Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-08, 10:02
  #121
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Vet inte om du skämtar när du tar Venezuela som exempel med tanke på att de har inflation på en miljon procent.

Jag tittar inte enbart på historien.

Vad jag säger är att marknaden är överköpt, både i USA som i Sverige, och det finns just nu inget momentum som kan göra att det går framåt i världsekonomi.
Tvärtom går det dåligt med tanke på det uppbyggda handelskriget mellan USA och Kina.
Nej jag skämtar såklart inte. Du vet ju inte vad du snackar om. Du har just börjat med försöka tjäna pengar. En fjunig pung. Utan respekt för andras kunskaper. Nej börsen kommer inte gå ner någon stor krasch. Bara ta skrynkla ihop dina löst nerklottrade tankar, och bränn.
Citera
2018-08-08, 12:16
  #122
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Nej jag skämtar såklart inte. Du vet ju inte vad du snackar om. Du har just börjat med försöka tjäna pengar. En fjunig pung. Utan respekt för andras kunskaper. Nej börsen kommer inte gå ner någon stor krasch. Bara ta skrynkla ihop dina nerklottrade tankar, och bränn.

Din kommentar till mig säger mer om dig själv. Du har ingen aning om hur många år jag varit aktiv på börsen, långt innan 2010.
Om du nu är så erfaren, visa oss vilka kunskaper du besitter och ge oss en prognos på hur världsekonomin kommer att se ut inom de närmaste åren.

Varsågod, scenen är din...
Citera
2018-08-08, 12:44
  #123
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Din kommentar till mig säger mer om dig själv. Du har ingen aning om hur många år jag varit aktiv på börsen, långt innan 2010.
Om du nu är så erfaren, visa oss vilka kunskaper du besitter och ge oss en prognos på hur världsekonomin kommer att se ut inom de närmaste åren.

Varsågod, scenen är din...
Jag har varit aktiv på börsen och supertradare, spindeln i nätet för en investerargrupp som lyckades något jävulskt bra under 2000-talet.

Realekonomin kommer gå åt helvete, börsen kommer fortsätta upp. Där har du prognosen för de närmaste åren. Efter tyska grundlagsändringar som trädde i kraft någonstanns där du började trada, började centralbankerna trycka multum av nya pengar. Detta åsidosätter helt de gamla spelreglerna. Sedan var 2008 rent riggat skit för att plocka småsparare och även rädda fondförvaltare på pengar.
Citera
2018-08-20, 00:06
  #124
Medlem
Grabakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jag har också förlorat i runda slänga 400-500k, men inte på aktier utan mestadels på certifikat med hävstång, något MYCKET mera volatilt och farligt, men otroligt kul. Dock slutar du alltid med att förlora.

Detta var 2010-2012 och jag har nyktrat till, jag ska börja på börsen igen när den går upp igen (just nu känns det som en bearmarket) men det viktiga du måste ha är att följa principer som du ALDRIG går ifrån.
Här är några bra principer och regler du ALLTID ska hålla dig till:



6. Redeye och Avanzaforumet, läs på, var med i svängen, läs analyserna och kommentarerna så kommer du efterhand att bli en del av miljön.

Tips nummer 6 var väl ändå bland det värsta tips du kan ge. Forumen på Avanza består ju till 90+% av massa barnsliga mentalpatienter som med en dåres envishet haussar bolaget de investerat i. Oavsett bolag så är fasen jargongen densamma "Pinsamt hur du baissar hela tiden, har du sålt bort dig och vill driva ned kursen" "Hoho så lustigt att se hur alla småsparare säljer bort sig i denna rean. Jag köper på mig mera!", och så dyker kursen ytterligare tiotals-% efter intelligentian handlat på "rea".


Nu postar jag aldrig i Avanza forumen så inga kommentarer som vänt sig till mig men läser ändå ibland i forumen för enstaka pålästa inlägg. Jag skulle dock ALDRIG ta någon åsikt från Avanza forumen som en del i ett investeringsbeslut
__________________
Senast redigerad av Grabaka 2018-08-20 kl. 00:09.
Citera
2018-08-20, 06:48
  #125
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grabaka
Tips nummer 6 var väl ändå bland det värsta tips du kan ge. Forumen på Avanza består ju till 90+% av massa barnsliga mentalpatienter som med en dåres envishet haussar bolaget de investerat i. Oavsett bolag så är fasen jargongen densamma "Pinsamt hur du baissar hela tiden, har du sålt bort dig och vill driva ned kursen" "Hoho så lustigt att se hur alla småsparare säljer bort sig i denna rean. Jag köper på mig mera!", och så dyker kursen ytterligare tiotals-% efter intelligentian handlat på "rea".


Nu postar jag aldrig i Avanza forumen så inga kommentarer som vänt sig till mig men läser ändå ibland i forumen för enstaka pålästa inlägg. Jag skulle dock ALDRIG ta någon åsikt från Avanza forumen som en del i ett investeringsbeslut

Enig i att man måste ta allt med en nypa salt på Avanza, vad jag menade var att det går att finna en del, gäller som sagt att man silar och destillerar bland inläggen, man lär sig efterhand vem som kan, och vem som inte kan.
Citera
2018-10-11, 13:02
  #126
Medlem
kato85s avatar
Tipsade TS i början av Augusti att inte gå in i börsen just nu då det är en Bearkmarket, jag håller fortfarande principfast i denna åsikt då värdet som vi hade i början av Augusti raderats de senaste 2 dagarna.
Denna veckas utveckling på börsen visar om inte annat på att konjunkturen är på väg att vända, vi har nu haft flera toppar, det måste nog till mer moment för att komma över ATH.
Citera
2018-10-12, 19:49
  #127
Medlem
Unizeros avatar
TS borde investera i investmentbolag eller indexfonder.
Citera
2018-12-27, 17:06
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Har lyckats med konststycket att under de senaste 5 åren mer eller mindre gå konsekvent minus på börsen vilket är något som såklart tär eftersom det är i tider när börsen gått ca 60% upp om jag bara låtit pengarna ligga i en indexfond.

Hur har det då blivit så här? Till en början investerade jag enbart i stora trygga bolag som H&M, Volvo, ICA, Sandvik, olika indexfonder mm men då jag tyckte att börsen började bli för överhettad samtidigt som de bolagen jag då hade låg mer eller mindre still sålde jag av alla dessa innehav utom H&M vilket visade sig vara ett misstag då alla de bolagen jag sålde efter jag sålde har gått upp rejält.

Har sedan haft några turbulenta år med extremt dåliga investeringar i småbolag som mer eller mindre tävlat om att vara sämst på börsen. Dessa har varit och är väl i viss mån fortfarande förhoppningsbolag som någon gång skulle kunna ge avkastning men så här långt för mig bara magsår och huvudvärk. Jag har kvar alla dessa innehav men då till ett mycket lägre värde än jag köpt in mig på. Jag har snittat ned GAV och ingått i ett flertal nyemissioner vilket gjort att jag i flera av dessa gått in med mycket mer pengar än vad jag från början tänkt i hopp att skydda min investering. Något som så här långt fungerat rätt dåligt.

Har därför suttit väldigt passiv på börsen de senaste tre åren och sett mitt värde fortsätta minska.

Blev i början av 2017 sugen på att göra en nysatsning och balanserade upp portföljen med 10 företag som gått bra och tillhört vinnarna på börsen såsom Skanska, Bahnhof, Starbreeze, Medivir och några chansningar. Företag som alla 10 mer eller mindre rasat sedan efter jag köpt dem i början av året.

Resultatet av detta är att jag nu i min depå har totalt runt 25 företag varav 3 ligger på någon tusenlapp upp medan övriga ligger på väldigt mycket minus. Av de 10-tal bolag/fonder som jag sålde för ca 5 år sedan har de första gått upp mellan 50-100% så jag har lärt mig att det svider att sälja av och sedan stå vid sidlinjen.

Detta känns som ni förstår väldigt tråkigt och frustrerande då jag tappat väldigt stor del av de pengar som jag har jobbat och sparat ihop under lång tid. Hade känts lätatre om det var pengar som jag vunnit eller intjänat på investeringar men nu är det istället injobbade pengar vilket för mig känns jobbigare då målet med mina investeringar var att säkra min ekonomi så jag kan gå i pension tidigare.

Nu inför 2018 skall jag ta ett rejält omtag och glömma det som varit men det känns inte sådär supermotiverande att leva snålt och sätta in nya sparade pengarna på börsen så att ännu mer av mina besparingar försvinner utan jag får någonting ut av det.

Vet inte riktigt vad jag vill få utav detta men om någon varit i liknande situation och lyckats vända på tänket och er investeringsstrategi får gärna komma med tips och uppmuntrande ord.

Jag har ännu inte sålt av någonting eller realiserat någon förlust av rädsla för att någon av dessa bolag plötsligt får en rekyl uppåt på några 100%.

Min känsla är att jag jag har haft väldig problem med timing, antingen har jag gått in för tidigt eller sent och sedan dessutom sålt för tidigt.
Hur går det för dig idag TS?
Citera
2019-01-19, 10:44
  #129
Medlem
Kan ansluta, förlorat 300.000 på fem månader. Mår så sjukt dåligt att livet är ärrat för evigt.

Om jag köper går allt ner och säljer jag så stiger det obehindrat (blir inte ens rekyler).
Citera
2019-01-19, 16:35
  #130
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GillarKebabtallrik
Crypto! Lägg in 25k i respektive top 20 coin, glöm bort i ett år, wips så är dina 500k omvandlade till 5mille+.

Såg att årets svenska daytrader på börsen hade ökat sitt portfolio med 200% senaste året... how cute
This aged well
Citera
2019-01-19, 16:49
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Kan ansluta, förlorat 300.000 på fem månader. Mår så sjukt dåligt att livet är ärrat för evigt.

Om jag köper går allt ner och säljer jag så stiger det obehindrat (blir inte ens rekyler).

Om du tar så illa vid dig kanske du ska strunta i att försöka hitta en nål i en höstack? Sälj ditt skräp och investera i Avanza Global så får du hela höstacken till en billig peng.

Problemet med aktiemarknaden är att den är otroligt svår att förutspå. Du satsar ju på att just din analys av företaget och branschen är BÄTTRE än resten av marknaden (går emot både forskningen och idén om den effektiva marknaden), eller så hoppas du på slumpen (genom att ta större risk än andra investerare och sedan genom ren tur få ett positivt utfall).

Det räcker inte att bolaget går bra för det har redan inprisats i aktiekursen.
Citera
2019-01-19, 20:31
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Om du tar så illa vid dig kanske du ska strunta i att försöka hitta en nål i en höstack? Sälj ditt skräp och investera i Avanza Global så får du hela höstacken till en billig peng.

Problemet med aktiemarknaden är att den är otroligt svår att förutspå. Du satsar ju på att just din analys av företaget och branschen är BÄTTRE än resten av marknaden (går emot både forskningen och idén om den effektiva marknaden), eller så hoppas du på slumpen (genom att ta större risk än andra investerare och sedan genom ren tur få ett positivt utfall).

Det räcker inte att bolaget går bra för det har redan inprisats i aktiekursen.
Lider av antisocial personlighetsstörning vilket leder mig till riskbeteenden. Vardagen uppfattar jag som tråkig plus att jag har dåligt tålamod. När det är nervöst och spänt så är jag behärskad medan andra säckar ihop. Har inte en enda relation och alla har varit kortvariga. Ekonomiskt förlorar jag jämt och jag bor hemma pga det. Varje dag tänker jag att världen går under, men inget händer annat än att mitt liv påverkas till den grad att livet står helt stilla. Fick ny anställning som jag tror är en tidsfråga innan den är över, jobbar och slösar varenda krona på högriskpapper.

Vet inte vad jag ska göra. Har väl slösat en miljon sen jag började med aktiehandel och i fredags förlorade jag 30.000 utan att rycka på axlarna. Mår egentligen skit ända in i själen men är för handikappad för att känna skuld eller ansvar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback