Citat:
Ursprungligen postat av
Estramus
Med rätt behörighet kan man få reda på samtliga mobiler som befunnit sig i ett visst område vid olika tidpunkter. Om man söker efter ett gäng som i det här fallet så är det möjligt, dock kanske inte väldigt trivialt att databehandla fram kandidater. Under förutsättning att gärningsmännen är korkade nog att behålla sina kontantkort efter gärningen, vilket dom antagligen är, så kan man naturligtvis använda deras telefoner för spaningsåtgärder.
När jag tänker efter så är den här typen av databehandling inte vidare komplicerad och funktioner för detta borde redan finnas, om inte hos polisen så åtminstone hos must och liknande.
Problemet är inte att identifiera vilken telefon som varit på (eller nära) platsen vid brottet utan att veta vem som är innehavare av telefonen. Du och jag kanske har telefoner som kan spåras, (abonnemang hos en leverantör) men har du (eller jag) ett kontantkort vet telefonbolaget inte lika mycket. Man kan ju köpa kontantkort utan att legitimera sig...
MEN, har polisen span på allmängangsters i trakten och vet vilka som kan vara aktuella kan man förmodligen nå en bit på vägen (då har man kanske en korrelation mellan person och telefon sedan innan). Sedan har vi ju den lilla haken med att tillåta telefonavlyssningen, och att det skall finnas i alla fall en vag misstanke för att få ut uppgifterna.