstörningar.

min dator samt subba inkl. datorhögtalare har jag inkopplad till samma kopplingsdosa med teven samt videon.
Alla enheter är kopplade i FAS.

om jag provade, kan det hjälpa om jag kopplar bort datorns nätsladd från samma kopplingsdosa som mina övriga bildkällor är kopplade till och istället kopplar datorns nätsladd till ett annat separat uttag längre bort från bildkällornas kopplingsdosa?
skulle detta kunna hjälpa och få bort störningarna på tevens A/V kanal?

alla sladdar till bildkällor samt nätverkskabel till datorn är av god skärmad kvalisort för att minska störningar.

måste få en lösning på detta problem, det är absolut inget roligt att titta på en film med jordslinga som stör i bakgrunden på teven.
__________________
Senast redigerad av pinguinen 2018-01-01 kl. 23:50.
Citera
2018-01-01, 23:56
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinguinen
hur infogar man bilder här på forumet från egen dator?

jag har haft den galvaniska sladdstumpen som jag köpte från Kjell o company, den satt i min gamla videobandspelare tills videon gick sönder, nu kan jag bara zappa mellan videons kanaler men störningarna iform av finmaskigt nät samt krokiga vertikala linjer kommer och försvinner slumpmässigt!

Trisen är en metalldosa med F-kontakter som jag beställde från nätet, denna dosa är gedigen och seriös men tar enbart väck brum från stereon inte övriga bildstörningar.

min dator samt subba inkl. datorhögtalare har jag inkopplad till samma kopplingsdosa med teven samt videon.
Alla enheter är kopplade i FAS.

om jag provade, kan det hjälpa om jag kopplar bort datorns nätsladd från samma kopplingsdosa som mina övriga bildkällor är kopplade till och istället kopplar datorns nätsladd till ett annat separat uttag längre bort från bildkällornas kopplingsdosa?
skulle detta kunna hjälpa och få bort störningarna på tevens A/V kanal?

alla sladdar till bildkällor samt nätverkskabel till datorn är av god skärmad kvalisort för att minska störningar.

måste få en lösning på detta problem, det är absolut inget roligt att titta på en film med jordslinga som stör i bakgrunden på teven.

A/V-kanalen låter väldigt analog. Är det störningar även på HDMI?
Citera
2018-01-02, 23:40
  #6
Medlem
ja, det är en 17 år gammal Sony tjock tv jag har som ungarna kan spela retrospel då nyare platt teve inte funkar bra med gamla konsoler.

det är enbart på denna tv som jag har bildstörningar på A/V kanalen oavsett om barnen spelade teckande filmer på videon innan den gick paj eller spelar dvd filmer så var störningarna slumpmässiga.

det måste finnas nån grej man kan koppla mellan tv och övrig elektronik som bryter en fast jordslinga som stör mellan elektroniken?
Citera
2018-08-06, 20:03
  #7
Medlem
lite goda nyheter.

har nu under semestern haft tid att sätta mig in i problemet med tevebilden.
hade en elkunnig kompis på hembesök som hjälpte mig.

kompisen hade med sig mätverktyg för el så han kunde mäta spänning.
vi skruvade av kåpan bak på teven och kunde konstatera att allting var helt och fortfarande funktionsdugligt.

kompisen kollade även alla mina kablar och problemet låg dolt i en scartkabel vars stift, på ett stift av alla 21 fullkopplade stift, där hade lödningen släppt.
stiftet hade fått ett glapp som i sin tur ledde till kontaktproblem på A/V kanalen och därmed blev bilden dålig.

man har nu lärt sig läxan att aldrig mer köpa skräpkablar som inte håller måttet.
i långa loppet lönar det sig att betala extra för högkvalitativa kablar med riktiga kontakter i metall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback