Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-15, 09:16
  #97
Medlem
Tror att en del gör felet att de sitter kvar med surdegarna.

Kvitta surdegarna mot aktier som har gått bra och diversifiera portföljen
är den generella rekommendationen som jag har läst om, för mig har i alla fall
den rekommendation fungerat bra.
Citera
2018-02-15, 10:00
  #98
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Man ska va inne i leken har du inte lärt dig det än? DU KAN INTE TAJMA MARKNADEN

Stämmer att majoriteten inte kan tajma marknaden, dvs 99.99%. Däremot kan vi kvantare tajma marknaden. Men vi är bara några få promille av investerar kollektivet, en handfull personer i Sverige.
Citera
2018-02-15, 11:35
  #99
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Stämmer att majoriteten inte kan tajma marknaden, dvs 99.99%. Däremot kan vi kvantare tajma marknaden. Men vi är bara några få promille av investerar kollektivet, en handfull personer i Sverige.

Herregud, du är ju dummare än tåget.
Citera
2018-03-03, 00:37
  #100
Medlem
kato85s avatar
Vi ska fortsatt ned, handelskrig plus en korrigering efter lång tjur i usa.
Citera
2018-03-03, 03:26
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Stämmer att majoriteten inte kan tajma marknaden, dvs 99.99%. Däremot kan vi kvantare tajma marknaden. Men vi är bara några få promille av investerar kollektivet, en handfull personer i Sverige.

Alla ni stockpickers verkar tro att ni kan tajma marknaden, och nu säger du vem du nu än är att du är en av en handfull personer i Sverige som kan, vad förvånad jag blir.... Gör din plånbok en tjänst och köp några indexfonder och sen inse att du suger på att tajma
Citera
2018-03-07, 19:25
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Alla ni stockpickers verkar tro att ni kan tajma marknaden, och nu säger du vem du nu än är att du är en av en handfull personer i Sverige som kan, vad förvånad jag blir.... Gör din plånbok en tjänst och köp några indexfonder och sen inse att du suger på att tajma
Gått utmärkt 8 år i rad nu, slagit index med 10-15% varje år i snitt.

Handlar helt systematiskt och algoritmiskt, kvant-modellerna får visa vägen, litar till 100% på dessa så länge dom statisktiskt bevisar att dom fungerar.

Lycka till med indexfonderna.
Citera
2018-03-08, 10:32
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Gått utmärkt 8 år i rad nu, slagit index med 10-15% varje år i snitt.

Handlar helt systematiskt och algoritmiskt, kvant-modellerna får visa vägen, litar till 100% på dessa så länge dom statisktiskt bevisar att dom fungerar.

Lycka till med indexfonderna.

Själv är jag en av de handfull personer i Sverige som använder supersträngteorin för att investera, helt systematiskt och algoritmiskt självklart. Gått utmärkt i 25 år i rad nu, slagit index med 40-60% varje år i snitt. Litar till 1000% på dessa så länge dom statistiskt bevisar att dom fungerar. Att jag sedan går och letar efter de billigaste säckarna med 20kg ris för att jag inte har råd att äta är en annan femma..

Lycka till med kvantningen.
Citera
2018-03-08, 13:17
  #104
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Gått utmärkt 8 år i rad nu, slagit index med 10-15% varje år i snitt.

Handlar helt systematiskt och algoritmiskt, kvant-modellerna får visa vägen, litar till 100% på dessa så länge dom statisktiskt bevisar att dom fungerar.

Lycka till med indexfonderna.

Fast vad är oddsen att det händer om vi med säkerhet visste att det var 100%slumpmässigt? Om börsen ökar 10%/år i genomsnitt så har vi ju någon fördelning mellan alla investerare. Det är t.ex 50% att slå Index. Kanske 20-30% att slå det med 10-15%-enheter? Vad är oddsen att göra det 8år irad och hur många investerare har vi som försöker? Hur många förväntar vi oss kommer åstadkomma det du gjort på 8år i denna helt slumpmässiga värld?

... Gissningsvis kanske typ en handfull...? Eller ungefär lika många som vi ser klarar det i vår verkliga värld.

Vi kan ju inte bevisa om det är tur eller skicklighet, men de är värt att räkna och tänka på. Främst om nya läsare som läser online hur en handfull investerare klarar av att överavkasta år efter år, man hör ju aldrig om de som underpresterar.
Citera
2018-03-08, 18:51
  #105
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Alla ni stockpickers verkar tro att ni kan tajma marknaden, och nu säger du vem du nu än är att du är en av en handfull personer i Sverige som kan, vad förvånad jag blir.... Gör din plånbok en tjänst och köp några indexfonder och sen inse att du suger på att tajma
Går utmärkt att tajma köp och sälj. Man prickar inte toppar och bottnar men inom några procent stämmer det för det mesta. Tricket är att studera trender i olika tidsperspektiv.
Citera
2018-03-09, 16:20
  #106
Medlem
Tack för alla svar, speciellt för de som inte varit spydiga utan som faktiskt på ett sakligt sätt rättat mig, försökt förstå min situation och ge konkreta tips.
Jag håller med om att det inte tillhör god kutym att starta upp en tråd för att sedan överge den. Finns en god anledning varför i detta fallet men jag tror jag kan vara mer aktiv framöver.

Pengarna jag har tappat är dyra läropengar, de är en inte hela mitt sparkapital utan jag har en hel del tillgängligt för att kunna göra ytterligare investeringar. Som många redan varit inne på så kanske inte stockpicking på börsen är min grej, just därför jag startade denna tråden.

Bäst för mig gick det när jag låg lång på indexfonder. Tyvärr för min del var detta under en period när jag inte hade så mycket att investera vilket gjorde vinsten försumbar i dagens läge.
Sedan sist har jag inte gjort någon förändring i min portfölj vilket gjort att jag har tappat ytterligare. Jag har i alla fall inte handlat i panik utan jag begrundar noga mina val innan jag agerar.

Jag gillar tanken på att starta en helt ny portfölj från scratch av just den anledningen att jag slipper bemötas av en röd vägg av blod varje gång jag går in och kollar depån. Jag har accepterat de dåliga investeringar jag gjort men det är såklart tråkigt att bli påmind om detta varje gång jag går in för att faktiskt försöka göra något åt det.

Jag gillar även råden om att tänka långsiktigt när det gäller Index och stabila bolag medan man inte skall applicera detta tänk på investeringar med högre risk. Detta gör att H&M just nu kanske är ett riktigt bra case om man ser över 10-15års sikt. De har fått överdrivet mycket stryk pga att många fonder sålt ut dem.

Hur som helst kommer jag se till att hålla mig fortsatt skuldfri och behålla en rejäl buffert på både sparkonton/räntefonder för att aldrig egentligen äventyra min hushållsekonomi. Pengarna jag investerar är ju främst tänkta för framtiden ändå. Viktigare hur det ser ut 2030-2040 än 2019 med andra ord.
Citera
2018-03-09, 17:10
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Tack för alla svar, speciellt för de som inte varit spydiga utan som faktiskt på ett sakligt sätt rättat mig, försökt förstå min situation och ge konkreta tips.
Jag håller med om att det inte tillhör god kutym att starta upp en tråd för att sedan överge den. Finns en god anledning varför i detta fallet men jag tror jag kan vara mer aktiv framöver.

Pengarna jag har tappat är dyra läropengar, de är en inte hela mitt sparkapital utan jag har en hel del tillgängligt för att kunna göra ytterligare investeringar. Som många redan varit inne på så kanske inte stockpicking på börsen är min grej, just därför jag startade denna tråden.

Bäst för mig gick det när jag låg lång på indexfonder. Tyvärr för min del var detta under en period när jag inte hade så mycket att investera vilket gjorde vinsten försumbar i dagens läge.
Sedan sist har jag inte gjort någon förändring i min portfölj vilket gjort att jag har tappat ytterligare. Jag har i alla fall inte handlat i panik utan jag begrundar noga mina val innan jag agerar.

Jag gillar tanken på att starta en helt ny portfölj från scratch av just den anledningen att jag slipper bemötas av en röd vägg av blod varje gång jag går in och kollar depån. Jag har accepterat de dåliga investeringar jag gjort men det är såklart tråkigt att bli påmind om detta varje gång jag går in för att faktiskt försöka göra något åt det.

Jag gillar även råden om att tänka långsiktigt när det gäller Index och stabila bolag medan man inte skall applicera detta tänk på investeringar med högre risk. Detta gör att H&M just nu kanske är ett riktigt bra case om man ser över 10-15års sikt. De har fått överdrivet mycket stryk pga att många fonder sålt ut dem.

Hur som helst kommer jag se till att hålla mig fortsatt skuldfri och behålla en rejäl buffert på både sparkonton/räntefonder för att aldrig egentligen äventyra min hushållsekonomi. Pengarna jag investerar är ju främst tänkta för framtiden ändå. Viktigare hur det ser ut 2030-2040 än 2019 med andra ord.

Skulle du säga att du nu efter denna erfarenhet tänker annorlunda ang hur stor ens buffert bör vara än vad du tyckte innan hela denna oturliga upplevelse?
Citera
2018-03-09, 23:42
  #108
Medlem
Nej, ser ingen skillnad gällande buffert. Tycker man alltid skall sträva efter att ha minst en årslön i säkra tillgångar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback