Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-04, 18:04
  #13
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Det är lättast jämföra med att åka tåg, med att man får sin sittplats. Förr var det inte ovanligt de överbokade flyget, eftersom det är alltid några som är sjuka, kommer försent. Har man otur, så är det ingen som är sjuk, eller kommer försent, då blir de sista som försöker checka in utan någon sittplats. Vet gånger det har hänt, 2 kompisar till mig råkade ut för det. Jag vet inte om de gör det nu, men det tro jag, eftersom de vill fylla flyget.

Annars är den stora skillnaden är du checka in bagare också på grund av många omständigheter, som totalvikten på flyget i start ögonblicket.

Jag tycker det är vansinne att checka in långt innan, det borde endast ske med de som är vid flygplatsen. Jag undrar hur många som har checkat in långt innan, men blir sjuk samma dag, eller strul så de är sena till flygplatsen. Tomma platser som de då kunde fyllt upp. Förr var det aldrig tomma platser, men idag är det ofta många tomma platser.
Flyger du med Korean får du ”böter” om du checkar in men inte dyker upp.
En jobbig grej med att erbjuda tidig incheckning är att man kanske inte vet vilken flygplansmodell som ska användas.
Saker som kan påverka modellvalet är exempelvis inställda flyg och oväntad efterfrågan.
Citera
2018-01-24, 02:32
  #14
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Det är lättast jämföra med att åka tåg, med att man får sin sittplats. Förr var det inte ovanligt de överbokade flyget, eftersom det är alltid några som är sjuka, kommer försent. Har man otur, så är det ingen som är sjuk, eller kommer försent, då blir de sista som försöker checka in utan någon sittplats. Vet gånger det har hänt, 2 kompisar till mig råkade ut för det. Jag vet inte om de gör det nu, men det tro jag, eftersom de vill fylla flyget.

Annars är den stora skillnaden är du checka in bagare också på grund av många omständigheter, som totalvikten på flyget i start ögonblicket.

Jag tycker det är vansinne att checka in långt innan, det borde endast ske med de som är vid flygplatsen. Jag undrar hur många som har checkat in långt innan, men blir sjuk samma dag, eller strul så de är sena till flygplatsen. Tomma platser som de då kunde fyllt upp. Förr var det aldrig tomma platser, men idag är det ofta många tomma platser.
Nekas man att resa pga överbokning så har man rätt till ekonomisk kompensation enligt EUs regler.
Citera
2018-01-24, 17:27
  #15
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nekas man att resa pga överbokning så har man rätt till ekonomisk kompensation enligt EUs regler.
ja, men det hjälper föga om man ska ha en ny anslutnings flyg eller annat inbokat.
Citera
2018-01-24, 17:28
  #16
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Flyger du med Korean får du ”böter” om du checkar in men inte dyker upp.
En jobbig grej med att erbjuda tidig incheckning är att man kanske inte vet vilken flygplansmodell som ska användas.
Saker som kan påverka modellvalet är exempelvis inställda flyg och oväntad efterfrågan.

Det kan jag tänka mig, vet ej poängen med tidig incheckning.
Citera
2018-01-24, 18:19
  #17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
ja, men det hjälper föga om man ska ha en ny anslutnings flyg eller annat inbokat.
Har man bokat hela resan på en biljett så tror jag nog att flygbolaget som nekar dig pga överbokning måste ordna biljetter till anslutningsflyget. Värre blir det ju dock om du köpt Stockholm-London separat och London-Singapore separat. Värre blir det ju om man missar ett evenemang man vill vara med på.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2018-01-24 kl. 18:22.
Citera
2018-01-25, 20:27
  #18
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Det kan jag tänka mig, vet ej poängen med tidig incheckning.
Man kan öka flygplatsens kapacitet eftersom man inte behöver lika mycket incheckningsutrymme på flygplatsen. Men för det så räcker det ganska ba om man kan checka in dagen innan.
Citera
2018-01-26, 17:38
  #19
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har man bokat hela resan på en biljett så tror jag nog att flygbolaget som nekar dig pga överbokning måste ordna biljetter till anslutningsflyget. Värre blir det ju dock om du köpt Stockholm-London separat och London-Singapore separat. Värre blir det ju om man missar ett evenemang man vill vara med på.
japp håller med dig, för mina vänner ställde det till mycket.

Japp det är jag säkert de gör, jag åkte med korea airlines till seoul, där jag skulle ta anslutningsplan till Yogjakarta(indonesien). Men jag kom iväg sent från Amsterdam, så vi hann inte med det anslutningsflyget. Men det löste sig med de fixa nya biljetter och hotellrum. Jag blide en dag sen till min ankomst. Hängigt, men det bruka vara villiga hjälpa.
Citera
2018-01-26, 17:41
  #20
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Man kan öka flygplatsens kapacitet eftersom man inte behöver lika mycket incheckningsutrymme på flygplatsen. Men för det så räcker det ganska ba om man kan checka in dagen innan.
Hmmm här hänger jag ej med lol.. Jag är nog trött efter jobb, men det är nog rätt om man nu tänker efter. Man behöver inte så mycket personal, och inga långa köer till diskarna.
Citera
2018-01-26, 17:59
  #21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Hmmm här hänger jag ej med lol.. Jag är nog trött efter jobb, men det är nog rätt om man nu tänker efter. Man behöver inte så mycket personal, och inga långa köer till diskarna.
Själva incheckningen kan man ju dock göra i automater på flygplatsen i dom flesta fall och dessa automater brukar kunna hantera incheckning åt ett stort antal flygbolag så jättemycket plats tar ju inte detta. Diskar för själva bagageinlämningen måste dom ju ha ändå. Tar ju dock mer personal om alla måste checka in manuellt. Spelar ju dock inte så stor roll om elektronisk incheckning kan ske 24 timmar före eller 14 dagar före.
__________________
Senast redigerad av Jonas1968 2018-01-26 kl. 18:01.
Citera
2018-01-26, 18:04
  #22
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Själva incheckningen kan man ju dock göra i automater på flygplatsen i dom flesta fall och dessa automater brukar kunna hantera incheckning åt ett stort antal flygbolag så jättemycket plats tar ju inte detta. Diskar för själva bagageinlämningen måste dom ju ha ändå.
Ja, det är så jag bruka göra också. Checka in vid dessa apparater lätt o snabbt. Oftast räcker det med sitt pass.
Jag förstår Neksnor vad han menar nu. De som checkar in med apparater/internet slipper stå vid diskarna. För dem räcker med att puta in sitt bagage vid snabb inlämningen. Är det några 100 stycken som gör det.Vilket göra att de behöver ej stå i kö vid diskarna , det ger mindre jobb för flygbolaget, vilket innebär spar av tid och pengar.
Citera
2018-01-27, 11:48
  #23
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Ja, det är så jag bruka göra också. Checka in vid dessa apparater lätt o snabbt. Oftast räcker det med sitt pass.
Jag förstår Neksnor vad han menar nu. De som checkar in med apparater/internet slipper stå vid diskarna. För dem räcker med att puta in sitt bagage vid snabb inlämningen. Är det några 100 stycken som gör det.Vilket göra att de behöver ej stå i kö vid diskarna , det ger mindre jobb för flygbolaget, vilket innebär spar av tid och pengar.
Vilket i förlängningen gör att delar av incheckningsytan kan användas till något mer lönsamt som fler affärer eller i extremfallet en extra landningsbana.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2903153

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback