Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-27, 21:47
  #1
Medlem
Ziayas avatar
Jag har hört från vissa insatta att drogerna flödar i det översta skiktet i samhället. En adlig kille jag umgicks med påstod att kokain och andra droger med högstatusstämpel flödade på fester han bevistade. Sanningshalten i detta kan jag inte avgöra. I viss litteratur är det ju ett tema.

Vad tror eller vet ni om detta? Drogar partyeliten? Knarkas det bland avkomlingarna till de rika och besuttna precis som bland barnen från underklass och missbrukarhem?
__________________
Senast redigerad av Ziaya 2017-12-27 kl. 21:54.
Citera
2017-12-27, 21:59
  #2
Medlem
Enzymes avatar
Enligt egna erfarenheter är dessa påståenden ganska överdrivna. Den vanligaste knarkaren återfinns i lägre samhällsskikt. Kokain snörvlande förekommer givetvis och även andra droger men det är ändå ovanligt. Sen beror det på vad man menar med överklass för det finns knappast i Sverige.
Citera
2017-12-27, 22:03
  #3
Medlem
I USA är Harvardstudenter kraftigt överrepresenterade. Men då är det ofta centralstimulanta som används som nootropiska droger.

Jag har en ganska bred bekantskapskrets och skulle väl säga att min erfarenhet är att det nog faktiskt är ganska lika. Jag ser ungefär lika många med usel ekonomi som säger "Knark rör jag aldrig" som med mycket god ekonomi, och tvärtom.

Jag uppfattar det dock som att de med en mycket god ekonomi är lite mer diskreta med det, förmodligen då de har mer att förlora om det skulle bli känt. Typen av drog skiljer sig något, kokain är väl fortfarande mer frekvent hos de med god ekonomi enligt min erfarenhet

Var på en fest hos en person med gott om pengar senast i helgen, där flödade det kokain medan det samtidigt rådde alkoholbrist.
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2017-12-27 kl. 22:15.
Citera
2017-12-27, 22:10
  #4
Medlem
moongoats avatar
Jag känner en liten del av överklassen. Väldigt "oflashiga", mysiga, vänliga, samt dricker med måtta..
(Min morsas sida)
Hade en polare som dealade kola och smälte in på Sturekomp mm. Han berättade att många nyrika och kändisar gillade riktigt bra kola, men den riktiga överklassens yngre (18-30) var mycket försiktiga samt diskreta med kokainet. utåt sett... Överklassens äldre befattar sig nog inte med droger, tror jag.
Citera
2017-12-27, 22:11
  #5
Avstängd
ilpobres avatar
Just kokain är dyrt och det är därför nästan bara stureplansprofiler som snortar det. Skillnaden mellan överklass och pöbeln är väl att överklassen knarkar för skojs skull och missbrukare för att de är beroende. Dock finns det många exempel på där adliga människor fått för mycket av det goda (läs Rausing). Det kommer aldrig kunna komma någon exakt statistik som visar på överklassens drogvanor om nu inte blodmätningarna vid hälsovårdsbesök evolveras så att även spårämnen av knark kan synas på ens blodvärde i flera år efter intaget av drogerna.
Citera
2017-12-27, 22:15
  #6
Medlem
Dofternas avatar
Inte mer än i andra.
Citera
2017-12-27, 22:20
  #7
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Just kokain är dyrt och det är därför nästan bara stureplansprofiler som snortar det. Skillnaden mellan överklass och pöbeln är väl att överklassen knarkar för skojs skull och missbrukare för att de är beroende. Dock finns det många exempel på där adliga människor fått för mycket av det goda (läs Rausing). Det kommer aldrig kunna komma någon exakt statistik som visar på överklassens drogvanor om nu inte blodmätningarna vid hälsovårdsbesök evolveras så att även spårämnen av knark kan synas på ens blodvärde i flera år efter intaget av drogerna.
Kokain är inte särskilt dyrt, har man ett vanligt jävla jobb med normal lön så är det inga problem att snorta det varje helg på krogen.

Tror inte heller att "överklassen knarkar för skojs skull och missbrukare för att de är beroende" eftersom missbruk och beroende skiter högaktningsfullt i vilken samhällsklass du tillhör. Dock så har arbetande människor sällan tid eller riktigt möjlighet att skaffa sig ett beroende eller missbruk. Det har man tid med när man är arbetslös eller inte behöver jobba så mycket.

Har inte heller hört talas om någon drog som skulle synas i ens blodvärde i flera år efteråt. Dessutom så byter ju kroppen ut sig cell efter cell hela tiden. Det blod du hade för ett år sen är inte samma blod som du har idag.

Min ringa erfarenhet av knark i överklassen är att det är ungefär lika vanligt som hos knegare eller fattiglappar.
Citera
2017-12-27, 22:23
  #8
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Jag har en ganska bred bekantskapskrets och skulle väl säga att min erfarenhet är att det nog faktiskt är ganska lika. Jag ser ungefär lika många med usel ekonomi som säger "Knark rör jag aldrig" som med mycket god ekonomi, och tvärtom.
Jag skulle säga att det beror väldigt mycket på hur man för samtalet och hur öppensinnad man är (eller låtsas vara). Det finns många personer jag pratat med som i vissa sammanhang visat en väldigt stram hållning till droger som i andra sammanhang när vi pratat visat sig vara rätt öppen för droger. Allt handlar om hur öppen hållning du visar för den du pratar med.

Jag tror också som du att det är ganska lika, kanske att dragningen till kokain är större bland rika men det är nog inte jättestor skillnad.
Citera
2017-12-27, 22:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Kokain är inte särskilt dyrt, har man ett vanligt jävla jobb med normal lön så är det inga problem att snorta det varje helg på krogen.

Tror inte heller att "överklassen knarkar för skojs skull och missbrukare för att de är beroende" eftersom missbruk och beroende skiter högaktningsfullt i vilken samhällsklass du tillhör. Dock så har arbetande människor sällan tid eller riktigt möjlighet att skaffa sig ett beroende eller missbruk. Det har man tid med när man är arbetslös eller inte behöver jobba så mycket.

Har inte heller hört talas om någon drog som skulle synas i ens blodvärde i flera år efteråt. Dessutom så byter ju kroppen ut sig cell efter cell hela tiden. Det blod du hade för ett år sen är inte samma blod som du har idag.

Min ringa erfarenhet av knark i överklassen är att det är ungefär lika vanligt som hos knegare eller fattiglappar.
Jättedyrt är det ju inte, men sett till ruset så är det dyrt. Effekten är ju som bekant mycket kortvarig och det ligger väl på drygt 800-1000 kr/g enligt min erfarenhet. Sett till övriga droger är det ganska mycket om man vill bli påverkad under en kväll. Och let's face it, en så jäkla go effekt ger det inte sett till priset. Amfetamin är i alla fall enligt mig mycket trevligare och billigare (men ger ju problem med sömn och dylikt eftersom det är så långvarigt).

Men visst, det är ju inte som att det är utom räckhåll för vem som helst.

Angående spårbarheten långt tillbaka i tiden så kan man väl analysera hår för att spåra drogbruk väldigt långt tillbaka. Kostar väl dock mycket mer skulle jag kunna tänka mig
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2017-12-27 kl. 22:32.
Citera
2017-12-27, 22:34
  #10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Jättedyrt är det ju inte, men sett till ruset så är det dyrt. Effekten är ju som bekant mycket kortvarig och det ligger väl på drygt 800-1000 kr/g enligt min erfarenhet. Sett till övriga droger är det ganska mycket om man vill bli påverkad under en kväll. Och let's face it, en så jäkla go effekt ger det inte sett till priset. Amfetamin är i alla fall enligt mig mycket trevligare och billigare (men ger ju problem med sömn och dylikt eftersom det är så långvarigt).

Men visst, det är ju inte som att det är utom räckhåll för vem som helst.

Angående spårbarheten långt tillbaka i tiden så kan man väl analysera hår för att spåra drogbruk väldigt långt tillbaka. Kostar väl dock mycket mer skulle jag kunna tänka mig
Ja, så sett är det ju dyrt men det är inte så att det är något som spränger banken. Jag håller helt med dig även om jag på senare år har börjat uppskatta att man kan gå hem och lägga sig efter krogen istället för att med vidöppna ögon leta efterfest. Hur som helst så är knark ingen klassfråga på något sätt. Inte heller valet av droger har jag noterat.

Ja, hår kan man spåra i rätt länge men inte i blodet.
Citera
2017-12-27, 23:55
  #11
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moongoat
Jag känner en liten del av överklassen. Väldigt "oflashiga", mysiga, vänliga, samt dricker med måtta..
(Min morsas sida)
Hade en polare som dealade kola och smälte in på Sturekomp mm. Han berättade att många nyrika och kändisar gillade riktigt bra kola, men den riktiga överklassens yngre (18-30) var mycket försiktiga samt diskreta med kokainet. utåt sett... Överklassens äldre befattar sig nog inte med droger, tror jag.
Kan nog stämma. Lapidus Stockholm Noir är kanske grovt överdrivet där. Han ger ju en bild av en väldigt dekadent, drogande överklass.
Citera
2017-12-28, 00:02
  #12
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag skulle säga att det beror väldigt mycket på hur man för samtalet och hur öppensinnad man är (eller låtsas vara). Det finns många personer jag pratat med som i vissa sammanhang visat en väldigt stram hållning till droger som i andra sammanhang när vi pratat visat sig vara rätt öppen för droger. Allt handlar om hur öppen hållning du visar för den du pratar med.

Jag tror också som du att det är ganska lika, kanske att dragningen till kokain är större bland rika men det är nog inte jättestor skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Kokain är inte särskilt dyrt, har man ett vanligt jävla jobb med normal lön så är det inga problem att snorta det varje helg på krogen.

Tror inte heller att "överklassen knarkar för skojs skull och missbrukare för att de är beroende" eftersom missbruk och beroende skiter högaktningsfullt i vilken samhällsklass du tillhör. Dock så har arbetande människor sällan tid eller riktigt möjlighet att skaffa sig ett beroende eller missbruk. Det har man tid med när man är arbetslös eller inte behöver jobba så mycket.

Har inte heller hört talas om någon drog som skulle synas i ens blodvärde i flera år efteråt. Dessutom så byter ju kroppen ut sig cell efter cell hela tiden. Det blod du hade för ett år sen är inte samma blod som du har idag.

Min ringa erfarenhet av knark i överklassen är att det är ungefär lika vanligt som hos knegare eller fattiglappar.

Undrar om det är så lika. Jag tror själv inte att det knarkas så mycket i de fina salongerna som bland de från mer fattiga hem ur socialgrupp 3. Det är dem jag har mest erfarenhet av men min uppfattning är att de rika kan droga på ett annat vis. Det finns resurser och gott om annat tidsfördriv så bruket eskalerar inte lika lätt i missbruk. Lite som:

"You'll never fail like common people
You'll never watch your life slide out of view
And we dance, and drink, and screw
Because there's nothing else to do."
Pulp
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback