Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-30, 19:10
  #37
Medlem
RZLAs avatar
Mycket är väl en definitionsfråga och vad som är överklass är också en definitionsfråga, men nog fan använde ungdomarna som jag växte upp med som hade välbärgade föräldrar med högstatusjobb och ibland adliga efternamn en hel del droger. Och det rörde sig inte alls om vad man kan kalla för "högstatusdroger", utan även enklare svenssondroger som röka användes en hel del. Sen gäller det att ju högre upp i samhällshierarkin man kommer, desto högre skyddsnät har man oftast, därför är det mest ur de lägre samhällsklasserna som missbrukarna kommer.
Citera
2018-01-06, 02:46
  #38
Medlem
Förr i tiden sas det att heroin var den enda drog som korsar alla klassgränser. Det stämner nog inte längre, överklassen har lärt sig att röka weed från de undre klasserna och kokain har blivit direkt folkligt. Amfetaminer kommer dock alltid vara för trashigt för den svenska överklassen.
Citera
2018-01-16, 19:41
  #39
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Nej, det är bara de lägre klassernas sätt att dra ned överklassen från piedestalen, göra dem mer mänskliga. Om man tillskrev överklassen ett dekadent missbruk så tog man bort överklassens överjordiskhet och elegans. Istället för att vara något som stod över den stora massan så blev överklassen en grupp sjukliga narkomaner som levde ut sina perversa liv i Herrgårdarnas förborgade värld.

Självklart finns det personer med överklassbakgrund som brukar narkotika, men att en stor andel ur överklassen skulle vara tunga missbrukare stämmer inte.
Överklassmänniskor är sällan moraliserande dumbommar; de vet mycket väl att knark är lika lite dekadent, pervest och/eller ohälsosamt som flaskan - vad den tankefattiga pöbeln tycker och tänker om det ack så hemska dödsknarket berör inte dem i det minsta.
Citera
2018-01-17, 01:53
  #40
Medlem
killenmedkexs avatar
Har väldigt svårt att tro att samhällsklasserna knarkar olika mycket, men bara mer variation på vilka droger som tas.

Skulle gissa på att i "överklassen" som hänger mycket ute på flashiga barer gillar koks mer, och lägre samhällsklasser föredrar amfetamin istället. Att röka gräs gör alla samhällsklasser lika mycket, förortskidsen och blattarna är nog lite överrepresenterade men annars är det nog jävligt jämnt.
Citera
2018-01-17, 10:34
  #41
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Överklassmänniskor är sällan moraliserande dumbommar; de vet mycket väl att knark är lika lite dekadent, pervest och/eller ohälsosamt som flaskan - vad den tankefattiga pöbeln tycker och tänker om det ack så hemska dödsknarket berör inte dem i det minsta.

Du har helt rätt. Överklassen bryr sig mycket sällan om de tygellösa fantasifoster som hemsöker pöbeln.
Citera
2018-01-18, 00:06
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Du har helt rätt. Överklassen bryr sig mycket sällan om de tygellösa fantasifoster som hemsöker pöbeln.

Nja, överklassen jag stött på har brytt sig en ansenlig portion, och gör ofta en grej av att det ska vara "fint" ladd - vilket f.ö. knappt förekommer i Sverige - och inte någon fattigmanskola (läs tjack).

Bör tilläggas att jag haft det tveksamma nöjet att ha en tendens att stöta på överklassens avskrap. Tacka vet jag pöbeln i form av arbetarklass - de må vara obildade, men de skiter i hur de uppfattas. Det finns en viss charm i det.
Citera
2018-01-18, 07:52
  #43
Medlem
gulguls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackOlivesMatter
Nja, överklassen jag stött på har brytt sig en ansenlig portion, och gör ofta en grej av att det ska vara "fint" ladd - vilket f.ö. knappt förekommer i Sverige - och inte någon fattigmanskola (läs tjack).

Bör tilläggas att jag haft det tveksamma nöjet att ha en tendens att stöta på överklassens avskrap. Tacka vet jag pöbeln i form av arbetarklass - de må vara obildade, men de skiter i hur de uppfattas. Det finns en viss charm i det.

Tänkte mer generellt. Det är viktigt att följa vissa normregler om man inte vill bli socialt deklasserad. Detta gäller alla samhällsklasser. Självklart bryr sig överklassen om vad andra i samma grupp tycker och tänker, men vad arbetarklassen anser om deras överklassmanér är ganska egalt. De flesta vill inte bli betraktad som varg i veum bland sina egna.
Citera
2018-01-18, 10:45
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Tänkte mer generellt. Det är viktigt att följa vissa normregler om man inte vill bli socialt deklasserad. Detta gäller alla samhällsklasser. Självklart bryr sig överklassen om vad andra i samma grupp tycker och tänker, men vad arbetarklassen anser om deras överklassmanér är ganska egalt. De flesta vill inte bli betraktad som varg i veum bland sina egna.

Touché. Jag kan av personlig erfarenhet bekräfta att detta är liks dagsaktuellt inom adeln såväl som lägre stående klasser - om någon undrar. Inte ens samhällets s.k. toppskikt undslipper.
Citera
2018-01-18, 11:02
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Jag har hört från vissa insatta att drogerna flödar i det översta skiktet i samhället. En adlig kille jag umgicks med påstod att kokain och andra droger med högstatusstämpel flödade på fester han bevistade. Sanningshalten i detta kan jag inte avgöra. I viss litteratur är det ju ett tema.

Vad tror eller vet ni om detta? Drogar partyeliten? Knarkas det bland avkomlingarna till de rika och besuttna precis som bland barnen från underklass och missbrukarhem?

Det är klart att yngre överklass sk ”partyelit” kanske tycker det är coolt med droger. Missbruk är dock inget som ses på med blida ögon bland överklassen.
Citera
2018-01-25, 05:21
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Undrar om det är så lika. Jag tror själv inte att det knarkas så mycket i de fina salongerna som bland de från mer fattiga hem ur socialgrupp 3. Det är dem jag har mest erfarenhet av men min uppfattning är att de rika kan droga på ett annat vis. Det finns resurser och gott om annat tidsfördriv så bruket eskalerar inte lika lätt i missbruk. Lite som:

"You'll never fail like common people
You'll never watch your life slide out of view
And we dance, and drink, and screw
Because there's nothing else to do."
Pulp


Väldigt många knarkar men gör det diskret, inget fat med kokain på bordet som i snabba cash direkt.
Däremot får jag känslan att "lägre" klasser håller sig mer till amfetamin och sånt skit.
Citera
2018-01-25, 15:02
  #47
Medlem
Överallt där det finns pengar finns det droger.
Citera
2018-03-08, 07:58
  #48
Medlem
starke_adolfs avatar
Det kanske inte är begränsat till just överklassen, men enligt en undersökning från BRÅ är det vanligare att rika ungdomar tar mer droger. Rika ungdomar misstänks inte heller lika ofta för det som ungdomar från fattigare bakgrund.

Citat:
Fakta
Kortanalysen bygger på uppgifter om ungdomar i Stockholm födda 1997–1998, som fått ett beslut på misstanke om eget bruk av narkotika 2015. Materialet har kompletterats med uppgifter från flera olika register hos SCB, liksom med data från Stockholmsenkäten, en enkätundersökning som riktar sig till elever i årskurs nio samt gymnasiets år 2.
https://www.bra.se/nytt-fran-bra/ark...otikabruk.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback