Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-30, 00:26
  #1
Medlem
Tja! Tog studenten i sommar och började jobba med en gång. Fram tills nu har jag sparat ihop 60 000 kr som bara ligger och skräpar på ett sparkonto. Utöver detta har jag 50 000 kr i form av en fond - Nordea global dividend fund.

Vill även investera dessa 60 000 kr i en fond jag inte tänkt röra på cirka 7-10 år. Vilka stabila, långsiktiga fonder kan ni rekommendera? Är ute efter något som inte är allt för volatil. Vill känna mig trygg och inte behöva sälja av den pga för stora svängingar värdemässigt.

Frågan är då i vilken fond ni rekommenderar mig att investera dessa 60 000 kr?
__________________
Senast redigerad av Dennebenne321 2017-12-30 kl. 00:51.
Citera
2017-12-30, 00:28
  #2
Avstängd
finanshajen-s avatar
Lannebo Mixfond för fan!
Citera
2017-12-30, 03:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finanshajen-
Lannebo Mixfond för fan!

Är inte avgiften väl hög i förhållande till avkastningen?
Då kan man väl lika gärna köpa Spiltan Aktiefond Stabil eller någon indexfond med låg avgift?
Citera
2017-12-30, 10:44
  #4
Medlem
trailblasers avatar
Kolla in Robur Mixfond. Eller SPP blandfond.
Citera
2017-12-30, 12:14
  #5
Medlem
trailblasers avatar
Jag menade KPA Blandfond istället för SPP. Ganska hög exponering mot Sverige dock. Robur har två mixfonder såg jag nu.
Citera
2017-12-30, 13:06
  #6
Medlem
Dem jag kollat närmare på är spiltan aktiefond samt avanza zero. Vilken av dessa är minst risk och har en framtid tror ni?
__________________
Senast redigerad av Dennebenne321 2017-12-30 kl. 13:55.
Citera
2017-12-30, 20:22
  #7
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dennebenne321
Dem jag kollat närmare på är spiltan aktiefond samt avanza zero. Vilken av dessa är minst risk och har en framtid tror ni?

Vill du ha 100% av ditt kapital investerat i Sverige? Det är vad du får med de fonderna.
Jag tror mix/blandfonderna låter mer som din grej. Köper du en ren aktiefond kommer du aldrig kunna "slappna av", för det kan när som helst bli stora svängningar. Det räcker med att galningen i Nordkorea skjuter upp en missil som landar på barmark för att den globala ekonomin går ner rejält. Inte heller med en blandfond kan du känna dig trygg men där dämpar räntedelen risken en aning, och du kan hitta en med en global aktiespridning.

Annars så kör du en global indexnära fond och en räntefond för att dämpa risken.
Citera
2018-01-09, 16:28
  #8
Medlem
Skit i fonder!
Hitta nån rolig akite och lägg det i det! Finns en del intressanta, kan komma med tips ifall du är intresserad.
Citera
2018-01-16, 22:19
  #9
Medlem
Nordbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Vill du ha 100% av ditt kapital investerat i Sverige? Det är vad du får med de fonderna.
Jag tror mix/blandfonderna låter mer som din grej. Köper du en ren aktiefond kommer du aldrig kunna "slappna av", för det kan när som helst bli stora svängningar. Det räcker med att galningen i Nordkorea skjuter upp en missil som landar på barmark för att den globala ekonomin går ner rejält. Inte heller med en blandfond kan du känna dig trygg men där dämpar räntedelen risken en aning, och du kan hitta en med en global aktiespridning.

Annars så kör du en global indexnära fond och en räntefond för att dämpa risken.

Detta är en bra lösning.

Tips skulle t.ex. vara 60% swedbank global access och 40% i billig vettig räntefond, t.ex. Spiltan räntefond Sverige. Du kan ju själv skruva på andelen globalindex och räntor beronde på hur nojig du är. Vill du ha lite annorlunda riskspridning (globalindexfonder har väldigt mycket USA) och högre förväntad avkastning så kan du slänga in 10% i en billig emerging markets fond såsom Swedbank Access Asien.

Vill du verkligen ha Sverigefonder så är avanza zero och spiltan aktiefond investmentbolag trevliga, jag har dem själv, men egentligen tycker jag inte att det finns någon anledning att ha mer än max 5-10% i en så liten aktiemarknad som Sverige.
Citera
2018-01-16, 23:17
  #10
Medlem
Liten risk, sämre avkastning. Ungefär om man inte är extremt duktig.
Carnegie strategifond är ett altenativ.
Sen tycker jag personligen att du ska välja ca 3 fonder.
Teknik, En bred Global och Sverige/eller småbolag/strategi.

Börsen har fått upp rätt länge så än sättning på 20-50% kan ju ske inom närmsta åren.
Då går allt ned i en riktig bearmarket. TÄNK PÅ DET.
Citera
2018-01-17, 01:50
  #11
Medlem
zelti98s avatar
Köp en lägenhet så kommer dina pengar att växa nästan garanterat inom 7-10 år
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback