Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-28, 15:20
  #1
Medlem
Fizzlors avatar
Ni som är med i svängarna vet att dollarn tidigare var uppbackad av guld. År 1971 gick man dock ifrån Bretton Woods-systemet till följd av skenande kostnader (Vietnamkriget, bland annat) och dollar blev en så kallad fiatvaluta.

Då dollarn inte längre var uppbackad av guld behövdes det något annat som kunde definera dess värde. Entré för petrodollarn:

http://lennart-svensson.blogspot.se/...-och-olja.html

Citat:
Det är petrodollar och hoten att frågå den som låg bakom vapenskramlet. Petrodollar är fenomenet att all olja i världen handlas i dollar, operativt sedan 1970-talet. I fallet Irak betydde det: Saddam Hussein ville frångå petrodollarn 2002 till förmån för euro. Sedan, 2003, när USA invaderat landet, återgick Irak till petrodollar. Slumpens skördar?

...

USA grabbar frenetiskt efter alla de rikedomar de har eller tror sig kontrollera. ”Follow the money”: USA krigar inte för broccoli. Det gäller olja och privilegiet att oljan ska handlas i dollar. Detta är en enorm för del för USA finansiellt, utöver det att man får billigare olja själv. Dollarns värde hålls uppe genom att varje land världen över som behöver köpa olja först måste växla till sig dollar.

...

Men USA kan ju trösta sig med Libyen. Här invaderade man ett land sedan det beslutat sig för att frångå petrodollarn och börja handla sin olja i dinarer. Dinaren skulle bli en regional guldbaserad valuta. Sådant gillar inte USA. Det var samma mönster som Irak 2003 och krigshoten mot Iran 2006.

Oljehandel (och militärmakt) är numera det som backar upp dollarns ställning som reservvaluta i världen. Alla försök att gå ifrån petrodollarn har lett till rena krig, Libyen och Irak till exempel.

Det verkar dock som om detta håller på att komma till sitt slut. En skenande statsskuld på över 20 biljoner dollar, skadat anseende runt om i världen till följd av Syrienkonflikten (hur man bland annat beväpnat IS och rebellerna*), en översträckt och kostsam militär inte helt olikt från den innan Romarriket föll. Den amerikanska centralbanken FEDs försök till att rädda den döende ekonomin efter finanskraschen år 2008 med hjälp av QE (stödköp av obligationer) har lett till ännu mer uppblåsta tillgångsbubblor och snedförvridnar av ekonomin. Majoriteten av befolkningen släpar sig fram på rena slavlöner samtidigt som den rikaste procenten är rikare än någonsin.

* http://nordic.businessinsider.com/is...7-12?r=US&IR=T
* https://www.rt.com/news/401672-syria...is-us-weapons/

Fler och fler varnar nu om en kollaps av dollarn och dess förlorade roll som reservvaluta i världen.
Ryssland och Kina går i fronten för att sänka sänka dollarn med införandet av en ny valuta, som även den är tänkt vara uppbackad av olja och guld:

https://www.cnbc.com/2017/10/24/petr...contracts.html

Citat:
China wants to dethrone the dollar China wants to dethrone the dollar
China is looking to make a major move against the dollar's global dominance, and it may come as early as this year.

The new strategy is to enlist the energy markets' help: Beijing may introduce a new way to price oil in coming months — but unlike the contracts based on the U.S. dollar that currently dominate global markets, this benchmark would use China's own currency. If there's widespread adoption, as the Chinese hope, then that will mark a step toward challenging the greenback's status as the world's most powerful currency.

China is the world's top oil importer, and so Beijing sees it as only logical that its own currency should price the global economy's most important commodity. But beyond that, moving away from the dollar is a strategic priority for countries like China and Russia. Both aim to ultimately reduce their dependency on the greenback, limiting their exposure to U.S. currency risk and the politics of American sanctions regimes.

The plan is to price oil in yuan using a gold-backed futures contract in Shanghai, but the road will be long and arduous.

Med tanke på USAs predatoriska förhållningssätt till övriga världen de senaste 50 åren skulle det inte förvåna mig det minsta om i princip alla länder utanför väst väljer att överge dollarn när rätt tillfälle ges.

Ron Paul kom med ett intressant uttalande senast igår:

Ron Paul: ‘We Are On The Verge Of Something Like What Happened In ’89 When The Soviet System Just Collapsed’

https://www.inquisitr.com/4704540/ro...ust-collapsed/

Citat:
The godfather of the Tea Party movement and perhaps the most prominent right-leaning libertarian in America, Ron Paul, believes the economic boom the United States experienced under President Trump could be a “bit of an illusion.” Mr. Paul sees inequality, inflation, and debt as real threats that could potentially cause a turmoil.

Citat:
“We’re on the verge of something like what happened in ’89 when the Soviet system just collapsed. I’m just hoping our system comes apart as gracefully as the Soviet system. We have ownership of these countries, but it’s not quite like the Soviets did. I think our stature in the world and our empire will end, and that’s when, hopefully, the doors will be open.”

Det har länge pratats om hur, när och om dollarn kollapsar. Vissa tar det som ett bevis för att det aldrig kommer hända: "folk har snackat om det hur länge som helst! Sist jag kollade var dollarn fortfarande global reservvaluta, höhö". Bara för att det inte skett än så betyder det inte att det aldrig kommer hända. Titta bara på svenska bostadsbubblan som verkar ha börjat spricka nu, trots att folk varnat i flera år.

- Vad tror ni händer med alla tillgångar när USA och dollarn väl faller?
Personligen tror jag på att guld kommer se ett uppsving utan dess like. Faktum är att priset på guld idag är kraftigt manipulerat utav bankerna då det är ett direkt hot mot det moderna banksystemet och skapandet av pengar från ingenting (fractional reserve banking). Som J.P Morgan sa år 1912: “Gold Is Money, Everything Else Is Credit”

- Hur kommer bankerna försöka rädda sig själva, givet att det ens skulle vara möjligt?

- Kommer USA och väst tillåta Kina / Ryssland bestämma världsvaluta, eller drar man igång ännu ett krig?

- Kommer kanske övriga världen tillåta att detta totala bedrägeri på bekostnad av alla andra tillåts fortsätta i många decennier till?

- Hur påverkas livet i Europa av att all makt och rikedom plötsligt flyttar österut? Blir vi nästa generations kineser som jobbar 16h/dag för slavlöner eller kommer dollarns fall medföra en total omvandling av det kapitalistiska systemet och en total omstöpning av samhället som vi lever i?
__________________
Senast redigerad av Fizzlor 2017-12-28 kl. 15:31.
Citera
2017-12-28, 15:31
  #2
Medlem
Faller dollarn blir USA ett rikt land, med tanke på statsskulden.
Citera
2017-12-28, 15:37
  #3
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Faller dollarn blir USA ett rikt land, med tanke på statsskulden.

Förklara gärna.

Vad skulle exempelvis en iPhone kosta för gemene amerikan, $500 000?

Innebär det då att alla andra länder bara behöver maxa alla kreditkort och sen låta valutorna krascha för maximal rikedom?
Citera
2017-12-28, 15:54
  #4
Medlem
DoktorNos avatar
Jag tror inte att dollarn kommer att kollapsa.
Men om det skulle ske vore det trevligt en stund åtminstone, då man borde kunna handla amerikaproducerat lite billigare än vad man kan göra nu. Förutsatt då att svenska kronan inte också kollapsar utan bibehåller sitt värde gentemot andra valutor
Citera
2017-12-28, 16:23
  #5
Avstängd
Om lr när det händer så går troligen Kina och andra stormakter in och skapar valutakorg,

Det har redan varit på tapeten tidigare. Men för att ha alternativ till dollarn inte som failsafe.
Citera
2017-12-28, 16:34
  #6
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Jag tror inte att dollarn kommer att kollapsa.
Men om det skulle ske vore det trevligt en stund åtminstone, då man borde kunna handla amerikaproducerat lite billigare än vad man kan göra nu. Förutsatt då att svenska kronan inte också kollapsar utan bibehåller sitt värde gentemot andra valutor

Utveckla gärna.

Så som jag ser det lär alla andra fiatvalutor följa med dollarn mot avgrunden om den väl börjar falla.
Det enda som håller upp deras värden idag är förhållandet till just dollarn, samt folks förtroende till systemet överlag. Ser inte varför folk skulle flockas till exempelvis EUR om USD föll då de i grunden är samma skit.
Citera
2017-12-28, 16:47
  #7
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzlor
Utveckla gärna.

Så som jag ser det lär alla andra fiatvalutor följa med dollarn mot avgrunden om den väl börjar falla.
Det enda som håller upp deras värden idag är förhållandet till just dollarn, samt folks förtroende till systemet överlag. Ser inte varför folk skulle flockas till exempelvis EUR om USD föll då de i grunden är samma skit.
Jag tror inte dollarn faller. Jag var dock inne på det tidigare.

Med all misshandel valutorna har fått stå ut med de senaste tio åren utan att dollarn rasat. Jag trodde att det garanterat skulle skita sig och fick fel Det har i mina ögon bevisat att systemet är väldigt robust.
Citera
2017-12-28, 16:53
  #8
Medlem
Fizzlors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jag tror inte dollarn faller. Jag var dock inne på det tidigare.

Med all misshandel valutorna har fått stå ut med de senaste tio åren utan att dollarn rasat. Jag trodde att det garanterat skulle skita sig och fick fel Det har i mina ögon bevisat att systemet är väldigt robust.

Betyder det att de klarar misshandel i tio år till?

Jag ser det mer som att varje försök till att proppa upp det fallande systemet bara gör det ännu mer instabilt i längden. Minusräntor, QE. Den omtjatande inflationen har ju uteblivit då alla nyskapade pengar går direkt till tillgångsbubblorna i toppen (som av någon anledning inte räknas med i inflationen) utan att påverka övriga ekonomin. Snart försöker man väl sig på helikopterpengar...
Citera
2017-12-28, 17:04
  #9
Medlem
beyonds avatar
Meanwhile på andra sidan kapplöpningen över globalt ekonomiskt herravälde:

Behind China’s $1 Trillion Plan to Shake Up the Economic Order
https://www.nytimes.com/2017/05/13/b...lion-plan.html
__________________
Senast redigerad av beyond 2017-12-28 kl. 17:08.
Citera
2017-12-28, 17:14
  #10
Medlem
RadioDDR1s avatar
Jag tror Euron kollapsar först (inom 5 år), följt av Dollarn (inom 10 år). Efter det kommer globalisterna försöka införa en världsvaluta, en digital sådan.
Citera
2017-12-28, 17:28
  #11
Medlem
Ryssland går i spetsen? Jo, jag tackar. Då är det bäst vi är rädda. Deras ekonomiska muskler motsvarar väl typ Dallas. (nej)
Citera
2017-12-28, 17:30
  #12
Medlem
Klas-Vegass avatar
Naturligtvis kommer dollarn att råka ut för pyspunka....vi vet bara inte när. Extremt mycket utländskt kapital är investerat i USA. Nån dag kommer det att plockas hem.
Men USA har visat sig oväntat stabil...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback