Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-27, 10:50
  #13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GGAASS
Så ifall en video har lagts ut som CC så får jag använda den och tjäna pengar på den så länge jag länkar till original videon? Jag kan inte stämmas eller liknande?

Det finns flera CC. Du måste kika på alla bokstäverna ”CC BY-NC” etc. sedan måste du läsa texten, eftersom varje licens har en ”rider” där det står vad man får göra.

Det är alltså helt okej att skriva CC BY ”Not for use on youtube”.det betyder stt man får använda videon fritt så länge man upplyser om vem sims kapat videon (BY) men man får fortfarande inte använda den på youtube.
Citera
2017-12-27, 10:55
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det finns flera CC. Du måste kika på alla bokstäverna ”CC BY-NC” etc. sedan måste du läsa texten, eftersom varje licens har en ”rider” där det står vad man får göra.

Det är alltså helt okej att skriva CC BY ”Not for use on youtube”.det betyder stt man får använda videon fritt så länge man upplyser om vem sims kapat videon (BY) men man får fortfarande inte använda den på youtube.

Vart kan man se bokstäverna ”CC BY-NC? Och var kan man se ”ridern” där det står vad man får göra?
Citera
2017-12-27, 10:56
  #15
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GGAASS
Vart kan man se bokstäverna ”CC BY-NC? Och var kan man se ”ridern” där det står vad man får göra?

Du får kontaktat den som skapat videon och be om dem. Man har ingen skyldighet att ”märka” sin video, men det blir ju väldigt mycket smidigare om man GÖR det. Oftast finns de med i metadata, eller pre/post credits.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback