Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-28, 11:37
  #13
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ok men kan du göra ett räkne exempel på hur detta räknas ut, så att jag fattar.

Det rör sig om aktier (som ska vara kvar) till ett värde av ca 600.000:- och 200.000:- i likvida medel som jag alltså skulle kunna flytta.
Formeln för att räkna ut underlaget för uträkning av schablonintäkten är:

Värde 1/1 + värde 1/4 + värde 1/7 + värde 1/10 + alla insättningar räknas ut först.

Summan divideras med 4. Det blir underlaget. På detta räknas schablonintäkten fram som statslåneräntan 30/11 året före + 1%. Detta tas upp som inkomst av kapital i deklarationen och kvittas den inte blir det 30% skatt på det.

Vi kan förenkla ditt exempel. Anta att likviderna är 1000 kr.

Fall 1: likviderna ligger kvar. Dess del av värdet läses av 4 ggr = 4000 kr. Ingen insättning så likvidernas del av underlaget blir 4000/4 = 1000 kr.

Fall 2: Likviderna tas ut före årsskiftet och sätts in strax efter. Avläsningen 1/1 är noll så vi får 3 avläsningar med 1000 = 3000 kr. Årets insättning är 1000 kr. Summa 4000 som divideras med 4 = 1000 kr.

Skillnad: ingen.
Citera
2017-12-28, 11:41
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Fast borde inte det betyda att om jag nu sänker värdet i min isk inför inledningen av ett påbörjat kvartal så minskar jag underlaget för vilket skatten beräknas på?

Andra frågan: observera att aktierna med förlust i dag finns i en vanlig depå och där har jag ju rätt att göra avdrag för en förlust. Som jag ser det är det enda jag har att förlora på en flytt av dom aktierna en eventuell fortsatt nedgång som jag då inte kommer kunna göra förlustavdrag för?

Visst kan du flytta bort pengarna från kontot vid varje kvartal men du får ändå skatta för alla insättningar så du lär inte vinna något på det hela.
Det blir mest krångligt. Dessutom är skatten ändå väldigt låg så det är inte speciellt mycket du betalar i skatt (0,375%).

Ja, fast man ska väl ändå inte planera för att skeppet ska sjunka?
Meningen med aktier och fonder är att du ska tjäna pengar, inte att du ska ge bort pengar till någon annan.
Citera
2017-12-28, 20:56
  #15
Medlem
Smartledsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Ok men kan du göra ett räkne exempel på hur detta räknas ut, så att jag fattar.

Det rör sig om aktier (som ska vara kvar) till ett värde av ca 600.000:- och 200.000:- i likvida medel som jag alltså skulle kunna flytta.

Det ingen bra idé att sätta in pengar på ISK för att bara ligga där om du kan ha dem på ett räntekonto istället. Undantaget är förstås om du vill vara väldigt snabbrörlig och inte vänta den tid det tar att föra över pengarna från räntekontot till ett ISK.

Från https://www.avanza.se/lar-dig-mer/av...s-ett-isk.html:

"Ska jag flytta mina oplacerade pengar från mitt ISK till ett sparkonto?
Ibland har man pengar som ligger oplacerade, som ett saldo, på sitt ISK. På dessa pengar får man vanligtvis ingen ränta. Är det då inte bättre att flytta pengarna till ett sparkonto och på så sätt få ränta? Jo det kan vara en bra idé, men bara om du inte tänkt använda pengarna på ett tag. Eftersom varje insättning till ett ISK ligger till grund för skatten som ska betalas är det inte gynnsamt att flytta pengar ut och in till ett ISK.

Exempel
Här ser du ett exempel på när det lönar sig att flytta ut pengarna från ett ISK:

Ränta på sparkonto: 0,70 %
Ränta på ISK: 0,00 %
Schablonskatt ISK: 0,375 %

Formeln för att räkna ut hur många dagar man behöver ha pengarna på sparkontot för att det ska löna sig att flytta pengar från ett ISK till ett sparkonto är:
(Schablonskattesats / 4) / (Sparkontoränta / 360)

I exemplet ovan ser alltså formeln ut så här:
(0,375/4) / (0,7/360) = 48 dagar

I ett fall då procentsatserna är enligt ovan är det bara en bra idé att flytta pengarna från ett ISK till sparkontot om du tänkt ha pengarna på sparkontot i minst 48 dagar.

Se detta som en tumregel - givetvis ändras förutsättningarna om det är andra procentsatser. Det finns också ett undantag, och det är om du tar ut pengarna till ett sparkonto och låter dem ligga där över ett kvartalsskifte. Då är det alltid fördelaktigt att genomföra flytten och få ränta på pengarna."
__________________
Senast redigerad av Smartledsen 2017-12-28 kl. 21:00.
Citera
2018-12-28, 09:00
  #16
Medlem
Tack för bra svar

Fortsätter med några nya frågor inför detta årsskifte.

Är det bara mot ränteutgift jag kan kvitta skatten i isk eller kan jag kvitta även mot förlust som uppstått vid aktieförsäljning utanför iskn?

Dras skatten för Iskn direkt från depån och exakt när görs detta i så fall?

Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Nej, jag tror du minns fel.
https://www.skatteverket.se/privat/s...800037851.html
Skatt betalar du vid deklarationen, inte varje kvartal
ISK skattas som en ränteinkomst som kan kvittas mot en ränteutgift. (Skatten på Schablonintäkten kan kvittas mot ränteutgifter, lån)
__________________
Senast redigerad av rotebro-conny 2018-12-28 kl. 09:02.
Citera
2018-12-28, 11:27
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Tack för bra svar

Fortsätter med några nya frågor inför detta årsskifte.

Är det bara mot ränteutgift jag kan kvitta skatten i isk eller kan jag kvitta även mot förlust som uppstått vid aktieförsäljning utanför iskn?

Dras skatten för Iskn direkt från depån och exakt när görs detta i så fall?
1. Ja, men bara till 70%
2. Skatten skrivs automatisk in på din deklaration. Inget dras från ditt ISK konto.
På deklarationen står det om du har betalat in för lite eller för mycket skatt under året. Om du får restskatt behöver du betala in summan till skatteverket senast 3 maj. (19 mars öppnar deklarationen) Viktiga datum
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteverket
Ja, du kan kvitta en schablonintäkt mot en ränteutgift som redovisas i samma deklaration. Schablonintäkten ska tas upp som en intäkt i inkomstslaget kapital på samma sätt som t.ex. en ränteinkomst. Kan du inte kvitta den mot en ränteutgift kommer du i stället att kunna kvitta schablonintäkten mot 70 % av en kapitalförlust på t.ex. aktier eller andra värdepapper. Kvittningen kommer att ske automatiskt i deklarationen.
Källa
__________________
Senast redigerad av Asguk 2018-12-28 kl. 11:31.
Citera
2018-12-28, 17:54
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
1. Ja, men bara till 70%
2. Skatten skrivs automatisk in på din deklaration. Inget dras från ditt ISK konto.
På deklarationen står det om du har betalat in för lite eller för mycket skatt under året. Om du får restskatt behöver du betala in summan till skatteverket senast 3 maj. (19 mars öppnar deklarationen) Viktiga datum

Åter igen tack

Angående punkt ett tjänar jag alltså inget på att kvitta en aktieförlust mot schablonintäkten i stället för att göra avdrag på skatten för inkomst av tjänst?

Eller har jag missat något?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback