Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-27, 20:18
  #1
Medlem
vanilljs avatar
Hej FB hittade ingen tråd med liknande problem i sök. Är det någon data kunnig som möjligtvis har förslag på varför mitt internet går långsamt.

Jag har fibernätverk installerat och har aldrig tidigare varit några problem. Den senaste veckan dock har internet på min PC gått otroligt långsamt, via bredbandskollen.se den man kan kolla sen internet uppkoppling ligger med nedladdning endast på 5 mb/s men kan gå ned så lång som till 0.25 mb/s samtidigt som dessa värden visas för min pc så ligger min internet uppkoppling via alla hemmets andra maskiner på stadiga 23-28 mb/s.

Jag antar att det är något virus eller annan bov bakom problemet men kna inte finna vart det skulle vara. jag har inga torrents eller andra nedladdningar igång på burken.

Tack på förhand
Citera
2017-12-27, 21:06
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
När körde du "Diskrensning" senast?

Hade liknande problem ett tag med ett söligt intranät, körde en diskrensning och det visade sig att jag hade nästan 50 GB skräpfiler, cookies och andra onödiga temporära informationsfiler som bara slukade bandbredd och CPU
Citera
2017-12-27, 21:20
  #3
Medlem
Skräpfiler som slukade bandbredd och CPU? Utveckla gärna
Citera
2017-12-27, 21:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanillj
Hej FB hittade ingen tråd med liknande problem i sök. Är det någon data kunnig som möjligtvis har förslag på varför mitt internet går långsamt.

Jag har fibernätverk installerat och har aldrig tidigare varit några problem. Den senaste veckan dock har internet på min PC gått otroligt långsamt, via bredbandskollen.se den man kan kolla sen internet uppkoppling ligger med nedladdning endast på 5 mb/s men kan gå ned så lång som till 0.25 mb/s samtidigt som dessa värden visas för min pc så ligger min internet uppkoppling via alla hemmets andra maskiner på stadiga 23-28 mb/s.

Jag antar att det är något virus eller annan bov bakom problemet men kna inte finna vart det skulle vara. jag har inga torrents eller andra nedladdningar igång på burken.

Tack på förhand

Trådlöst nätverk? Isf testa ansluta med en kabel så vet du lättare vad som är fel. Annars är det aldrig fel att testa starta om dator, router, modem, mediaomvandlare osv.
Citera
2017-12-27, 21:35
  #5
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av improwise
Skräpfiler som slukade bandbredd och CPU? Utveckla gärna

Så uppfattade jag det (är ingen expert) men logiskt så måste ju skräpfiler som bara finns för att hålla koll på surfvanor ockupera något. Inte mycket var för sig men om man surfar regelbundet så "många bäckar små". Lite skräp gör ju inte mycket men om man skiter i det och låter det bygga på så slutar det ju i att man har en jävla massa skräp till slut även om man sitter på ett par TB.

Kan bara säga att datorn blev märkbart snabbare efter att ha kört en diskrensning.
Citera
2017-12-27, 21:37
  #6
Medlem
Ladda ner Ccleaner och rensa datorn
Citera
2017-12-28, 00:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Så uppfattade jag det (är ingen expert) men logiskt så måste ju skräpfiler som bara finns för att hålla koll på surfvanor ockupera något. Inte mycket var för sig men om man surfar regelbundet så "många bäckar små". Lite skräp gör ju inte mycket men om man skiter i det och låter det bygga på så slutar det ju i att man har en jävla massa skräp till slut även om man sitter på ett par TB.

Kan bara säga att datorn blev märkbart snabbare efter att ha kört en diskrensning.

Att datorn blir snabbare är mer rimligt än att bredbandet bllr det av en diskrensning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback