Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-28, 15:24
  #1
Medlem
CaptainYoganandas avatar
Jag har nu börjat undersöka lite om Registrering av Lobbyister I världen och hur andra länder gör och av vilka anledningar, det jag har fått reda på är att Många stora länder har ett register på de som jobbar som lobbyister för att kunna förebygga korruption och mutande av olika slag, det vill säga mutor med pengar, anställning med välbetalt arbete efter politisk karriär eller bara influera med falsk information som kan vilseleda politikers beslutfattande.

Trots det så går det ju inte att utesluta korruption eftersom det är svårt att bevisa, men det är just därför som man dokumenterar vilka politikerna har träffat och vad de har disskuterat för att minska risken,
Svårast är ju att hålla koll på vad politikerna gör på fritiden och ibland så har de ju middagar med Lobbyister som de betraktar som vänner vilket också kan påverka dem då de är lite förblindade av vänskapen.

Till skillnad från USA, Storbritannien och Frankrike bland annat så har inte Sverige något sådant system, jag ringde upp till riksdagen för någon månad sen och frågade om de hade koll på vilka politikerna träffar och pratar om under både arbetstid och privat, svaret jag fick var att de inte hade någon som helst koll varken privat eller under arbetstid.

kollade tillbaka i tidningar och det stog att motioner om att införa ett Lobbyistregister kommer in varje år till riksdagen, men de menar varje gång att korruption inte förekommer i Sverige och att vi är så snälla och fina och skulle aldrig få för oss att ta mutor.

Så naiva kan vi väl inte vara? jag säger inte att vi har ett superproblem med korruption inom regeringen och riksdagen men ska vi inte förebygga att det inte förekommer?