Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-28, 11:10
  #1
Medlem
malescas avatar
Jag bor i UK och jobbar distans för svensk arbetsgivare. Jag jobbar distans nästan hela tiden, men besöker mina arbetskamrater och jobbar från Sverige kanske 3 x 1 vecka per år eller så.

Inkomståret 2016 var jag i UK mer än 6 månader, men jobbade från Sverige i ungefär 2 månader senare på året, efter att jag fått ihop mina 6 månader i UK.

Jag är just nu obegränsat skattskyldig i Sverige, men kommer nog snart räknas som begränsat skattskyldig.

Vid kontakt med Skatteverket hävdar personen jag haft kontakt med att jag ska skatta i Sverige för den tid jag jobbar i Sverige. Dvs att jag t.ex. inkomståret 2016 ska skatta i Sverige för de där två månaderna, och även att jag framgent ska hålla reda på när jag jobbar i Sverige om än bara en vecka, så att det ska kunna beskattas i Sverige.

Är detta verkligen rätt? Det låter märkligt för mig. Min uppfattning är att sexmånadersregeln eller tolvmånadersregeln skulle innebära att när jag väl jobbat 6 månader i UK under ett år, så borde jag fortsätta skatta där även om jag tillbringar någon månad i slutet av året i Sverige.
Citera
2017-12-28, 11:14
  #2
Medlem
Det är rätt. Din arbetsgivare är i Sverige.
Citera
2017-12-29, 11:07
  #3
Medlem
malescas avatar
Patric, tack så mycket! Okej, då vet jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback