Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-29, 21:49
  #1
Medlem
Hej

Är det någon som har erfarenhet av detta sikte.
Är som nämnt innan nybörjare.

MaS
Citera
2017-12-29, 22:22
  #2
Medlem
Ett satans bra sikte.
Nästa gång har du en bättre rubrik ok?
Citera
2017-12-29, 23:06
  #3
Medlem
Hej

Ok . Kan man redigera sina inlägg ?
Lyckas inte med det , kanske beror på att jag kör via luren .
Citera
2017-12-30, 00:11
  #4
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasEl
Hej

Ok . Kan man redigera sina inlägg ?
Lyckas inte med det , kanske beror på att jag kör via luren .
'Den som vet, vet', rubriken är begriplig.

Fetar till siktet + kastar in länken, om någon papp skalle inte förstår vad trådens syfte är;

Leupold VX-3i 3.5-10x40mm
https://www.leupold.com/scopes/compa...3i-3-5-10x40mm

Jo, det där siktet ser ut som så som VX-2 serien skulle varit från början.
Optiken verkar vara mer som europeiskt glas med tanke på den höga ljustransmissionen och leupold har alltid varit lite dåliga på detta med skymningsegenskaperna.

Titta även på Nikon's utbud, de har också välbyggda, mekaniskt hållfasta sikten till ok priser fast med bättre glas i en del modeller + 'target' liknande inställningsvred + nollningsfunktion på de vreden.
Perfekt om man behöver justera kulbanan några bågminuter hit eller dit, fort, utan att tappa bort vilken läge som siktet var inskjutet på.

Oavsett, är det en livsinvestering den där VX-3'an, leupolds speciella livstidsgaranti är inget man ska bortse från heller.
Citera
2017-12-30, 12:16
  #5
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasEl
Hej

Ok . Kan man redigera sina inlägg ?
Lyckas inte med det , kanske beror på att jag kör via luren .
Ordnade rubriken åt dig.

MOD
Citera
2017-12-30, 15:00
  #6
Medlem
hogerspokets avatar
Leupold är helt ok, måhända skulle du titta på VXR-serien, som har 30-tub och är belysta, innan du bestämmer dig.

Kring den här specifika modellen kan det vara värt att observera att den har 3+ som lägsta förstoring; vilket kan göra den en smula knölig att handha på rörligt/drivet vilt i trängre pass (e.g. gris/rå/älg). Har själv belyst 1,5-8x42 (dock ej från L) som 'allt-i-allo optik' på kombi och klass 1 av just den anledningen.

Som pürsh-glugg är den säkert hyffsat adekvat; men jag hade nog personligen satsat på en 50-glugg för bättre skymnings-/skumljus-egenskaper för det specifika ändamålet. En bra 40/42-glugg funkar hjälpligt i skumljus; en 50-glugg, vågar jag påstå, fungerar bättre.

Observera att det är huvudsakligen är en dag-glugg (entumstub och 40-objektiv).

Kort sagt, fundera igenom om du tycker 3,5 är ok som lägsta förstoring (testas med fördel på älgbana - jag tycker 2-2,5 är ganska lagom för det ändamålet); och fundera sedan igenom i vilken utsträckning du ska använda gluggen under gryning/skymning/december/januari. Om du tror att det blir ofta, skaffa en 50-glugg eller något i 30-tub.


Lycka till.
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2017-12-30 kl. 15:19.
Citera
2017-12-31, 09:48
  #7
Medlem
Hej

Tack för eran input den är superbra .
Jag vet nu vad jag skall kolla vidare på .

Om man skall ägna sig åt lite prickskytte på bana vilken zoom bör man då ha för att det skall bli ok . Banan är väl 100 m och tanken är att skjuta på tavla .

Finns det någon regel som säger att Texs har man 1 tums tub som har objektiv på 40 mm så motsvarar det x objektiv om tuben är 30mm

MaS
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback