Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-28, 15:24
  #1
Medlem
CaptainYoganandas avatar
Jag har nu börjat undersöka lite om Registrering av Lobbyister I världen och hur andra länder gör och av vilka anledningar, det jag har fått reda på är att Många stora länder har ett register på de som jobbar som lobbyister för att kunna förebygga korruption och mutande av olika slag, det vill säga mutor med pengar, anställning med välbetalt arbete efter politisk karriär eller bara influera med falsk information som kan vilseleda politikers beslutfattande.

Trots det så går det ju inte att utesluta korruption eftersom det är svårt att bevisa, men det är just därför som man dokumenterar vilka politikerna har träffat och vad de har disskuterat för att minska risken,
Svårast är ju att hålla koll på vad politikerna gör på fritiden och ibland så har de ju middagar med Lobbyister som de betraktar som vänner vilket också kan påverka dem då de är lite förblindade av vänskapen.

Till skillnad från USA, Storbritannien och Frankrike bland annat så har inte Sverige något sådant system, jag ringde upp till riksdagen för någon månad sen och frågade om de hade koll på vilka politikerna träffar och pratar om under både arbetstid och privat, svaret jag fick var att de inte hade någon som helst koll varken privat eller under arbetstid.

kollade tillbaka i tidningar och det stog att motioner om att införa ett Lobbyistregister kommer in varje år till riksdagen, men de menar varje gång att korruption inte förekommer i Sverige och att vi är så snälla och fina och skulle aldrig få för oss att ta mutor.

Så naiva kan vi väl inte vara? jag säger inte att vi har ett superproblem med korruption inom regeringen och riksdagen men ska vi inte förebygga att det inte förekommer?

andra argument är att det skulle skada Lobbyistverksamheten och sammarbetet mellen den och politikerna, men hur skulle det kunna göra det? självklart behöver vi Lobbyism då det finns många företag som hjälpa till att bidra med kunskap och dylikt för att förbättra samhället, men samtidigt så måste vi kunna separera dem från Lobbyister som bara är ute efter att genomföra sina företags Agendor och ändar lagar och liknande för att gynna dem själva.

Ska vi till exempel lita på forskning som bedrivs av stora företag där de hyllar sina egna produkter?
för måmga år sen så hade vi bly i bensinen och forskning och allmän kunskap sedan antikens tid att bly är fralig för hälsan, men de stora Oljeföretagen hade en egen ledande expert inom Bly och han ljög rakt upp i ansikten på hela världen om att det inte fanns några som helst bevis som motsatte sig hans teori, Företagen vägrade ge upp bly i bensinen under många år och hade inte en modig Forskare kämpat emot så hade vi antagligen fortfarande haft bly i bensinen idag, det är ett bra exempel på hur företagen kan påverka politiska lagar och beslut.

Så varför gör inte Sverige som andra och inför ett Register?

Tankar runt detta? rätta mig gärna om jag har fel om något men bidra isåfall med information och länkar som går att spåra till källorna tack
Citera
2017-12-28, 15:32
  #2
Medlem
Frihetskrigets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainYogananda

Så varför gör inte Sverige som andra och inför ett Register?

Enkelt svar: Sverige är genomkorrupt. Inte en enda politiker jobbar för det svenska folkets bästa. Varför tillåta granskning av sin egna korruption? Bättre att fortsätta dölja, finta och ljuga - det är det enda svenska politiker klarar av.
Citera
2017-12-28, 15:53
  #3
Medlem
CaptainYoganandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetskriget
Enkelt svar: Sverige är genomkorrupt. Inte en enda politiker jobbar för det svenska folkets bästa. Varför tillåta granskning av sin egna korruption? Bättre att fortsätta dölja, finta och ljuga - det är det enda svenska politiker klarar av.


varför gör inte vi något då? startar namninsamling och när den blir tillräckligt stor så går man till media med det och sedan ber om folkomröstning så att det inte är så nertystat. det bästa tror jag är att lyfta fram det i media men de flesta verkar inte bry sig.

visst själv har jag också en teori om att sverige är korrupt, men jag vill få de flesta svenskar att börja prata om det, annars tar vi ju aldrig tag i det. kan ju inte gå ut till människor och säga att allt är kört utan måste börja få folk att ställa frågor.
Annars blir man ju aldrig tagen på allvar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback