Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-29, 22:56
  #1
Medlem
krautbrains avatar
Har ett klassiskt badkar med en cirka 8 cm hög glipa mellan golvet och påhängda gaveln. Problemet är att katten kryper under där och slickar i sig damm och på rostiga rör för att sedan fontänkräkas högt och lågt. Vist är det jobbigt att städa bort spyor men oroar mig lite för kattens hälsa. Hon är en sådan som kan stoppa i sig det mesta av rent skräp på golvet. Smågrus, damm osv. Först hade jag banankartonger och kattgruspaketen stående framför men det blev blött och äckligt. Sedan försökte jag tejpa upp papp framför gaveln men vid väta så började de krulla ihop sig. Funderar om jag kan trycka in stora kabellister (Thorsman) för att ta upp öppningen mellan golvet och karet. Någon som har ett bättre förslag? Lukta fy sprej och dylikt fungerar bara någon vecka. Tacksam för svar.

Edit. Att det ska se snyggt ut är låg prio. Klart att det är tacksamt men viktigare att på ett smidigt sätt lösa problemet.

Blev lite osäker om det blev rätt forum. Tänkte att det ingår lite hemmasnickrande i inredning.
__________________
Senast redigerad av krautbrain 2017-12-29 kl. 23:02.
Citera
2017-12-29, 23:05
  #2
Medlem
Hur vore det att städa under badkaret?

Och vem har rostiga rör i sin bostad?
Citera
2017-12-29, 23:17
  #3
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Som sagt, städa!
Om du har rostiga järnrör kan du borsta dom rena och måla dom.
Citera
2017-12-29, 23:24
  #4
Medlem
Ja, kartonger, papp och tejp är väl de material som klarar vätska sämst av alla. Försök med t.ex. plast. Finns väl plastskivor att köpa på något byggställe
Citera
2017-12-29, 23:28
  #5
Medlem
Kolla om någon duschsarg passar måtten på ditt badkar, annars försök hitta hög tätningslist.
__________________
Senast redigerad av nilltre 2017-12-29 kl. 23:35.
Citera
2017-12-29, 23:37
  #6
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Hur vore det att städa under badkaret?

Och vem har rostiga rör i sin bostad?

Vilken jävla fråga. Tror du att de flesta inspekterar eller ens bryr sig vad som är under badkaret i sin lägenhet? Krävs en rätt anal personlighet för att inspektera sådant i en hyresrätt om man inte har en anledning.
Citera
2017-12-29, 23:38
  #7
Medlem
krautbrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Kolla om någon duschsarg passar måtten på ditt badkar, annars försök hitta hög tätningslist.


Ahh. Hade ingen aning om vad duschsarg var. Kollade lite bilder. Detta kan vara något. Tack för hjälpen.
Citera
2017-12-30, 00:11
  #8
Medlem
megacoolmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Vilken jävla fråga. Tror du att de flesta inspekterar eller ens bryr sig vad som är under badkaret i sin lägenhet? Krävs en rätt anal personlighet för att inspektera sådant i en hyresrätt om man inte har en anledning.

Jag har varit i många lägenheter i mitt arbete. Och det är rätt många grisar som aldrig städar under badkaret. Där ligger ofta all jävla möjlig skit som tops, katt och barnleksaker, kärringens rakhyvel för muffen, gamla kondomer mm.
Golvbrunnen rensas aldrig, trots att det åligger hyresgästen att göra det.
Citera
2017-12-30, 03:36
  #9
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Jag har varit i många lägenheter i mitt arbete. Och det är rätt många grisar som aldrig städar under badkaret. Där ligger ofta all jävla möjlig skit som tops, katt och barnleksaker, kärringens rakhyvel för muffen, gamla kondomer mm.
Golvbrunnen rensas aldrig, trots att det åligger hyresgästen att göra det.

Mysko att folk är så lata. Det är ju inte direkt hjärnkirurgi att avlägsna plåten på framsidan och dra fram badkaret och rensa där bakom. Eller rengöra avloppet för den delen heller.

Dom verkar lika lata som dom som flyttade ut från min lägenhet och sket i att rensa bort alla döda flugor som låg mellan fönstren i varje fönster. Men dom fick betala en städfirma istället.

Till ts så skulle jag sätta dit nå plast så att det täcker mycket men inte helt. För det är inte bra att ha det för tätt heller.
Men bäst är ju om du börjar städa under badkaret. För det lär nog behövas.
Citera
2017-12-30, 07:04
  #10
Medlem
Skulle inte det enklaste va, att ha dörren till badrummet stängd? Har katten låda därinne, så kanske ni kan sätta den någonannanstans. Man kan bygga in kattlådan i en snygg möbel, så syns den inte. Och det finns kattsand som tar bort lukten bra.
Citera
2017-12-30, 15:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Ahh. Hade ingen aning om vad duschsarg var. Kollade lite bilder. Detta kan vara något. Tack för hjälpen.


Ett annat alternativ är att kolla om badkaret är höj och sänkbart. (Man brukar kunna ändra lite för att det ska stå rakt även på ett ojämt golv) I bästa fall kan du sänka det antingen helt till golvet eller bra jäkla nära, så att kattfan inte kommer in.
Citera
2017-12-30, 15:43
  #12
Medlem
Readyfreddies avatar
Katten vill väl ha kattgräs att tugga på? Testa det så kanske den slutar äta dammråttor. Min går och letar spyframkallande material när nån hårboll ska upp.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback