Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-08, 20:02
  #13
Medlem
Körde med rosaceasalva kring jul, blev betydligt värre än vanligt. Har sedan kört med Pevisone, svampdödande kräm mot mjälleksem, i 2 veckor och fått bort all klåda och även små ”blåsor”. Huden känns väldigt bra, men rodnaden är oförändrad. Har fortfarande utslag på kinderna och runt näsan, som vanligt.

Kan det vara endast mjälleksem ändå eftersom salvan hjälper mot klådan väldigt fort? Kan det dröja länge innan rodnaden går ner om man behandlar med denna krämen? Vill ju fortsätta behandla såhär men om det skulle vara rosacea inblandat så är det inte bra med kortison liksom. Men eftersom den hjälper bäst hittills så..
Citera
2018-01-10, 23:13
  #14
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maseno
Körde med rosaceasalva kring jul, blev betydligt värre än vanligt. Har sedan kört med Pevisone, svampdödande kräm mot mjälleksem, i 2 veckor och fått bort all klåda och även små ”blåsor”. Huden känns väldigt bra, men rodnaden är oförändrad. Har fortfarande utslag på kinderna och runt näsan, som vanligt.

Kan det vara endast mjälleksem ändå eftersom salvan hjälper mot klådan väldigt fort? Kan det dröja länge innan rodnaden går ner om man behandlar med denna krämen? Vill ju fortsätta behandla såhär men om det skulle vara rosacea inblandat så är det inte bra med kortison liksom. Men eftersom den hjälper bäst hittills så..
Prova Protopic eller Elidel (Elidel är mindre effektivt men också mindre kladdigt). Receptbelagda, relativt dyra men brukar fungera ganska bra.
Citera
2018-01-14, 03:44
  #15
Medlem
SevenStarss avatar
Testat ändra hur du äter också?
(Mindre mängd mjölkprodukter, gluten, socker mer nyttiga fetter och vatten)
Vad jag har hört så är det väldigt vanligt med allergi om man har något sorts eksem...
Jag känner en med eksem som äter väldigt lite pasta, bröd och så för att minska problemet... (personen har dock mest bara på armar och ben och mer riktig rejäl eksem)
Ni som har detta problem... smörjer ni in huden med något mjukgörande när ni använder dessa salvor/krämer?

http://topeczematreatments.com/eczem...e-best-creams/
__________________
Senast redigerad av SevenStars 2018-01-14 kl. 03:50.
Citera
2018-01-14, 04:13
  #16
Medlem
SevenStarss avatar
"Seborrheic (seb-oh-REE-ick) dermatitis may be the most common skin condition to occur at the same time as rosacea. Although the two disorders are unrelated, a recent clinical study found that 26 percent of patients with rosacea also had facial seborrheic dermatitis and 28 percent had seborrheic dermatitis of the scalp."

"Scaling and redness are the two dominant characteristics of seborrheic dermatitis. It can look like powdery or greasy scales on the face and other parts of the body and have a burning sensation. If it develops on the scalp, it can range from a mild case of dandruff to thickened scaling patches and may have an itching sensation.

The most common sites on the face include the creases around the nose, the forehead, the inner eyebrows and the external ear canal. The upper eyelids and eyelid margins may be involved."
Citera
2018-01-14, 04:39
  #17
Medlem
falconer8s avatar
Har också ansiktssvamp. Det koncentrerar sig oftast kring munnen, främst under näsan, på utsidan av överläppen där mustaschen växer när man inte rakar sig. Provat säkert en 7-8 salvor och ingen hjälper. Provat att ta bort socker från kosten, hjälper inte, provat att dricka och/eller smörja med äppelcidervinäger, hjälper inte, just nu provar jag citroner som jag pressar saften ur, spär ut med vatten och dricker. Får se om det hjälper men jag tvivlar. Läkarna säger att det oftast är livslångt och går i skov. Man KAN bli av med det om man har sådan tur att ens hudtyp av någon anledning skulle förändras så att man inte längre har en torr & fnasig hud. Jobbigt i alla fall att antingen vara röd som en leprasjuk eller vit av fjäll.
Citera
2018-01-15, 23:35
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SevenStars
"Seborrheic (seb-oh-REE-ick) dermatitis may be the most common skin condition to occur at the same time as rosacea. Although the two disorders are unrelated, a recent clinical study found that 26 percent of patients with rosacea also had facial seborrheic dermatitis and 28 percent had seborrheic dermatitis of the scalp."

"Scaling and redness are the two dominant characteristics of seborrheic dermatitis. It can look like powdery or greasy scales on the face and other parts of the body and have a burning sensation. If it develops on the scalp, it can range from a mild case of dandruff to thickened scaling patches and may have an itching sensation.

The most common sites on the face include the creases around the nose, the forehead, the inner eyebrows and the external ear canal. The upper eyelids and eyelid margins may be involved."


Hur råder man bot på seborrheic dermatitis då?
Citera
2018-01-16, 02:04
  #19
Medlem
SevenStarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Hur råder man bot på seborrheic dermatitis då?

Vad jag vet så vet man inte riktigt vad som orsakar det, men det är kroniskt.
Många med detta har överskott av en "hudsvamp"... men allt man kan göra är att förbättra det. Problemen kan komma och gå lite, att det ibland blossar upp.
Det kan bli bättre när man börjat bli äldre (45-50+ kanske)

Mjäll är väldigt envist, förutom Fungoral och Selsun så kan man testa tea treeolja, som är bra mot bakterier, svamp, infektioner... men se till att köpa äkta tea tree Essential oil... man måste blanda det med någon olja alternativt vatten (olja är bättre enligt mig) då det är väldigt starkt och sedan gnugga in det i hårbotten. Fungerar även förstås i ansiktet... en annan användare har nämnt äppelcidervinäger (obs, det skall vara märket Braggs!) vilket man kan blanda med tex hälften vatten och några droppar tea tree, blanda allt i en reseflaska och gör rent med bomullsrondell.
Man kan också använda den här blandningen i hårbotten... låt verka i några minuter innan du sköljer noga.
Något annat man också kan testa är att massera in olivolja (alt. Annan olja, tex jojobaolja/mandelolja med en liten mängd havtornolja) i hårbotten..
I otvättat hår är bäst eftersom man sedan skall schamponera normalt för att få bort oljan... låt verka 30-60 min (längre tid om man använder olivolja) innan det sköljs bort.
Medan man har det i håret så kan man testa att försöka borsta bort flagnor. Man kan även testa produkter med salicylsyra.

Om man har mjäll/flagnor i ansiktet så hade jag testat att först göra rent ansiktet med ovannämnda Braggs äppelcidervinäger/vatten/tea tree för att därefter massera in tex jojobaolja (gärna blandat med en annan olja, men man måste ta reda på själv vad man tycker fungerar för ens egna hud).
Daktacort (mot svamp) är väl vanligt att använda i ansiktet, om jag nu inte är ute och cyklar.
Vad gäller mat, om man har något intresse utav att testa ändra hur man äter...
Så är det det vanliga, undvik inflammatorisk mat (gluten, socker, mjölkprodukter, friterad och processerad mat) och ät mer mat med antioxidanter.
Om man är dålig på att få i sig grönsaker (och bär) så är "green smoothies" ett bra alternativ.
Annat som sägs kunna förvärra problemen är stress, starka kemikalier osv... (tex sköljmedel, tvättmedel med parfym)... tvåler/duschkrämer kan i vissa fall ställa till det.
De flesta innehåller Sodium laureth sulfate, något som även finns i tex skurmedel, diskmedel och finns där för att avfetta och göra så produkten skummar bra. Det är väldigt uttorkande. Därför är det viktigt att, om man brukar tvätta huden och har något sorts hudproblem
1. ta en titt på vad man stoppar på sin hud. Använd organiskt/ekologiskt.
2. smörj in den efteråt så att den inte blir uttorkad.
__________________
Senast redigerad av SevenStars 2018-01-16 kl. 02:14.
Citera
2018-01-16, 11:14
  #20
Medlem
SevenStarss avatar
Eftersom rosacea har nämnts så kan det vara värt att nämna perioral dermatit, vilket påminner om rosacea... ifall om någon som ser tråden råkar ha problem "runt munnen" (nedanför näsborrarna, runt läpparna och på hakan... ibland inte på alla ställen på samma gång).

Något jag glömde att nämna i förra texten är att vissa testar honung mot "mjälleksem"...
En hemgjord ansiktsmask på så naturlig (ofiltrerad) honung som möjligt varannan kväll. (Obs, om man är allergisk mot pollen kan man vara känslig/allergisk även mot honung.)
Citera
2018-01-17, 20:53
  #21
Medlem
Har haft det ett par år så har nog läst allt möjligt på nätet. Dvs har testat äppelcidervinäger, har testat honung, har köpt jojobaolja som jag använder, har även Protopic som jag fått utskrivet av läkaren. Protopic testade jag en månad och hade ingen klåda alls, men fortfarande röd. Ingenting har hjälpt mot det röda men jag vet dock numera hur jag håller klådan borta, med antingen Pevisone/Daktacort eller Protopic. Har även svavelsalva som jag hört kan hjälpa mot både mjälleksem och rosacea. Själva svampen kan jag hålla under kontroll såhär, fjällar inte och huden känns bra, men är ändå röd. Börjar bli rätt irriterande.
Citera
2018-01-17, 20:58
  #22
Medlem
Kan sägas att jag allra först för flera år sedan hade problem i hårbotten, köpte Selsun och det försvann direkt, fortsatte dock med schampot. Efter det hade jag bara problem runt ögonen, tog ett bra tag innan jag fick ordning på det genom ögonsalva, sen försvann det också. Nu är det alltså kinderna och näsvingarna jag har problem med. Det har alltså flyttat sig neråt med tiden.
Citera
2018-01-26, 00:20
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SevenStars
Eftersom rosacea har nämnts så kan det vara värt att nämna perioral dermatit, vilket påminner om rosacea... ifall om någon som ser tråden råkar ha problem "runt munnen" (nedanför näsborrarna, runt läpparna och på hakan... ibland inte på alla ställen på samma gång).

Något jag glömde att nämna i förra texten är att vissa testar honung mot "mjälleksem"...
En hemgjord ansiktsmask på så naturlig (ofiltrerad) honung som möjligt varannan kväll. (Obs, om man är allergisk mot pollen kan man vara känslig/allergisk även mot honung.)

Efter att ha forskat lite för mig själv så tror jag perioral dermatit är möjligt. Har märkt att jag har mycket svarta prickar (komedoner?) på/runt näsan också och det finns tydligen inte vid rosacea vad jag hört. Har finnar runt munnen, på hakan och ner mot halsen också. Det är väl nån sorts akne, men det ser ut som rosacea på kinderna ändå. Men med tanke på att alla salvor + antibiotika mot rosacea gav negativ effekt så vill jag egentligen sortera bort det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback