Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-30, 13:47
  #1
Medlem
Hej!

Precis som rubriken lyder har jag hittat olika bluetoothsändare som man pluggar in i TVns hörlursuttag, och som sedan skickar ljudet till ex Bose bluetoothhörlurar.

Frågan lyder:
Skickas ALLT ljud från tvn in i den sändaren, även om hörlurarana inte är på? Dvs blir det tyst i rummet konstant? Min morfar är sängliggandes och vill dels kunna använda hörlurarna, men även kunna lyssna på tvns högtalare som vanligt. Han kan inte gå fram till tvn och dra ur sändaren hux flux.
Om fallet är så att allt ljud försvinner konstant (förrutom i hörlurarna), finns det då ngn fjärrkontroll som kan avaktivera bluetoothsändaren när han vill ha allt ljud från tvns högtalare? Eller löser det sig bara hörlurarana inte är på?

Tack på förhand!
Citera
2017-12-30, 15:35
  #2
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Bäst är om du frågar leverantören/tillverkaren.

Men om man ta exemplet smartphone och BT-hörlurar:
- Är inte hörlurarna påslagna så hittar inte mobilen nån (aktiv) mottagare, ljudet sänds då ut genom mobilens interna högtalare.
- Om man däremot lyssnar via BT-lurarna och stänger av dem, så stoppas också uppspelningen i mobilen, dvs musiken övergår inte till att spelas uppgenom mobilens högtalare. Detta torde dock skilja sig mot TVn då den sänder kontinuerligt (man trycker ju inte på ”play” för att titta på TV, utan man sätter på TVn), dock vet jag inte vad som sker med själva ljudet.

Sen så kan det vara så att om nåt är anslutet till en aux-utgång så blockerar det signalen till de interna högtalarna. Vet ej hur det ser ut i en TV, dvs att man med t ex fjärrkontrollen väljer utgång för ljudet och då kan låta enheten sitta kvar utan att den blockerar signalen.
Citera
2018-01-01, 14:47
  #3
Medlem
Waterlilys avatar
Nu vet jag inte hur just din morfars TV är utrustad. Vissa apparater har analogt ljud ut via RCA/Phono-uttag. För dem kan man i vissa TV konfigurera att det alltid finns ljud ut med en konstant volym tänkt att anslutas till separat ljudanläggning. Samma ljudsignal hittas bland stiften i SCART-uttaget. Om man använder den signalen till bluetooth-sändaren får man reglera volymen i luren föutsatt att luren har volymkontroll.

Kanske är TV:n så ny att den saknar SCART och RCA. Då fungerar inte mitt förslag.

Vänligen Näckrosen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback