Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-27, 19:46
  #1
Medlem
Hej,
Jag kan inte mycket om programering eller annan utveckling men jag har lyckats bygga en enklare webbsida med hjälp av olika API. Min fråga nu är mest för att veta om det är lönt att fortsätta forska i det eller betala en utvecklare för att lösa det.

På min websida så har jag nu samlat ett 50-tal externa widgets och allt fungerar som det ska.
När jag hämtar widgets så kan jag byta färg på kantlinjer, rubriker osv men jag kan bara anpassa färgerna.
I varje widget så finns det länk till adressen jag hämtat widgeten från. så frågan är om jag kan ta bort länkningen helt så det ser ut som att jag själv uppdaterar min sida (kanske inte så lagligt men hoppas frågan är enligt reglerna)

Jag skulle gärna med CSS kunna ändra utseendet för den är idag inte så anpassad för min mobilsida men koden jag hämtar från källan ger mig inga som helst alternativ.

Såhär ser koden jag får tillgång till ut OBS jag har bytt ut en del av src= till "LÄNK" för jag vill undvika att det sprids.

<script type="text/javascript" src="LÄNK";b1=%23233446&amp;f1=%23ffffff&amp;b2=%2 3acbfda&amp;f2=%23000000&amp;b3=%23ffffff&amp;f3=% 23000000&amp;b4=%23ececec&amp;bo=%23df dfdf&amp;s=2"></script>

Inser att det mesta som styrs härifrån är färgkoderna men jag kanske kan lägga in koder som förändrar det andra?
Om någon smart sitter på ett sätt att helt modifiera den så att länkarna som finns i widgeten kan gå till andra sidor på min egen sida så är det optimalt.

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av MarMarius 2017-12-27 kl. 19:59.
Citera
2017-12-28, 21:37
  #2
Medlem
Det är länken som gör att du får en widget. Tar du bort LÄNK så har du inte längre någon widget.
Det du kanske kan göra är att ladda hem hela scriptet och alla dess beroenden och ladda upp på din sida. Eventuellt måste du ändra lite i koden för att det ska lira, men sen kanske det fungerar. Allt beror på vilka script det är du använder.

Så börja med att posta LÄNK så vi kan se vad du använder för script.
Citera
2017-12-29, 19:22
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Det är länken som gör att du får en widget. Tar du bort LÄNK så har du inte längre någon widget.
Det du kanske kan göra är att ladda hem hela scriptet och alla dess beroenden och ladda upp på din sida. Eventuellt måste du ändra lite i koden för att det ska lira, men sen kanske det fungerar. Allt beror på vilka script det är du använder.

Så börja med att posta LÄNK så vi kan se vad du använder för script.


Okej men då behöver jag en kodare antar jag.

här är en widgt som jag använder
<script type="text/javascript" src="http://www.stff.se/widget.aspx?scr=table&amp;ftid=71923&amp;b1=%23233 446&amp;f1=%23ffffff&amp;b2=%23acbfda&amp;f2=%2300 0000&amp;b3=%23ffffff&amp;f3 =%23000000&amp;b4=%23ececec&amp;bo=%23dfdfdf&amp;s =2"</script>

Om jag skulle ladda ner den lokalt och ändra koden, kan jag ändå få uppdateringarna till min websida via min dator? Jag använder ett verktyg liknande wordpress så jag har inte tillgång till fullständig kod utan bara HTML block som jag drar in på sidan.
Citera
2017-12-29, 20:41
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarMarius
Okej men då behöver jag en kodare antar jag.

här är en widgt som jag använder
<script type="text/javascript" src="http://www.stff.se/widget.aspx?scr=table&amp;ftid=71923&amp;b1=%23233 446&amp;f1=%23ffffff&amp;b2=%23acbfda&amp;f2=%2300 0000&amp;b3=%23ffffff&amp;f3 =%23000000&amp;b4=%23ececec&amp;bo=%23dfdfdf&amp;s =2"</script>

Om jag skulle ladda ner den lokalt och ändra koden, kan jag ändå få uppdateringarna till min websida via min dator? Jag använder ett verktyg liknande wordpress så jag har inte tillgång till fullständig kod utan bara HTML block som jag drar in på sidan.
I det här fallet så används en aspx-fil för att på serversidan generera fram scriptet som sedan körs. Du kan generera fram scriptet och ladda upp det på din webbsida, men då får du bara just det aktuella scriptet. För att uppdatera innehållet i det som visas så måste du anropa stff.se och generera fram scriptet på nytt och återigen lägga upp det på din webbsida.

Det går att lösa det du vill, men då krävs en utvecklare. Du behöver också ha möjlighet att köra egen kod på webbservern så Weebly, Wix och liknande tjänster går bort.
Citera
2017-12-29, 21:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
I det här fallet så används en aspx-fil för att på serversidan generera fram scriptet som sedan körs. Du kan generera fram scriptet och ladda upp det på din webbsida, men då får du bara just det aktuella scriptet. För att uppdatera innehållet i det som visas så måste du anropa stff.se och generera fram scriptet på nytt och återigen lägga upp det på din webbsida.

Det går att lösa det du vill, men då krävs en utvecklare. Du behöver också ha möjlighet att köra egen kod på webbservern så Weebly, Wix och liknande tjänster går bort.


Okej men då får jag stå ut med att det är tydligt att det är deras tabeller. Det blir ohållbart att uppdatera dagligen manuellt med över 50 script.
Stort tack för hjälpen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback