Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-27, 16:03
  #1
Medlem
Hej,

Jag har nyligen börjat sätta av 10 000kr i månaden till ett långsiktigt sparande. Min idé är att fortsätta med detta i 5 år eller tills jag fått ihop ca 500 000SEK. När jag fått ihop ca 500 000SEK tänkte jag använda det för att skaffa mig en ny lägenhet i ett område där jag alltid velat bo.

Kort info om mig. Är 25 år. Har en bostadsrätt. Kan i dagsläget inte spara mer än 10K. Har redan sett över min ekonomi och gjort de åtstramningar som är möjliga. Har nyligen börjat spara och har idag 50 000 på ett vanligt konto hos min bank.

Mina frågor lyder.

Hur gör en person som jag, som har ett konkret mål och vet att jag inte vill röra dessa pengar förrens om 5 år, men då planerar att ta ut allt?

Har ni möjligtvis konkret förslag på vilka fonder jag kan köpa?

Måste det vara flera fonder (Känns mer komplicerat) eller kan man hålla sig till mindre än 5?

Jag hoppas på att kunna köpa fonder och sedan inte behöva aktivt gå in och övervaka dom, utan vill helst att de sköter sig själva och kanske ger avkastning runt 5% år om det är rimligt.Vad hade ni haft för strategi?

Vad gör jag med mina nuvarande 50 000. Ska jag köpa fonder redan nu, eller väntar jag tills jag har 100 000? Hur ska jag tänka?

Mvh
Citera
2017-12-27, 16:09
  #2
Medlem
Först och främst behöver du ha en buffert på 2-3 månadslöner på någon form av sparkonto, ifall du drabbas av någon större oförutsedd kostnad. Därefter är det rekommenderat att sprida risken. Jag själv har haft 6 olika fonder med spridd fördelning och geografisk spridning. Nu sålde jag dock av det häromdagen och hämtade hem min vinst då jag tycker att allting är lite för bra, känns som det smäller snart.
Citera
2017-12-27, 17:31
  #3
Medlem
Passiva indexfonder med låga avgifter låter som din grej, problemet är ju att du bara tänkt spara i 5 år, det är en väldigt kort tid så kanske inte värt det, det spekuleras ju om en krasch snart. Som ovan skrivet hade jag gjort, dina utgifter för 2 månader minst sparat i ett buffertkonto med direkt tillgång, sen slängt in resten på investeringssparkonto. Kanske läsa rika tillsammans bloggen?
Citera
2017-12-27, 17:39
  #4
Medlem
En bra tumregel är att ha 10 procentenheter av sitt totala sparande exponerat mot aktiemarknaden (aktier/aktiefonder) för varje år det är kvar tills pengarna ska användas. I ditt fall skulle du alltså ha 50% av ditt nuvarande sparande i aktiefonder, resten på sparkonto. Om ett år (när det är 4 år kvar tills pengarna ska användas) ser du till att ha 40% av det totala sparandet i aktiefonder o.s.v. så trappar du ner gradvis tills de ska användas.

För aktiefondssparandet kan du välja någon billig indexfond, typ Avanza Zero, Nordnet Superfonden Sverige o.s.v. För sparkontot kan du välja det som har högst ränta och insättningsgaranti (viktigt!). På pricerunner/compricer kan du kolla var du får högst ränta i dagsläget och var inte rädd för att binda pengarna så länge det finns insättningsgaranti.
Citera
2017-12-27, 19:05
  #5
Medlem
patrikgbgs avatar
Jag började precis som du för ca: 10 år sedan med exakt samma summa. Jag började med fonder via avanza och sket helt i aktier. Det jag gjorde då var att välja ut 3 lågrisk, 3 medelrisk och 2 högrisk. Jag valde dem genom att titta på vilka som presterade bäst de senaste 5-10 åren. Sedan sparade jag lika delar i alla. Det har gått fördjävla bra och jag har bott kvar i hyresrätter under tiden. Nu har dock sparpengarna vuxit och snart har jag råd att köpa hus kontant. Jag sparar ännu mer nu för tiden, minst 25% av lönen men vissa månader 50%.

Dom pengarna som du redan har skulle jag fortsätta ha som buffert på ett svåråtkomligt konto så du inte råkar förbruka dom av misstag.
__________________
Senast redigerad av patrikgbg 2017-12-27 kl. 19:08.
Citera
2017-12-27, 19:25
  #6
Medlem
Astrazeneca allemansfond. Jag har satt in 10k i månaden sedan 2011 i den fonden. Varsågod!
Citera
2017-12-27, 19:36
  #7
Medlem
Tycker tipset om tumregeln att ha 10% i börsen för varje år det är kvar är bra, alltså 50/50 för dig. 5 år är för kort tid att ligga 100% på börsen, börskrascher kan lätt vara ett decennium, ibland flera tom, innan den kommer tillbaka.

Vi som inte investerat 8+ år och inte varit med om en stor dipp borde vara lite ödmjuka inför vår exponering mot börsen. Det enda vi varit med om är en lång bulltid, och den varar inte för alltid
Citera
2017-12-27, 22:03
  #8
Medlem
ufomongos avatar
Kan bara tala för mig själv såklart.

Mina Indexfonder har gått upp en herrans massa procent på 4 år (nu alltså).

Men för 12-16 år seran när jag började spara till lägenhet körde jag fonder till största delen.

Är du modig, plocka ut lite vinst efter några år, köp aktier. Blir det lyckat köp, sälj dom med summan du köpte och låt överskottet vara kvar. Dyker aktien har du egentligen bara förlorat pengar du ändå inte jobbat ihop.

Rinse and repeat.
Citera
2017-12-27, 23:44
  #9
Medlem
Om 10 000 är din gräns för vad du kan undvara så lägg undan iaf hälften i ett vanligt sparande, ifall investeringarna går åt helvete.

Hur som helst, jag hade köpt EOS coins för de resterande 5000 kr, och jag hade gjort det nu.
Citera
2017-12-28, 01:11
  #10
Medlem
Knivur-273s avatar
Mark är det bästa man kan investera i. Bra mark.
Citera
2017-12-28, 18:13
  #11
Medlem
Du behöver inte ens köpa fonder om du har som mål 500 000kr inom 5 år. Det får du ju automatiskt. Så spara på ett sparkonto i 45 månader (3,75 år) + de 50 000kr du redan har, så har du 500 000kr. Se bara till att du har så hög ränta som du kan få om du vill ha lite mer pengar.

Jag tror inte det är värt med räntefonder nu för tiden, annars så skulle det kunna vara ett alternativ men vissa har ju till och med gått minus i år. Aktiefonder är lite för riskabelt när du inte behöver ta någon risk. Hade du där emot velat spara i 5+ år så hade aktiefonder förmodligen varit bättre.
Citera
2017-12-28, 19:09
  #12
Medlem
sibbanns avatar
Kör 60% fonder, 30% kanadensiska företag inom cannabisbranschen, där det legaliseras juli 2018, och 10% i en kryptovaluta
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback