Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-28, 19:31
  #1
Medlem
"En boråsare i 25-årsåldern som sade sig lida av en sömnstörning frias för våldtäkt mot barn.

Brotten ska ha begåtts i en lägenhet i Borås och i en husvagn på en annan ort i Sverige under december 2015 och sommaren 2017.

I rätten har mannen förnekat gärningarna, men också menat att han i sådana fall har lidit av sömnstöringen ”sexsomni” där man ägnar sig åt sexuell aktivitet i sömnen."

http://www.bt.se/boras/borasare-fria...takt-mot-barn/

Vad fan är det här?
Hur kan detta hålla i en svensk tingsrätt?
Någon som vet vem fegisen som försöker skylla våldtäkt på "sexuell aktivitet i sömnen" är?
Eller finns det folk här som kanske tror på honom? Skulle vara kul att höra hur och varför ni gör det i så fall.
Citera
2017-12-28, 19:33
  #2
Medlem
Om det är möjligt så kan man inte utesluta att det är vad som har hänt. Det är inget konstigt att man dömer så.
Citera
2017-12-28, 19:34
  #3
Medlem
Lite för klen artikel och underlag för att göra några bedömningar.

Personligen skulle jag gissa (och hoppas) på att Hovrätten dömer honom till ett ordentligt straff. Dock vet vi ju inte vad kvinnan/tjejen lämnat för berättelse i rättegången. Är den för svag så kommer det nog bli svårt att få till en dom på han.
Citera
2017-12-28, 19:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotwin
Om det är möjligt så kan man inte utesluta att det är vad som har hänt. Det är inget konstigt att man dömer så.

Mjo, det finns ju uppenbarligen; https://sv.wikipedia.org/wiki/Sexsomni (Jag vet, WIKIPEDIA)
Men känns ändå otroligt osannolikt att det inte bara rör sig om ett försök att bortförklara det..
Citera
2017-12-28, 19:40
  #5
Medlem
Det kan väl för fan inte räcka med att han påstår att han har den här åkomman. I så fall kan alla komma undan. Det måste styrkas på något sätt av medicinskt sakkunnig.
Citera
2017-12-28, 19:50
  #6
Medlem
Europes avatar
Jag har ingen generell uppfattning om själva fallet, då jag inte har satt mig in i det. I artikeln framgår i praktiken ingenting. Det är väl värt att nämna att man inte har kunnat bevisa att personen inte lider av det, men det framgår inte om den åtalade har påvisat sig verkligen lida av det.

Jag verkar i förbigående lida/ha lidit av något liknande själv. I flera år trodde jag att kvinnor jag var tillsammans med började ha sex med mig när jag sov och jag vaknade mitt under sexakten, men när jag en gång ändå började fråga om det, så visade det sig att det tydligen var jag som började talla och ha sex med dem, istället för tvärtom. I förbigående har jag även periodvis gått rätt mycket i sömnen o.s.v.

Dock har jag alltid vaknat mitt uppe i sexakten. I förbigående inget vidare uppvaknande, då det ofta sker under perioder då jag är väldigt stressad och slutkörd, så sekunden efter att jag verkligen vaknar känner jag mig fruktansvärt trött och slutkörd, men man känner ju lite pressen att ändå fortsätta. Föreställ er att ni rycks upp ur sömnen av någon för att omedelbart sekunden efter få jobba stenhårt, så kan ni nog föreställa er hur kul det är.

I artikeln får man intrycket att den åtalade hävdar sig antingen vara helt oskyldig eller omedveten, d.v.s. inte vet något om det hela. Lite misstänksam blir jag väl om så är fallet, men samtidigt går det ju inte veta mer exakt utan att ta del av själva rättsfallet... Det är ju inte första gången någon har friats med den ursäkten, så det ligger väl ändå nära att någon åtalad kommer att falskt påstå sig lida av det sömnbeteendet?

Jag har faktiskt många gånger undrat över om jag skulle agera likadant om jag låg bredvid någon annan än min partner. Trots allt vet jag kanske på något plan ändå att det är hon jag håller på med, även om jag inte samtidigt är fullt medveten? Ungefär som när jag går i sömnen, d.v.s. jag har (enligt vittnesmål) ofta gått in på toaletten och t.ex. spolat (dock utan att t.ex. kissa eller göra något annat), så jag verkar ju på något plan vara medveten om att jag är på toaletten, d.v.s. jag vet var jag är. Jag har tänkt att jag kanske inte borde sova bredvid någon jag inte är intim med. Det är dock många år sedan jag senast hade sömnsex eller gick i sömnen.
Citera
2017-12-28, 19:51
  #7
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Det kan väl för fan inte räcka med att han påstår att han har den här åkomman. I så fall kan alla komma undan. Det måste styrkas på något sätt av medicinskt sakkunnig.

Jo, det känns ju som ett rätt rimligt krav. Artikeln nämner inte direkt exakt hur det ligger till med det.
Citera
2017-12-28, 20:15
  #8
Medlem
Jag tycker att det är onaturligt att en vuxen man ligger och sover i samma säng som en underårig flicka.
Citera
2017-12-28, 21:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag har ingen generell uppfattning om själva fallet, då jag inte har satt mig in i det. I artikeln framgår i praktiken ingenting. Det är väl värt att nämna att man inte har kunnat bevisa att personen inte lider av det, men det framgår inte om den åtalade har påvisat sig verkligen lida av det.

Jag verkar i förbigående lida/ha lidit av något liknande själv. I flera år trodde jag att kvinnor jag var tillsammans med började ha sex med mig när jag sov och jag vaknade mitt under sexakten, men när jag en gång ändå började fråga om det, så visade det sig att det tydligen var jag som började talla och ha sex med dem, istället för tvärtom. I förbigående har jag även periodvis gått rätt mycket i sömnen o.s.v.

Dock har jag alltid vaknat mitt uppe i sexakten. I förbigående inget vidare uppvaknande, då det ofta sker under perioder då jag är väldigt stressad och slutkörd, så sekunden efter att jag verkligen vaknar känner jag mig fruktansvärt trött och slutkörd, men man känner ju lite pressen att ändå fortsätta. Föreställ er att ni rycks upp ur sömnen av någon för att omedelbart sekunden efter få jobba stenhårt, så kan ni nog föreställa er hur kul det är.

I artikeln får man intrycket att den åtalade hävdar sig antingen vara helt oskyldig eller omedveten, d.v.s. inte vet något om det hela. Lite misstänksam blir jag väl om så är fallet, men samtidigt går det ju inte veta mer exakt utan att ta del av själva rättsfallet... Det är ju inte första gången någon har friats med den ursäkten, så det ligger väl ändå nära att någon åtalad kommer att falskt påstå sig lida av det sömnbeteendet?

Jag har faktiskt många gånger undrat över om jag skulle agera likadant om jag låg bredvid någon annan än min partner. Trots allt vet jag kanske på något plan ändå att det är hon jag håller på med, även om jag inte samtidigt är fullt medveten? Ungefär som när jag går i sömnen, d.v.s. jag har (enligt vittnesmål) ofta gått in på toaletten och t.ex. spolat (dock utan att t.ex. kissa eller göra något annat), så jag verkar ju på något plan vara medveten om att jag är på toaletten, d.v.s. jag vet var jag är. Jag har tänkt att jag kanske inte borde sova bredvid någon jag inte är intim med. Det är dock många år sedan jag senast hade sömnsex eller gick i sömnen.

Okej, det låter som att det kanske är lite vanligare än man tror om en här redan säger att den lidit av det. Men ärligt, spelar det någon roll? Man börjar ju ändå genomföra sexuella handlingar på någon som kanske också sover, och spec som i detta fallet med en mindreårig flicka, så blir det ju våldtäkt ändå. Eller? I så fall borde det räcka att skylla på att man för för full eller påverkad av annan substans för att kunna frias för liknande brott, nej fy fan, låter obehagligt. Gå och lägga sig --> vakna upp som full on rapist.

Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Jag tycker att det är onaturligt att en vuxen man ligger och sover i samma säng som en underårig flicka.
PRECIS, det är där skon klämmer, hur hamnar man i säng med en mindreårig? Är det en familjemedlem till den friade? Varför tar media inte upp det i så fall? FUP hade varit trevlig.
Citera
2017-12-28, 21:31
  #10
Medlem
Det här är åt helvete. Jag har sovit bredvid någon av mina barn mer eller mindre varje natt i över ett decennium utan att stoppa kuken i dem. Jag synar bluffen på samma sätt som jag synar andra vuxna män som menar att de drömmer sexdrömmar när de våldtar. Vem är personen i fråga och än viktigare, när blir han straffad? Rättssamhället har fallerat och det är dags att folkstyret tar en godtycklig rättvisa i sina egna händer. Kan inte bli sämre än hur det redan är
Citera
2017-12-30, 12:42
  #11
Medlem
BORÅS TINGSRÄTT
Norra enheten
DOM
2017-12-28
meddelad i
Borås
Mål nr: B 3269-17
Citera
2017-12-30, 13:03
  #12
Medlem
PiusXIIIs avatar
Kastration vore lämpligt om han inte kan styra sina drifter. Eller någon form av kyskhetsbäte.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback