Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-29, 18:30
  #1
Medlem
Tja!

Satt och kollade på olika länders BNP under några år, och sätt att det oftast är under lågkonjunkturen som BNP'n gått ner, och vice versa.
Kan man då inte enkelt kolla upp flera länders BNP, ta dom där BNP'n dippat relativt mycket, och köpa fonder som är placerade i dom länderna? Vore det inte ett relativt säkert sätt att få bra avkastning? Med tanke på att det oftast blir högkonjunktur efter några år av lågkonjunktur.

Tankar/Åsikter? Något ni själva gör?

Om jag har fel, förklara gärna varför! Är lite rädd att köpa Svenska & Amerikanska fonder då jag oroar mig för en framtida lågkonjunktur.
Citera
2017-12-29, 22:06
  #2
Medlem
Rebelxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bezieeh
Tja!

Satt och kollade på olika länders BNP under några år, och sätt att det oftast är under lågkonjunkturen som BNP'n gått ner, och vice versa.
Kan man då inte enkelt kolla upp flera länders BNP, ta dom där BNP'n dippat relativt mycket, och köpa fonder som är placerade i dom länderna? Vore det inte ett relativt säkert sätt att få bra avkastning? Med tanke på att det oftast blir högkonjunktur efter några år av lågkonjunktur.

Tankar/Åsikter? Något ni själva gör?

Om jag har fel, förklara gärna varför! Är lite rädd att köpa Svenska & Amerikanska fonder då jag oroar mig för en framtida lågkonjunktur.

Menar du typ indexfonder då? Flesta fonderna är väl mer fokuserade på någon sorts sektor/marknad. Du får ju kolla vad exakt dess exponering är.

Men ja, annars så tycker jag det är en bra strategi. Du ska köpa när det är billigt. Läs "The intelligent investor" av Benjamin Graham.
Självklart så håller ju "lågkonjunkturer" olika länge, likaså verkar vissa börser kunna stiga för evigt då det verkar blivit nån sorts mode att trycka pengar och köpa värdepapper så att folk inte ska bli ledsna.

Bara köpa fonder i Venezula, kan knappast gå mycket sämre .. om de nu inte blir bankrutt.
Med tillräckligt lång investeringshorisont så blir nog det mesta bra, men att bara köpa fonder som gått back kan nog inte räknas som säker avkastning, de kan lika gärna fortsätta gå back nästa år också.. Men stabila saker som har mer spelrum upp än ner och känns billiga är väl det enda som känns värt att handla, men att man ens måste spekulera såhär för att kunna hitta avkastning tycker nog många är en av orsakerna till att det nog snart e dags för en liten härdsmälta..

Iran öppnade väl för utomstående inte så länge sen, Aramco ska ha en IPO för att Saudierna kan få in lite pengar, Oljan borde väl gå upp snart när kartellen inte längre behöver svälta ut konkurrensen, Kina och deras One belt one road initiative kan bli en gamechanger om nått decennium, Ryssarna verkar också vara sugna på att inta scenen, Grekland borde nog vara pissbilligt fortfarande ..
Bara skriver en massa grejer här ta det inte som säkra investeringar, men sånt jag skulle kunna tänka mig själv köpa.
Hur exakt man ska tjäna på typ OBOR eller så vet jag inte..
Citera
2017-12-29, 22:43
  #3
Medlem
Bra tänkt men ganska svårt för en amatör och småsparare att göra fynd på fondmarknaden trots allt och hamna tidsmässigt rätt. Helst ska spararen i så fall vara insatt i vilken politisk riktning det aktuella landet är på väg till under kommande år och en del om företagen i fondinnehaven m.m. bör man nog känna till.

Men nu när Sverige har gått litet dåligt under hösten så har det ju i vissa fall varit en fördel att ha spridning i några olika landsfonder i olika världsdelar även om man bortser från det där med att tajma bnp-variationen enligt trådstart. En del fonder går ju upp när andra går ned som sagt, kan ju gå bra i Mexico eller Australien när Sverige går ned eller tvärt om t.ex. Men ofta så går det inget vidare bra i just Latinamerika så det var ett dåligt exempel kanske.
Citera
2017-12-30, 16:02
  #4
Medlem
Till exempel den här har haft sjukt bra avkastning flera år irad, och gick -35% i år.

https://www.avanza.se/fonder/om-fond...tan-fund-a-sek

Borde den inte gå +50% minst under 2018? Känner för att lägga in 10% i den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback