• 1
  • 2
2017-12-30, 21:54
Medlem
saviers avatar
Hej!

Jag undrar om det finns någon som har RIKTIG insyn i hur ett kreditbetyg påverkas.

Story:
Smslån, överkomsumption, leva life > Skulder > Kronofogden > 13 betalningsanmärkningar >
Avbetalt skuldsaldo hos KFM > Skulder till kompisar/syskon/föräldrar/avbetalningsplaner med inkassobolag.

Idag:
De senaste månaderna har de flesta anmärkningarna försvunnit en och en. Den sista försvinner inom kort. I och med det har jag sett att mitt kreditbetyg (via minuc.se) vandrat ifrån ca 96% (100% sämst) till idag 5.9%

Jag har nu 1 betalninsanmärkning,(Försvinner om drygt någon vecka) och 1 UC förfrågan kvar (försvinner om 30 dagar).

Förutsättningar:
Deklarerad årsinkomst 266.000 för 2016
Deklarerad årsinkomst 240.000 för 2015
När nya uppgifter släpps till deklarationen ca 274.000

Jag har INGEN skuld som rapporteras till UC

Jag har för en månad sedan BYTT JOBB.
Varit fastanställd i 2+5 år (två olika ställen).
Nu provanställning. Garanterad att få vara kvar.

Jag har med nuvarande lön 28.000:- före skatt. (Bara fått en lön eftersom det är min första månad).

Det jag vill är att kunna få ett lån på så högt belopp som möjligt.
Skuld på ca 320.000:- , men 50.000 hade löst det mest akuta, 150.000 det absolut mest optimala och 200.000 allt som jag har "skuldkänslor" för att lånat.

Är de någon som de facto VET om jag bör kunna få ett lån?
Det som talar skarpt negativt för det är att jag bara har en provanställning nu, men innan dess varit 5 år på samma ställe.
Därifrån sa jag upp mig självmant pga. de sålde verksamheten utomlands och jag började nya jobbet dagen efter min uppsägningstid.
Citera
2017-12-30, 22:13
Medlem
Utan FF och anmärkning bör du kunna få 150-200k i blanco. Frågan är till vilken ränta - i ditt fall, med en relativt låg inkomst (givet 22000, din tidigare lön som du bör söka med), lär den bli mot det högre spannet.

Bank Norwegian godkänner t.ex. stora lån och har räntor på 10-15%. Kan tänka mig att du hade fått 200k därifrån. Jag har tidigare varit själv i en knepig ekonomisk situation och då tagit hjälp av Lånforum (jag är inte alls associerad med denna sajt förövrigt) där du hittar fler likasinnade än här på FB. Där finns det trådar där du konkret ser hur andras situationer sett ut och hur mycket de fått i lån och vart (det är det jag baserar mitt första påstående från).

Tre punkter avslutningsvis:

- 1 FF gör ingenting att ha eller sänker din kreditvärdighet. Lägg den på att göra en ansökan på Lendo efter att din anmärkning och FF är borta. De har flest och bäst banker anslutna, tror även de har Bank Norwegian anslutna så du får se deras erbjudande.

- Skriv att du är fast anställd i din ansökan annars får du inget lån. Sålänge den lön du anger matchar den på årsbokslutet är risken mycket, mycket låg att du måste skicka in och bevisa fastanställningen. Skriv alltså 22000 och inte 28000 som är din nuvarande lön, för 22000 och fast är bättre än 28000 och icke-fast.

- Bra jobbat!
Citera
2017-12-30, 22:19
Medlem
Du lär inte få något nytt lån.

Redan 320 000 i lån
Ingen fast anställning. Ny provanställning och garanterad att vara kvar är inget banken köper.
För låg lön i förhållande till nuvarande och eventuella nya skulder.

Skulle någon ta chansen för 50 000, så lär räntan hamna på kring 15-19%, minst, och det vill du inte.
Citera
2017-12-30, 22:30
Medlem
saviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du lär inte få något nytt lån.

Redan 320 000 i lån
Ingen fast anställning. Ny provanställning och garanterad att vara kvar är inget banken köper.
För låg lön i förhållande till nuvarande och eventuella nya skulder.

Skulle någon ta chansen för 50 000, så lär räntan hamna på kring 15-19%, minst, och det vill du inte.

Att jag har lån syns inte på en UC. Detta då det är till privatpersoner och inkassobolag som inte rapporterat skulderna till UC. Kan bifoga printscreen på min UC strax.

Det innebär ju EGENTLIGEN att de får en förfrågan från en person med 0 betalningsanmärkningar, 1 kreditupplysning och deklarerad årsinkomst varje år 7 år tillbaka samt inga skulder som syns om de inte ringer runt till alla och frågar.

Du tror ändå det är kört?
Citera
2017-12-30, 22:32
Medlem
saviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ELKARTELL
...

- Skriv att du är fast anställd i din ansökan annars får du inget lån. Sålänge den lön du anger matchar den på årsbokslutet är risken mycket, mycket låg att du måste skicka in och bevisa fastanställningen. Skriv alltså 22000 och inte 28000 som är din nuvarande lön, för 22000 och fast är bättre än 28000 och icke-fast.

- Bra jobbat!

Jag har absolut förstått/tänkt att jag givetvis skriver 22.000 i lön, att jag är fastanställd sedan "länge/5 år), men lär ju tok-torska när jag skickar in lönespec från 2 olika arbetsgivare, eller inte kan ge ett arbetsgivarintyg från nuvarande arbetsgivare.

Är det praxis att begära lönespec/anställningsintyg eller vad tror du?
Citera
2017-12-30, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av savier
Jag har absolut förstått/tänkt att jag givetvis skriver 22.000 i lön, att jag är fastanställd sedan "länge/5 år), men lär ju tok-torska när jag skickar in lönespec från 2 olika arbetsgivare, eller inte kan ge ett arbetsgivarintyg från nuvarande arbetsgivare.

Är det praxis att begära lönespec/anställningsintyg eller vad tror du?

Nej, det är inte praxis, har du inkomst på UC på det viset du beskriver kommer lönespecar eller anst. avtal begäras in. Vid de 5 tillfällen jag tagit lån har det inte hänt, låneansökningar är en mycket automatiserad process idag vad gäller både granskning och i många fall även signering.
Citera
2017-12-30, 22:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ett gott råd: Nu när du äntligen är på banan så ska du väl inte skuldsätta dig och riskera hamna i skiten igen?

Känns så sorgligt att det första du tycks tänka på när anmärkningarna försvunnit är att skuldsätta dig igen...
Citera
2017-12-30, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ett gott råd: Nu när du äntligen är på banan så ska du väl inte skuldsätta dig och riskera hamna i skiten igen?

Känns så sorgligt att det första du tycks tänka på när anmärkningarna försvunnit är att skuldsätta dig igen...

Läsproblem? TS skuldsätter sig inte igen. Han vill omplacera sin redan befintliga skuld. Mycket, mycket vanligt att man gör det flera gånger om när man är skuldsatt och förutsättningarna över tid blir bättre. Den som vet vet.

Dessutom är det ett sunt val att vilja ha banklån framför privata lån och skulder till inkassobolag.

Nu har du lärt dig något nytt i alla fall.
Citera
2017-12-30, 23:10
Medlem
saviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Som sagt.
320.000 i skuld till privatpersoner/inkassobolag.

Jag vill ha detta i ett banklån på MITT namn så;
1, Privatpersoner får tillbaka sina pengar
2, Inkassobolagen kan flyga åt fanders
Citera
2017-12-31, 00:16
Medlem
Jag jobbar med att utveckla de automatiserade regelverken och prissättningen på blancolån hos en aktör på marknaden och här är mina tankar:

För att maximera dina chanser att få ett blancolån:

-Gå via Lendo eller Zmarta (De har flest banker/kreditmarknadsbolag som partners och det blir bara en UC)
-Fejka de uppgifter som inte går att kontrollera mot UC. Skriv aldrig att du har CSN-lån eller barn. Sätt dig som tillsvidareanställd också eftersom du har taxerad inkomst över flera år i din UC.

När hade du skuldsaldo hos KFM senast? Bankerna får reda på historiskt skuldsaldo 24 månader tillbaka, så även fast du inte har skuldsaldo nu så kan de möjligtvis fortfarande se det.

Har du inte haft skuldsaldo senaste 24 månaderna så kommer du att få bud från långivare givet att det du har sagt stämmer och inget annat ligger dig i fatet som du inte nämnt. Men med 5,9% i UC-risk så kommer räntan att vara hög och beloppet förmodligen relativt lågt (30-100 TSEK gissar jag på).
Citera
2017-12-31, 01:19
Medlem
saviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kletos
Jag jobbar med att utveckla de automatiserade regelverken och prissättningen på blancolån hos en aktör på marknaden och här är mina tankar:

För att maximera dina chanser att få ett blancolån:

-Gå via Lendo eller Zmarta (De har flest banker/kreditmarknadsbolag som partners och det blir bara en UC)
-Fejka de uppgifter som inte går att kontrollera mot UC. Skriv aldrig att du har CSN-lån eller barn. Sätt dig som tillsvidareanställd också eftersom du har taxerad inkomst över flera år i din UC.

När hade du skuldsaldo hos KFM senast? Bankerna får reda på historiskt skuldsaldo 24 månader tillbaka, så även fast du inte har skuldsaldo nu så kan de möjligtvis fortfarande se det.

Har du inte haft skuldsaldo senaste 24 månaderna så kommer du att få bud från långivare givet att det du har sagt stämmer och inget annat ligger dig i fatet som du inte nämnt. Men med 5,9% i UC-risk så kommer räntan att vara hög och beloppet förmodligen relativt lågt (30-100 TSEK gissar jag på).

Här är utdrag ifrån minuc.se för några minuter sedan.

https://www.dropbox.com/s/r6kje8x9xj...pture.PNG?dl=0

Jag har varken CSN eller barn.
Citera
2017-12-31, 01:36
Medlem
saviers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kletos

...

Under tiden (senaste 3-4 månaderna) har jag gått ifrån 13 anm. till 1 och sett min risk minska till nu 5.9% med 1 anm. och 1 UC.
Kan jag räkna med att min risk kryper ner ytterligare några procent när den sista anmärkningen försvinner?

Om man kollar i appen "Kreddy" så kan man läsa lite mer om kreditbetyg där mellan 4,1% - 25% är "Mindre bra" = ingen möjlighet till lån, men under 4,0% till 1,0% är bra - får man ett lån om man hamnar där?

Jag skulle inte våga hoppas på steget 0,2% till 0,9% "Mycket bra", men det vore optimalt.
Man kan se där att medelinkomsten för den gruppen är 215.000/år. Dvs MINDRE än vad jag har.

0,1% är "Utmärkt" men då krävs en medelinkomst på över 329.000 vilket jag har först näst-nästa års inkomstuppgifter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in