Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-06-23, 18:10
  #145
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stagioni
Problemet är att jag har kastat bort pengar i högriskpapper som man inte kan sitta still i. Mår fruktansvärt dåligt, vill bara få tillbaka skiten. Om jag köpte så gick det direkt ner 15.000. Aldrig att man kan göra en sån vinst lila fort, aldrig. Hade 655.000 och nu är det omkring 70.000. Omöjligt att handla med 70.000.
Är det frimärksaktier du handlat i?
Citera
2019-06-23, 18:19
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Är det frimärksaktier du handlat i?
Önskar att det var det men det är warranter. Mår avgrundsdjupt dåligt, mår fruktansvärt med en sjuk ångest. Det var hela mitt sparande som jag jobbat ihop på fyra års tid.
Citera
2019-06-23, 18:21
  #147
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stagioni
Önskar att det var det men det är warranter. Mår avgrundsdjupt dåligt, mår fruktansvärt med en sjuk ångest. Det var hela mitt sparande som jag jobbat ihop på fyra års tid.
Ah, okej, men sorry. Hoppas du kan ta dig upp igen. Du verkar vara en spelare... Köp vanliga fonder eller liknande när du kommit på fötter. Lider med dig.
Citera
2019-06-23, 18:37
  #148
Medlem
mespingvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qactuar
Jag tycker det är mycket märkligt att folk fortfarande tror de kan lista ut vilka företag som kommer bli så kallade "börsraketer". Förstår ni inte att detta är tro att man kan förutspå framtiden?

Klokt sagt!
Citera
2019-06-23, 18:44
  #149
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stagioni
Problemet är att jag har kastat bort pengar i högriskpapper som man inte kan sitta still i. Mår fruktansvärt dåligt, vill bara få tillbaka skiten. Om jag köpte så gick det direkt ner 15.000. Aldrig att man kan göra en sån vinst lila fort, aldrig. Hade 655.000 och nu är det omkring 70.000. Omöjligt att handla med 70.000.
Jag har några dåliga år i bagaget också, trots att jag valde den "trygga" varianten med fonder istället. Satsade allt jag hade under åren 1999-2003, en period när Stockholmsbörsen mer än halverades. Dum som jag var så sålde jag sen och realiserade därmed förlusten. Lovade mig själv att aldrig mer hålla på med aktier, och har sedan dess satsat mina pengar i en bostadsrätt, plus vanligt banksparande utan ränta. Man överlever, men det var några sömnlösa nätter då man önskade att man kunnat backa klockan och slippa från alltihop.
Det kräver en hel del karaktär att hålla sig bort från börsen under perioder av hausse, men än så länge har jag lyckats avstå.
Citera
2019-06-23, 18:52
  #150
Medlem
Gör som aktiestinsen, köp men sälj aldrig så blir du rik när du är 75 år.
Citera
2019-06-23, 19:44
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Ah, okej, men sorry. Hoppas du kan ta dig upp igen. Du verkar vara en spelare... Köp vanliga fonder eller liknande när du kommit på fötter. Lider med dig.
Tack, gör aldrig som jag gjort. Finns absolut inga genvägar. Alla warranter är en form av bedrägeri enligt mig. Alla odds är emot en. Hatar mig själv. Varför ska jag förlora så våldsamt mycket. Och varför tror jag hela tiden att allt ska krascha och därför inte vågar köpa aktier som alla andra.
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag har några dåliga år i bagaget också, trots att jag valde den "trygga" varianten med fonder istället. Satsade allt jag hade under åren 1999-2003, en period när Stockholmsbörsen mer än halverades. Dum som jag var så sålde jag sen och realiserade därmed förlusten. Lovade mig själv att aldrig mer hålla på med aktier, och har sedan dess satsat mina pengar i en bostadsrätt, plus vanligt banksparande utan ränta. Man överlever, men det var några sömnlösa nätter då man önskade att man kunnat backa klockan och slippa från alltihop.
Det kräver en hel del karaktär att hålla sig bort från börsen under perioder av hausse, men än så länge har jag lyckats avstå.
Spara och satsa i tråkiga fonder är det bästa alternativet. Att vara ödnjuk och nöjd med det man har är den enda vägen till rikedom.
Citera
2019-06-23, 19:54
  #152
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stagioni
Och varför tror jag hela tiden att allt ska krascha och därför inte vågar köpa aktier som alla andra.
För att alla(!) tror att det ska krascha, och då bettar man på det, sedan.... Du vet ju.

En hel del av det vi ser nu handlar om blankningar, sedan går det upp en bit och allt skiter sig, och då finns det mer pengar...
Citera
2019-06-23, 20:03
  #153
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stagioni
Spara och satsa i tråkiga fonder är det bästa alternativet. Att vara ödnjuk och nöjd med det man har är den enda vägen till rikedom.
Har ett par folköl kvar...

Blir nästan lite upphetsad... Mmm... Investor... Lundberg... Men det är så osexigt... Så bara lite upphetsad.
Citera
2019-06-23, 21:35
  #154
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stagioni
Problemet är att jag har kastat bort pengar i högriskpapper som man inte kan sitta still i. Mår fruktansvärt dåligt, vill bara få tillbaka skiten. Om jag köpte så gick det direkt ner 15.000. Aldrig att man kan göra en sån vinst lila fort, aldrig. Hade 655.000 och nu är det omkring 70.000. Omöjligt att handla med 70.000.
Placerar du 70.000 i stabila fonder och låter dom ligga i 45 år så kommer du ha hela 5 miljoner!!! Tänk vad mycket roligt du kan göra för 5 miljoner.
5 miljoner skulle avkastat ca 500.000 per år, för 500.000 så kan du köpa så sjukt mycket saker. T.ex. Insatsen till en lgh värd 3.3 miljoner, en splitterny Volvo XC90, eller 50st mopeder för 10 tusen styck. 500.000 motsvarar cirka 5000 timmar av arbete på ett normalt betalt jobb, det är mer än två år av jobb non stop.
Det är inte fy skam, 70k är mycket mycket pengar. Man ska inte underskatta 70k
__________________
Senast redigerad av Luftgevar 2019-06-23 kl. 21:47.
Citera
2019-07-26, 09:53
  #155
Medlem
urgts avatar
Fattar inte hur folk vågar investera i startups och grejer. Blir fan nervös fast jag har 80% stora etablerade företag som gör vinst.
Citera
2019-07-28, 20:57
  #156
Medlem
Jag har en jävligt bra strategi som slår alla strukturerade produkter mm. Den är inte häftig men jag kör den parallellt med min ”sandlåda” och även för mina pensioner.

Investera i följande tillgångar:
- Amerikanska indexfonder så som S&P 500 ETFs och Nasdaq 100 om du lyckas få tag på dem. Degiro har bra utbud. Ett alternativ kan vara Länsförsäkringar USA Indexnära, men ETFs är billigare i längden om du kan få tag på dem.

- Svenska indexfonder, så som Xact Högutdelande och Avanza Zero.

- Investmentbolag, Berkshire hataway, Investor, Lundberg mfl.

- Företagsobligationsfonder, t.ex Carnegie Corporate bond och Evli Corp Bond
__________________
Senast redigerad av krakelibrankel 2019-07-28 kl. 21:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback