Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-28, 12:54
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en gammal iMac från 2006 som dog ca 2010. Jag har haft kvar den i alla dessa år eftersom det finns en del filer jag skulle vilja ha kvar, men vet ej om de går att rädda.

Det jag menar med "död" är att den brukar hänga sig kort efter uppstart. När den hänger sig kan variera, det längsta jag kommit är att den hänger sig strax efter inloggning.

Jag hade en ide om att ansluta den till min andra iMac via firewire, och köra det där tricket där man håller nere "T"-tangenten vid uppstart. Ingen aning om det kommer funka dock, kollar gärna vad folk har för erfarenheter här innan jag lägger ut för en firewire-kabel + trådat tangentbord.

Någon som har några tips på hur man kan gå tillväga för övrigt?
Citera
2017-12-28, 13:39
  #2
Medlem
paerras avatar
Nu kan jag inte just Mac. Men PC så är det bara ta ur hårddisken och sätta i den i en billig hårddiskdockstation och läsa in filer via annan dator.

Finns billiga dockor på kjell
Citera
2017-12-28, 15:57
  #3
Medlem
ExtremParanoias avatar
Det är ju bara att ta ur hårdisken (enkelt) och koppla in den till en annan dator och dra över filerna som du vill ha kvar. Ingen konst.
Citera
2017-12-28, 16:26
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Visst kan du starta den som extern disk med T, du behöver bara en firewirekabel och en annan Mac.
Vad menar du med trådat tangentbord?
Citera
2017-12-28, 18:21
  #5
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Visst kan du starta den som extern disk med T, du behöver bara en firewirekabel och en annan Mac.
Vad menar du med trådat tangentbord?
Icke trådlöst, antar jag.
Kan vara en gammal iMac utan BT, på de allra äldsta modellerna saknades väl det. Eller annars kan det vara så att BT inte funkar på en ”död” dator.
Citera
2017-12-28, 21:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joey Radical
Hej!

Jag har en gammal iMac från 2006 som dog ca 2010. Jag har haft kvar den i alla dessa år eftersom det finns en del filer jag skulle vilja ha kvar, men vet ej om de går att rädda.

Det jag menar med "död" är att den brukar hänga sig kort efter uppstart. När den hänger sig kan variera, det längsta jag kommit är att den hänger sig strax efter inloggning.

Jag hade en ide om att ansluta den till min andra iMac via firewire, och köra det där tricket där man håller nere "T"-tangenten vid uppstart. Ingen aning om det kommer funka dock, kollar gärna vad folk har för erfarenheter här innan jag lägger ut för en firewire-kabel + trådat tangentbord.

Någon som har några tips på hur man kan gå tillväga för övrigt?
Testa att starta den med skift nedtryckt först. Logga in och starta sedan om normalt. Det kan räcka. Om inte kan du testa att återställa SMC. Om inte heller det gör någon skillnad kan du testa hårddiskläge/target mode. Visst kan du ta ur hårddisken i stället, men det är inte helt lätt jämförelsevis. Guide finns här (klicka vidare för rätt modell).
Citera
2017-12-29, 11:30
  #7
Medlem
Anledningen att jag ej kunnat göra någon av de åtgärderna som kräver att man trycker på godtycklig tangentbordsknapp är ju att jag inte kommer tillräckligt långt i uppstartsprocessen för att faktiskt lyckas para ihop mitt trådlösa tangentbord med Macen. Därför behöver jag ett "trådat" som jag så fint uttryckte det


Provade SMC men verkar inte göra någon större skillnad. Lär väl dra ner till Clas Ohlson och köpa ett billigt tangentbord för nån hundralapp då
Citera
2017-12-29, 17:10
  #8
Medlem
Testade att köra safe boot och det funkade utmärkt

Tack!
Citera
2017-12-29, 20:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joey Radical
Testade att köra safe boot och det funkade utmärkt

Tack!
Japp, är ofta så enkelt. Bra att det löste sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback