Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-28, 22:23
  #1
Medlem
Startar en tråd där man kan dela med sig av funderingar på och erfarenheter av liggcyklar och velomobiler. Det är ju fortfarande en liten marknad i Sverige jämfört med länder i Mellaneuropa. Och det är konstigt för ett mera bekvämt och effektivt sätt att cykla finns inte.
Citera
2017-12-29, 09:47
  #2
Medlem
orvarens avatar
Toppade min hemgjorda LWB förra sommaren, 60km/h enligt telefonens GPS.. 😊
Citera
2017-12-29, 13:29
  #3
Medlem
GalFisks avatar
Hur är en liggcykel på slask och på vinterföre? Känns som att konsekvenserna av att halka ikull är mindre, riskerna att inte synas i mörkret är större, och att vid slask har man hela kroppen i skottlinjen (både från framhjulet och från annan trafik) istället för endast benen. Hur är balansen i en liggcykel, är det lättare eller svårare att tippa med en sån? Har aldrig testat en själv.
Citera
2017-12-29, 21:00
  #4
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Hur är en liggcykel på slask och på vinterföre? Känns som att konsekvenserna av att halka ikull är mindre, riskerna att inte synas i mörkret är större, och att vid slask har man hela kroppen i skottlinjen (både från framhjulet och från annan trafik) istället för endast benen. Hur är balansen i en liggcykel, är det lättare eller svårare att tippa med en sån? Har aldrig testat en själv.
Funderar du på åretrunt med ett liggis, så är det bara trehjuligt som gäller. Balansen håller man nämligen väldigt mycket med framhjulet..
Synlighet beror bars på hur väl man vill synas.
Citera
2017-12-30, 10:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Hur är en liggcykel på slask och på vinterföre? Känns som att konsekvenserna av att halka ikull är mindre, riskerna att inte synas i mörkret är större, och att vid slask har man hela kroppen i skottlinjen (både från framhjulet och från annan trafik) istället för endast benen. Hur är balansen i en liggcykel, är det lättare eller svårare att tippa med en sån? Har aldrig testat en själv.

Velomobil. Dyrt, men väderskyddad.
Citera
2018-01-06, 12:51
  #6
Medlem
sasos avatar
velomobil

funderar på skaffa en velomobil och undrar vart man kan parkera dessa fordon?
cykel parkering?
och hur stöldsäkra är de?
gärna tips på vart man kan köpa sådana
Citera
2018-01-06, 13:33
  #7
Medlem
Strychnos avatar
Tråd infogad.

/Moderator.
Citera
2018-01-15, 21:26
  #8
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahusia55
Startar en tråd där man kan dela med sig av funderingar på och erfarenheter av liggcyklar och velomobiler. Det är ju fortfarande en liten marknad i Sverige jämfört med länder i Mellaneuropa. Och det är konstigt för ett mera bekvämt och effektivt sätt att cykla finns inte.
Håller helt med. Men orsaken är det höga priset, motsvarande en liten bil, som skrämmer. Att driftkostnaden är närmast en bråkdel av en bil orkar folk inte tänka på. De ser bara prislappen i affären. Jag är 40+ och börjar känna lite i min rygg. Själv drömmer jag om en trehjuling eller velomobil, alltid med elmotor. Jag har nu en cykel och en Skeppshult elcykel som jag köpte i somras. Jag cyklar på för fullt och stormtrivs. Jag ska säga ärligt att huvudorsaken till att det dröjer innan jag skaffar liggcykel eller velomobil är att de drar väldigt mycket uppmärksamhet som jag absolut inte vill ha. Priset saknar betydelse. En tvåhjuling ser töntig ut, en trehjuling mindre töntig. För mig ser en trehjuling eller trike nästan häftig ut.

Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Hur är en liggcykel på slask och på vinterföre? Känns som att konsekvenserna av att halka omkull är mindre, riskerna att inte synas i mörkret är större, och att vid slask har man hela kroppen i skottlinjen (både från framhjulet och från annan trafik) istället för endast benen. Hur är balansen i en liggcykel, är det lättare eller svårare att tippa med en sån? Har aldrig testat en själv.
Här kan du läsa Per Cronholms erfarenhet av trehjuling. Det skvätter ordentligt i regn och slask.
www.big.su.se/cyber1/qr1.htm
Citat:
Ursprungligen postat av saso
funderar på skaffa en velomobil och undrar vart man kan parkera dessa fordon? cykel parkering? och hur stöldsäkra är de? gärna tips på vart man kan köpa sådana
Det finns ingen försäljning i Sverige. Det närmaste är Danmark
www.velomobilcenter.dk

Holländska Flevobike tillverkar velomobil som heter Orca. Den kostar 83.000 kr och vill man ha elmotor får man lägga på 25.000 kr. Den största fördelen med Orca är den enorma öppningen så att man enkelt kan kliva ned i den och se in i den om man vill fixa och serva. De flesta andra har bara ett litet hål som man får åla sig ned i.
www.shop.flevobike.nl/en
__________________
Senast redigerad av Svärje 2018-01-15 kl. 21:36.
Citera
2018-05-22, 00:38
  #9
Avstängd
Fredrons avatar
Det måste väl finnas några här med erfarenhet av liggcyklar.
Jag har tidigare gjort längre cykelturer i Europa på en vanlig cykel. Ett par månader i sträck, 100-120km/dag och cirka 20 cykeldagar/månad. Jag tilltalas av att göra något liknande på en liggcykel och efter att ha läst en hel del bloggar verkligen det inte omöjligt direkt. Men man skulle ju gärna prata lite med någon som har gjort något liknande tidigare. Samt om det fanns någon bra affär i stockholms området så man kunde få testa lite olika modeller och prata med riktiga experter.
Citera
2018-05-23, 01:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredron
Det måste väl finnas några här med erfarenhet av liggcyklar.
Jag har tidigare gjort längre cykelturer i Europa på en vanlig cykel. Ett par månader i sträck, 100-120km/dag och cirka 20 cykeldagar/månad. Jag tilltalas av att göra något liknande på en liggcykel och efter att ha läst en hel del bloggar verkligen det inte omöjligt direkt. Men man skulle ju gärna prata lite med någon som har gjort något liknande tidigare. Samt om det fanns någon bra affär i stockholms området så man kunde få testa lite olika modeller och prata med riktiga experter.

Jag har inte gjort någon långfärd, utan bara använt min liggcykel för att ta mig till och från jobbet, och för att få gjort lite ärenden här och var. Som mest har jag gjort 60 km på en dag, vilket är ganska litet jämfört med dig.

Dock har det ju blivit en hel del mil över en sommar, första sommaren jag hade hojen blev det över 400 mil. Och det som fick mig att sluta cykla var att det blev vinter och växlarna började frysa fast, så att jag inte kunde få upp de farter jag var van med.

Jag har en trehjulig liggcykel, och den ligger som ett strykjärn på vägen: hur stabilt som helst, och min spontana reaktion till att sätta mig i sätet är att dra på så mycket fart jag bara orkar.

Om du vill ha lite länkar kan du börja titta på den här sidan: http://liggister.org/ De har länkar till en del handlare, bla den jag köpte min hoj av.
Citera
2020-03-07, 14:05
  #11
Avstängd
Liggcyklar går utav helvete - klockade en som låg i 45 km/tim på längre sträcka
men det ultimata borde ju vara elektrisk liggcykel - borde pinna ifrån det mesta
Citera
2020-09-09, 11:01
  #12
Medlem
Nu har jag slagit till och köpt en begagnad ICE VTX. Fick den för 24.000 och den är i stort sätt i nyskick. Funderar dock på att uppgradera växelsystemet till Ultrega di2 i bak och någon form av planetärväxel i fram, typ Schlumpf speed eller Pinion.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback