Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-27, 20:28
  #1
Medlem
rymdteleskops avatar
Heyo flashback.

Köpte en ny raspberry pi idag, och slängde över rasbpian. Gissade vilken IP den skulle få av routern, och mycket riktigt kommer jag in över SSH. Däremot kommer den inte åt internet alls.

Den dyker inte upp i routerns DHCP-klients-lista (min andra raspberry är där). Den sitter med kabel till routern, och jag har testat olika fysiska portar och kablar.

Jag hade uppskattat hjälp om vad det kan tänkas vara, eller var jag ska börja kolla.
Citera
2017-12-27, 20:38
  #2
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Har du satt gateway?
Citera
2017-12-27, 20:56
  #3
Medlem
rymdteleskops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Har du satt gateway?
nä, den kände till det redan på nåt vänster.

-----

ok, löste det. vet inte varför detta funkar, men men.

raspberryn är connectad till lokal ip 192.168.0.102. jag hittar mac-adressen via raspberryn med /sys/class/net/eth0/address. sedan ger jag den mac-adressen en permanent dhcp-lease på ip 192.168.0.111 i routern.

på raspberryn kör jag sedan sudo dhclient -v -r & sudo dhclient, vilket releasar och sedan skaffar sig en ny dhcp-lease. efter det så dör min ...102-connection, men jag kan hitta den på ...111. efter en omstart ligger den kvar där.
__________________
Senast redigerad av rymdteleskop 2017-12-27 kl. 21:39.
Citera
2017-12-27, 21:41
  #4
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Men vänta nu, du har satt IP men vill använda DHCP, det går väl inte ihop? Sätta statisk IP i routern på mac-adressen kanske?

Edit: OK, du löste det medan jag skrev.
__________________
Senast redigerad av Ulrik.Agren 2017-12-27 kl. 21:43.
Citera
2017-12-27, 22:09
  #5
Medlem
rymdteleskops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Men vänta nu, du har satt IP men vill använda DHCP, det går väl inte ihop? Sätta statisk IP i routern på mac-adressen kanske?

Edit: OK, du löste det medan jag skrev.
ja, alltså, jag har noll aning om vad jag har gjort.

andra grejer på nätverket måste jag ställa in som att nätverket har statisk IP, eller i varje fall liksom peka på googles namnservrar i nätverksconfig. det var inte så innan, plötsligt en dag blev det så, jag har ringt ISP och de säger att de inte gjort något, allt är mitt fel.

jag hade inte satt någon IP utan bara gissat vad routern skulle ge den. den börjar på 100, jag har två andra grejer på nätverket = routen ger den 102. men vafan.

det är ju nåt som är fel på routern tycker jag. som jag sa ovan, plötsligt en dag blev nåt vajsing och jag kan bara krångla runt problemet, inte lösa det. och med raspberryn kunde jag ssha in via routern men kunde inte komma åt internet.

aja, det är nåt för en annan tråd kanske. tack för all hjälp, eller bollplank i vart fall! i slutändan löste jag ju det med metoden du föreslog.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback