Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-29, 11:17
  #1
Medlem
Efter ett par halvdana försök ihop med Falun tar nu stockholmslobbyn ytterligare ett kliv ut i drömmarnas värld. Vinter-OS 2026 vill man söka ihop med...Lettland. (Det handlar visserligen i nuläget om SvOK, men man kan utan vidare förutsätta att en del politiker hänger på)

Hur orealistiska och korkade får man egentligen lov att bli? Huvudstaden gör sig till åtlöje inför omvärlden med dessa fåniga och otympliga luftslott. Det finns bestämt något i luften i Stockholm som gör att folk därstädes blir korkade, hipsteraktiga och tappar förmågan att avläsa omvärlden på ett rimligt sätt.

Jag skulle vilja se det här förslaget nerskjutet med hjälp av skarp satir i SVT, P3 eller DN, men det kan man ju fetglömma.


https://www.dn.se/sport/sveriges-nya...ar-i-lettland/

Logistiken i ett sådant här förslag blir omöjlig, och IOK har alltid varit tydliga med att man vill ha små avstånd mellan de orter som delar på värdskapet för ett spel. Vancouiver/Whistler handlade om högst hälften av avståndet Stockholm-Falun, med Lettland som partner snackar vi om kanske 400 km, och dessutom har varken Stockholmstrakten eller Lettland några bergknallar att tala om.

Lettland är dessutom så pass ekonomiskt instabilt att redan det lär göra IOK betänksamt. För att inte tala om risken för en invasion från Ryssland långt innan spelen ska äga rum. Nej, det här är ett urbota korkat förslag.
Citera
2017-12-29, 13:20
  #2
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Efter ett par halvdana försök ihop med Falun tar nu stockholmslobbyn ytterligare ett kliv ut i drömmarnas värld. Vinter-OS 2026 vill man söka ihop med...Lettland.
...
Logistiken i ett sådant här förslag blir omöjlig, och IOK har alltid varit tydliga med att man vill ha små avstånd mellan de orter som delar på värdskapet för ett spel. Vancouiver/Whistler handlade om högst hälften av avståndet Stockholm-Falun, med Lettland som partner snackar vi om kanske 400 km, och dessutom har varken Stockholmstrakten eller Lettland några bergknallar att tala om.

Lettland är dessutom så pass ekonomiskt instabilt att redan det lär göra IOK betänksamt. För att inte tala om risken för en invasion från Ryssland långt innan spelen ska äga rum. Nej, det här är ett urbota korkat förslag.

Men Falun, eller någon annan stor vintersportort, måste väl fortfarande vara med i bilden i SOKs nya förslag? Man kan ju inte ens garantera att det finns snö söderöver, vilket väl i praktiken gör det omöjligt för Stockholm att själva söka vinter-OS och samarbetet med Lettland skulle ju endast omfatta bob, rodel och skeleton?

När det kommer till logistik och avståndsfrågan, så får man väl anta att IOK blivit mer flexibla nu när man tillåter två nationer att dela på värdskapet. Tanken är ju att öka intresset, samt att ge fler nationer möjligheten att söka och arrangera OS i framtiden, och då får man kanske omvärdera de gamla kraven i viss mån.

Vad gäller Lettlands ekonomi, så handlar det bara om en ombyggnad av en redan befintlig bobanläggning, vilket borde hålla nere kostnaderna. Det kanske handlar om ett par hundra miljoner kr. När IOK givit OS till Sydkorea, med kärnvapenhotet från en oberäknelig Kim Jong-Un på andra sidan gränsen, tror jag inte man avskräcks nämnvärt av Lettlands relativa geografiska utsatthet.

Sedan handlar det ju till sist om utbud och efterfrågan och när det i dagsläget inte finns något större intresse från övriga världen att arrangera vinter-OS, så ska man nog inte vara alltför snabb med att döma ut SOKs förslag.

Citat:
Intresset för att söka vinter-OS har minskat. Till spelen 2022 fanns bara två kandidater, båda i Asien. Därför har den olympiska rörelsen tvingats tänka i nya banor. När representanter för IOK nyligen besökte Stockholm för att granska budgetupplägget möttes förslaget om att lägga tävlingar i Lettland inte av några invändningar.
Citera
2017-12-29, 13:41
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Men Falun, eller någon annan stor vintersportort, måste väl fortfarande vara med i bilden i SOKs nya förslag? Man kan ju inte ens garantera att det finns snö söderöver, vilket väl i praktiken gör det omöjligt för Stockholm att själva söka vinter-OS och samarbetet med Lettland skulle ju endast omfatta bob, rodel och skeleton?

Vad jag förstår av DN:s artikel så ingår Falun inte i det här nya konceptet, men jag reserverar mig för DN:s numera omvittnat skakiga journalistik. Om de har missat en tänkt medverkan av Falun så är det inte precis första gången de har bommat på att få med avgörande fakta eller delar av en story.

Citat:
När det kommer till logistik och avståndsfrågan, så får man väl anta att IOK blivit mer flexibla nu när man tillåter två nationer att dela på värdskapet. Tanken är ju att öka intresset, samt att ge fler nationer möjligheten att söka och arrangera OS i framtiden, och då får man kanske omvärdera de gamla kraven i viss mån.

Tja, jag bedömer att IOK är rätt konservativa på den punkten. Att dela värdskapet mellan två länder har ibland gjorts vid fotbolls-VM och EM men aldrig egentligen för ett vinnande OS-anbud (rätta mig om jag har fel). Undantag möjligen för nån gång på 50-talet när de flyttade kappseglingen med kort varsel för att det blev trassel, men då var det en nödlösning, inte en del av den ursprungliga planen. Och här handlar det om två länder med ett hav emellan och helt olika språk. Nej, jag tror att IOK kommer att stegra sig inför det här förslaget.

Citat:
Vad gäller Lettlands ekonomi, så handlar det bara om en ombyggnad av en redan befintlig bobanläggning, vilket borde hålla nere kostnaderna. Det kanske handlar om ett par hundra miljoner kr. IOK givit OS till Sydkorea, med kärnvapenhotet från en oberäknelig Kim Jong-Un på andra sidan gränsen, tror jag inte man avskräcks nämnvärt av Lettlands relativa geografiska utsatthet.

Det kostar väldiga summor att driva kampanj för en OS-kandidatur, både på och under bordet. Fråga politikerna i London, Paris och Los Angeles.

Och när IOK gav det stundande vinter-OS till en skidort i Sydkorea så var Nordkoreas kärnvapenprogram inte allsa lika hotande som nu. Det beslutet från IOK kom väl runt 2010/11, det var också i den vändan som gamle Kim lät spränga sin första atombomb på prov. Numera har de trappat upp racet väldeliga och hade omröstningen gjorts idag så hade Pyongcheang (stavning?) absolut inte fått något OS.
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2017-12-29 kl. 13:43.
Citera
2017-12-29, 15:20
  #4
Medlem
Som TS redan var inne på, var tänker de arrangera de alpina grenarna? Och backhoppning, skall de bygga hoppbackar i Stockholm?
Citera
2017-12-29, 16:01
  #5
Medlem
Det är typ inga anständiga länder som vill arrangera vinter-OS längre(kostnaden har helt enkelt inte varit värt det) så om några spel ska gå i Europa framöver, med det här ekonomiskt-klimatiska tänket som är på tapeten(tänk Sochi fast tvärtom), kommer man att behöva rösta för liknande förslag. Det är därför SOK hela tiden är villiga att gå ett steg längre i sin kandidatur. När man började fila på en kandidatur gällde det här gamla tänker att det ska vara halvannan timmes resväg mellan allt. Nu skulle man nog komma undan med Stockholm-Falun-Åre och ändå ha god chans att vinna. Är mycket mer tveksam till Lettland-spåret dock.
Citera
2017-12-29, 16:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Efter ett par halvdana försök ihop med Falun tar nu stockholmslobbyn ytterligare ett kliv ut i drömmarnas värld. Vinter-OS 2026 vill man söka ihop med...Lettland. (Det handlar visserligen i nuläget om SvOK, men man kan utan vidare förutsätta att en del politiker hänger på)

Hur orealistiska och korkade får man egentligen lov att bli? Huvudstaden gör sig till åtlöje inför omvärlden med dessa fåniga och otympliga luftslott. Det finns bestämt något i luften i Stockholm som gör att folk därstädes blir korkade, hipsteraktiga och tappar förmågan att avläsa omvärlden på ett rimligt sätt.

Jag skulle vilja se det här förslaget nerskjutet med hjälp av skarp satir i SVT, P3 eller DN, men det kan man ju fetglömma.

Logistiken i ett sådant här förslag blir omöjlig, och IOK har alltid varit tydliga med att man vill ha små avstånd mellan de orter som delar på värdskapet för ett spel. Vancouiver/Whistler handlade om högst hälften av avståndet Stockholm-Falun, med Lettland som partner snackar vi om kanske 400 km, och dessutom har varken Stockholmstrakten eller Lettland några bergknallar att tala om.

Lettland är dessutom så pass ekonomiskt instabilt att redan det lär göra IOK betänksamt. För att inte tala om risken för en invasion från Ryssland långt innan spelen ska äga rum. Nej, det här är ett urbota korkat förslag.

Så man har så mycket pengar i kassorna så att man kan betala alla dessa mutor och sedan ska man slå sig ihop med ett puttefnask land som Lettland, ja det verkar genomtänkt men jag antar att någon kommit åpå att de kan tjäna massor med pengar genom korruption. Kan man inte ha en folkomröstning om detta?
Citera
2017-12-29, 17:15
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seabiscuit893
Så man har så mycket pengar i kassorna så att man kan betala alla dessa mutor och sedan ska man slå sig ihop med ett puttefnask land som Lettland, ja det verkar genomtänkt men jag antar att någon kommit åpå att de kan tjäna massor med pengar genom korruption. Kan man inte ha en folkomröstning om detta?


Det låter som en genial modell för pengatvätt, när man tänker på saken, mn det här är ju Stockholm och inte Miami, Lagos eller Kiev...
Citera
2017-12-29, 17:32
  #8
Moderator
vfs avatar
Vintersport: eventprat --> Vintersport
/Moderator
Citera
2017-12-29, 17:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det låter som en genial modell för pengatvätt, när man tänker på saken, mn det här är ju Stockholm och inte Miami, Lagos eller Kiev...

pengatvätt? Det är bara att snacka med demenssjuke balten Ingves så ordnar han det. Stefan Löfvéns rövpolare.
Citera
2017-12-29, 21:22
  #10
Medlem
Stockholm har sällan vinter och när stan får snö blir det kaos. Var ska längdskidorna och alpina tävlingarna ta vägen om det är 10 plus i slutet av februar?
Citera
2017-12-29, 23:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Stockholm har sällan vinter och när stan får snö blir det kaos. Var ska längdskidorna och alpina tävlingarna ta vägen om det är 10 plus i slutet av februar?


Ja, om inte Falun/Åre är med i budet så fattar jag inte heller hur de har tänkt, men de nämns inte - i varje fall inte av DN. Men hur realistiskt känns det med ett bud som innehåller *fyra* städer på flera hundra kilometers avstånd från varandra?

Hörde nyss i Sportnytt nån jeppe som förklarade att "om inte Lettland är med på båten om att bygga den där bob-/rodelbanan så kan vi kroka arm med Lillehammer istället" - wtf?
Citera
2017-12-30, 10:00
  #12
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X



Tja, jag bedömer att IOK är rätt konservativa på den punkten. Att dela värdskapet mellan två länder har ibland gjorts vid fotbolls-VM och EM men aldrig egentligen för ett vinnande OS-anbud (rätta mig om jag har fel). Undantag möjligen för nån gång på 50-talet när de flyttade kappseglingen med kort varsel för att det blev trassel, men då var det en nödlösning, inte en del av den ursprungliga planen. Och här handlar det om två länder med ett hav emellan och helt olika språk. Nej, jag tror att IOK kommer att stegra sig inför det här förslaget.




.
Segling tex har ordnats i annat land på sommar tror jsg bestämt, men inte officiellt delat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback