Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-27, 12:08
  #1
Medlem
Har lyckats med konststycket att under de senaste 5 åren mer eller mindre gå konsekvent minus på börsen vilket är något som såklart tär eftersom det är i tider när börsen gått ca 60% upp om jag bara låtit pengarna ligga i en indexfond.

Hur har det då blivit så här? Till en början investerade jag enbart i stora trygga bolag som H&M, Volvo, ICA, Sandvik, olika indexfonder mm men då jag tyckte att börsen började bli för överhettad samtidigt som de bolagen jag då hade låg mer eller mindre still sålde jag av alla dessa innehav utom H&M vilket visade sig vara ett misstag då alla de bolagen jag sålde efter jag sålde har gått upp rejält.

Har sedan haft några turbulenta år med extremt dåliga investeringar i småbolag som mer eller mindre tävlat om att vara sämst på börsen. Dessa har varit och är väl i viss mån fortfarande förhoppningsbolag som någon gång skulle kunna ge avkastning men så här långt för mig bara magsår och huvudvärk. Jag har kvar alla dessa innehav men då till ett mycket lägre värde än jag köpt in mig på. Jag har snittat ned GAV och ingått i ett flertal nyemissioner vilket gjort att jag i flera av dessa gått in med mycket mer pengar än vad jag från början tänkt i hopp att skydda min investering. Något som så här långt fungerat rätt dåligt.

Har därför suttit väldigt passiv på börsen de senaste tre åren och sett mitt värde fortsätta minska.

Blev i början av 2017 sugen på att göra en nysatsning och balanserade upp portföljen med 10 företag som gått bra och tillhört vinnarna på börsen såsom Skanska, Bahnhof, Starbreeze, Medivir och några chansningar. Företag som alla 10 mer eller mindre rasat sedan efter jag köpt dem i början av året.

Resultatet av detta är att jag nu i min depå har totalt runt 25 företag varav 3 ligger på någon tusenlapp upp medan övriga ligger på väldigt mycket minus. Av de 10-tal bolag/fonder som jag sålde för ca 5 år sedan har de första gått upp mellan 50-100% så jag har lärt mig att det svider att sälja av och sedan stå vid sidlinjen.

Detta känns som ni förstår väldigt tråkigt och frustrerande då jag tappat väldigt stor del av de pengar som jag har jobbat och sparat ihop under lång tid. Hade känts lätatre om det var pengar som jag vunnit eller intjänat på investeringar men nu är det istället injobbade pengar vilket för mig känns jobbigare då målet med mina investeringar var att säkra min ekonomi så jag kan gå i pension tidigare.

Nu inför 2018 skall jag ta ett rejält omtag och glömma det som varit men det känns inte sådär supermotiverande att leva snålt och sätta in nya sparade pengarna på börsen så att ännu mer av mina besparingar försvinner utan jag får någonting ut av det.

Vet inte riktigt vad jag vill få utav detta men om någon varit i liknande situation och lyckats vända på tänket och er investeringsstrategi får gärna komma med tips och uppmuntrande ord.

Jag har ännu inte sålt av någonting eller realiserat någon förlust av rädsla för att någon av dessa bolag plötsligt får en rekyl uppåt på några 100%.

Min känsla är att jag jag har haft väldig problem med timing, antingen har jag gått in för tidigt eller sent och sedan dessutom sålt för tidigt.
Citera
2017-12-27, 12:13
  #2
Medlem
Du tvivlar.

Lägg av med spekulationerna och ge dig ut och spring.
Citera
2017-12-27, 12:16
  #3
Medlem
Frihetskrigets avatar
Det är inte din grej, helt enkelt. Man ska köpa lågt, sälja högt och om du konsekvent misslyckats med det i fem års tid så är det dags att sälja och gå vidare med livet. Går det dåligt får man ju bara ångest av skiten.
Citera
2017-12-27, 12:23
  #4
Medlem
Man ska investera långsiktigt på någonting som man tror på, och med pengar som man har råd att förlora. Detta är A och O. Om man inte har tålamod för det, så är man med störst sannolikhet körd.
__________________
Senast redigerad av DontWantWar2.0 2017-12-27 kl. 12:28.
Citera
2017-12-27, 12:26
  #5
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam

Min känsla är att jag jag har haft väldig problem med timing, antingen har jag gått in för tidigt eller sent och sedan dessutom sålt för tidigt.

Sluta lita på din ”känsla”. Sannolikheten för att du slår index långsiktigt är ungefär lika stor som att vinna på Lotto. Investera säkert och långsiktigt, inte chansartat och kortsiktigt.
Citera
2017-12-27, 12:33
  #6
Medlem
-500K, men hur många % back över fem år? Är du ner 10 % eller 75 % så att säga?

Oavsett, ta det inte för personligt. När det går bra tenderar man att tro att man har färdighet i att placera, och i dåliga tider är det bara otur. Sanningen ligger ju mellan dessa två extremer.

Generellt bör du undvika förhoppningsbolag och satsa på att värdeinvestera långsiktigt. När du sitter och satsar i mindre bolag eller på förra årets kursraketer är det A och O att du har riskhantering, och redan ligger allokerad till stor del i fonder, räntepapper, cash, guld, fastigheter, storbolag etc.

Försök inte med "timing". Hitta bra bolag som gör konsekvent vinst, och fokusera på en god riskhantering/diversifiering för ett långsiktigt sparande. Prova även att långsamt bygga upp aktiepositioner, istället för att gå in med allt direkt när du skaffar ett nytt innehav. Man ska inte vara helt fokuserad på GAV, och kunna ha is i magen, men förlorare bör säljas av fort medan man låter vinnarna växa. Snitta aldrig ner dig i en position, snitta endast uppåt!

Var glad att du inte är/var i min sits heller. Förlorade ungefär samma summa för flera år sedan, men på EN vecka.
Citera
2017-12-27, 12:49
  #7
Medlem
(varning, vart "wall of text" om egna tankar kring investerande)

Läste en forskningsstudie som behandlade de typer av människor som gick bäst på börsen. över 90% av dom som gjorde bra ifrån sig per aktie hade gemensamt att dom var döda eller glömt bort investeringen, och därför har dom legat riktigt länge ca 20 år. Men majoriteten av investerare försöker flytta runt innehaven, sälja på toppen och vänta på en dipp för att köpa in igen, och det är inte många som klarar detta.

Du har nu ca 25 innehav i portföljen, jag antar att du inte är speciellt inläst på vad som ligger i framtiden för dessa bolag? Skulle jag investera i stora etablerade företag så hade jag satt en tidshorisont innan (5-10 år kanske). För att tjäna pengar i dessa företag behöver man vänta länge och ta några % per år som blir mycket till slut, och även fortsätta månadsspara i dom.

Jag personligen investerar i förhoppningsbolag, men jag är också bra på att slita loss plåstret med minus siffror. majoriteten av mina investeringar har varit minus, men det har väldigt få gånger blivit någon större siffra. Däremot hade jag en investering i somras jag sålde med 150% vinst som jag 6 månader innan låg ca 60% minus på. Det var ingen raket som steg rakt upp på 1 vecka, utan saker och ting som gjorde aktien mer trovärdig att lyckas kom på plats, så jag fyllde på lite hela tiden, och snittade ner mitt gav och 5 dubblade mitt innehav. jag sparade lite aktier, och aktien är nu tillbaka där mitt gav ligger, men jag tror stenhårt på företaget, och jag är väl påläst om företaget och tror andra halvan av 2018 blir en raket, innan de ska jag tanka ordentligt.

Men det är enda företaget jag är så bra påläst om, har inte tid för fler. Däremot har jag några få kompisar som är lika pålästa om andra företag, och vi ger då tips till varandra och förklarar varför vi tror de kommer gå bra.

Mitt tips till dig när det kommer till investeringar i stora etablerade företag är blir: Eftersom du spridit ut aktierna i många olika bolag, försök undvika att köpa / sälja för mycket, ligg lång + månadsspara i aktier som visar blå siffror. Titta inte heller på aktierna varje dag, låt dom jobba i skuggan och fokusera på det du tycker är roligt här i livet.

När det kommer till dina förhoppningsbolag är det svårare att ge tips. Tänk på att majoriteten av dessa inte kommer gå så bra, och att de kan ta riktigt lång tid för dom beroende på vad det är inom för sektor. Men gift dig inte med dom, och kom ihåg att forum som till exempel placera kommer det finnas många som haussar aktien konstant och inte kan se något negativt med företaget (det finns alltid). Därför handlar det om att du måste tro på produkten!

Hoppas de går bättre för dig 2018, men en person som ligger minus och försöker gambla tillbaka pengarna snabbt förlorar oftast bara mer.

Jag investerade förövrigt i AMD första halvan 2016, och tror de företaget kommer stiga 60-80% nästa år. (inte företaget jag pratade om tidigare) men om du vill läsa på lite om AMD kanske du vill lägga en liten slant där också, men den aktien är volatil, så den kan ligga 10% minus nästa vecka också.
Citera
2017-12-27, 13:02
  #8
Medlem
Som ovanstående insatta representanter skrivit, så kan jag bara tillägga följande sura inlägg:
DU ska nog inte hålla på med dethär..
Själv så lämnade jag börsen och inväntar nu en rejäl sättning innan jag sticker fram nosen och handlar.
Den som går in nu får faktiskt skylla sig själv..
Citera
2017-12-27, 13:11
  #9
Medlem
Spara långsiktigt i indexnära aktiefonder med låga avgifter. Bedöm hellre global och regional politisk utveckling än utvecklingen för enskilda företag och branscher. Det funkar i alla fall fint för mig, som har bättre koll på politik än ekonomi. Jag fick en snilleblixt när jag insåg att det skulle bli en Brexit och senare att Trump skulle vinna. Det var det inte många som (på goda grunder) trodde på. Och om man då placerar om pengarna innan sådant händer så...
Citera
2017-12-27, 13:30
  #10
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Börja blanka om allt du rör vid förvandlas till skit?
Citera
2017-12-27, 13:34
  #11
Medlem
Crypto! Lägg in 25k i respektive top 20 coin, glöm bort i ett år, wips så är dina 500k omvandlade till 5mille+.

Såg att årets svenska daytrader på börsen hade ökat sitt portfolio med 200% senaste året... how cute
Citera
2017-12-27, 13:50
  #12
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Nu inför 2018 skall jag ta ett rejält omtag och glömma det som varit men det känns inte sådär supermotiverande att leva snålt och sätta in nya sparade pengarna på börsen så att ännu mer av mina besparingar försvinner utan jag får någonting ut av det.

Vet inte riktigt vad jag vill få utav detta men om någon varit i liknande situation och lyckats vända på tänket och er investeringsstrategi får gärna komma med tips och uppmuntrande ord.

Jag har ännu inte sålt av någonting eller realiserat någon förlust av rädsla för att någon av dessa bolag plötsligt får en rekyl uppåt på några 100%.

Min känsla är att jag jag har haft väldig problem med timing, antingen har jag gått in för tidigt eller sent och sedan dessutom sålt för tidigt.

1. Sluta leka börsproffs, uppenbarligen är inte det en strategi som fungerar särskilt väl för dig. Du har dessutom lyckats med konststycket att förlora en del (hur mycket vet vi inte, ditt totala innehav kan trots allt vara bortåt 100 miljoner vilket gör -500 000 kr ganska lite) under goda börsår.

2. Att vara tråkig lönar sig på sikt. Att investera i hype (tänk kryptovalutor) är jättebra för ungefär 0,000000000001% av de som investerar, resterande förlorar stort. Det är givetvis också så att du endast hör och ser vinnarna, förlorare vill gärna inte stoltsera med att de är förlorare och således visa att de på olika vis varit idioter. Detta är väldigt logiskt om man tänker på det. Om du ändå måste spela 'på lotto' gör detta med en mindre del av dina tillgångar typ 1-2% eller dylikt.

3. Använd enkel TA för när du går ut och in, kör ett enkelt guldkors på MA20/50 eller dylikt. Du kan börja redan nu genom att se hur dina tillgångar ligger till.
4. Sluta investera i det mest volatila du hittar och sluta tro saker. Din tro verkar vara det som främst ställt till det. Tro är något som folk här på Flashback givetvis älskar, men det är endast något som kommer ställa till det för dig. Använd kallhamrad data istället.
5. Tro inte blint på saker folk skriver på Flashback (inkl det jag skriver), gör egna efterforskningar. Däremot kan du bolla idéer givetvis.

--

Om du vill investera i bredare tillgångsslag (som fonder) läs tråden:
(FB) Tråden om strategier för fonder
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback