Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-30, 19:23
  #1
Medlem
Hej alla! Mitt första inlägg här, så hoppas att jag har lagt det på rätt ställe Var för typ 5 år sedan med om en mycket märklig händelse som jag sedan har gått och grumlat på... Såhär var det: Jag låg och försökte sova och var nära på att somna in. (klockan var kanske runt 23 på kvällen). Hursomhelst, när jag låg där och sova så hörde jag helt plötsligt en jättestark manlig röst som sa: ''Nu blir du förvånad va?'' Sekunden efter så sattes min väldigt högljuda dator igång. Jag gick i panik upp och stängde av den, samt drog ut kontakten. Sedan gick jag och lade mig igen (ganska lugn, inte rädd) och somnade. Vaknade på morgonen och såg att kontakten till datorn var utdragen... Sedan dess har jag aldrig använt den datorn igen. Vad kan detta ha varit? Ska läggas till att ingenting paranormalt/spirituellt har hänt mig efter eller innan denna händelse.

Har någon varit med om något liknande? Den där rösten sitter hårt spikat i hjärnan på mig, jag är förvirrad..
Citera
2017-12-30, 19:56
  #2
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Det händer ibland att man vaknar upp rent fysiskt med kroppen och allt men med sinnet kvar halvt i sovande tillstånd. Jag vaknade själv upp en gång av att min hylla lät som en gräsklippare som jag var tvungen att stänga av. Rev i detta tillstånd ned hela hylla med böcker och allt och vaknade sedan upp i en jävla röra.
Citera
2017-12-30, 22:05
  #3
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajsnajzZ
Jag gick i panik upp och stängde av den, samt drog ut kontakten. Sedan gick jag och lade mig igen (ganska lugn, inte rädd) och somnade. Vaknade på morgonen och såg att kontakten till datorn var utdragen...

Väldigt paranormalt det där med den utdragna kontakten...
Citera
2017-12-30, 22:32
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoltsvenskfitta
Väldigt paranormalt det där med den utdragna kontakten...
Aa det skulle man kunna säga hehe )
Citera
2017-12-30, 22:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Det händer ibland att man vaknar upp rent fysiskt med kroppen och allt men med sinnet kvar halvt i sovande tillstånd. Jag vaknade själv upp en gång av att min hylla lät som en gräsklippare som jag var tvungen att stänga av. Rev i detta tillstånd ned hela hylla med böcker och allt och vaknade sedan upp i en jävla röra.
Ah fan, det kan ha varit det som hände, jävligt konstigt ändå..
Citera
2018-01-02, 15:52
  #6
Medlem
oldnewss avatar
Allt tyder på att det var en hallucination. När hjärnan befinner sig i tillståndet mellan vakenhet och sömn händer det ibland att man hallucinerar. Man kan se skepnader eller höra ljud som inte finns. Ibland kan det kännas som att man är paralyserad (=sömnparalys). Risken för hallucinationer är större om man är stressad eller om man har sovit dåligt. Trots att du upplevde det som att du hörde rösten först och att datorn startade en sekund efter, misstänker jag att datorn startade först men att din halvsovande hjärna inte registrerade det. Det är möjligt att datorljudet triggade hallucinationen.

Att datorer startar av sig själva är i sig inte något ovanligt. T.ex. åska, strömavbrott, virus eller vissa inställningar kan orsaka det. Om datorn är i standby kan det ju räcka med att musen får en liten stöt för att datorn ska köra igång.
Citera
2018-01-04, 01:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldnews
Allt tyder på att det var en hallucination. När hjärnan befinner sig i tillståndet mellan vakenhet och sömn händer det ibland att man hallucinerar. Man kan se skepnader eller höra ljud som inte finns. Ibland kan det kännas som att man är paralyserad (=sömnparalys). Risken för hallucinationer är större om man är stressad eller om man har sovit dåligt. Trots att du upplevde det som att du hörde rösten först och att datorn startade en sekund efter, misstänker jag att datorn startade först men att din halvsovande hjärna inte registrerade det. Det är möjligt att datorljudet triggade hallucinationen.

Att datorer startar av sig själva är i sig inte något ovanligt. T.ex. åska, strömavbrott, virus eller vissa inställningar kan orsaka det. Om datorn är i standby kan det ju räcka med att musen får en liten stöt för att datorn ska köra igång.
Aa så tror jag ju egentligen också att det var. Är ganska insatt i sömnparalyser, hympnagoga och hypnompompa. Har haft hallisar efter detta men detta kändes verkligare på nåt sätt...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback