Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-26, 18:20
  #1
Medlem
Ursäkta för dum fråga men jag behöver wifi i mitt garage med möjlighet att plocka ut nätverk med kabel.

Vad behöver jag då, en accesspunkt eller repeater?
Jag har wifi i restenav huset med en router som sitter i vardagsrummet. Inge snack om att dra kabel, jag vill ha signalen in i garaget med möjlighet att koppla upp med mig kabel där!
Citera
2017-12-26, 21:05
  #2
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatarinaBitch
Ursäkta för dum fråga men jag behöver wifi i mitt garage med möjlighet att plocka ut nätverk med kabel.

Vad behöver jag då, en accesspunkt eller repeater?
Jag har wifi i restenav huset med en router som sitter i vardagsrummet. Inge snack om att dra kabel, jag vill ha signalen in i garaget med möjlighet att koppla upp med mig kabel där!

Power line kanske skulle vara något för dig.
Citera
2017-12-27, 14:25
  #3
Medlem
PeterNosters avatar
Avstånd till garaget?

En accesspunkt kräver kabelanslutning. Istället för kabel kan man köra Homeplug (Power line) på elnätet.
En repeater behöver ingen kabel men halverar hastigheten om den nu överhuvudtaget nås av din router.

Testa med mobilen inställd på WiFi om du har täckning i garaget.
Citera
2017-12-27, 19:48
  #4
Medlem
Jag har googlat lite och en brygga låter som något jag behöver. Bra eller anus?
Citera
2017-12-28, 03:54
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatarinaBitch
Jag har googlat lite och en brygga låter som något jag behöver. Bra eller anus?

Anus.
Vad är felet på de svar du fått. Behöver du mer information så kan du ju börja med att svara på min fråga.
Citera
2017-12-28, 13:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Anus.
Vad är felet på de svar du fått. Behöver du mer information så kan du ju börja med att svara på min fråga.


Avstånd till garaget från routern rakt igenom gipsväggar m.m är ca 10-12 meter.


Power line funkar bara om det är samma fas eller hur? Och om den fasen är uppdelad på flera rum och uttag? Och jordat och ojordat?

Kan jag plocka ut en kabel ifrån en repeater?
Citera
2017-12-29, 06:34
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatarinaBitch
Avstånd till garaget från routern rakt igenom gipsväggar m.m är ca 10-12 meter.


Power line funkar bara om det är samma fas eller hur? Och om den fasen är uppdelad på flera rum och uttag? Och jordat och ojordat?

Kan jag plocka ut en kabel ifrån en repeater?

Avståndet behöver ju inte vara ett problem då men att förlora halva farten för att det är en repeater är ju inget vidare. En annan nackdel är att en del repeatrar pluggas direkt i ett vägguttag och de sitter ju för det mesta nerefter golvet och där är ju strålningen sämst. På en del kan du koppla in kabel. Kolla upp det.

Powerline enlig AV2 standarden fungerar:
Bäst på samma fas och med jordade uttag.
Lite sämre på samma fas ojordat.
Ännu lite sämre på olika faser jordat
Sämst på olika fas ojordat.


Powerline tester:
https://www.smallnetbuilder.com/tool...own/11?see=MIN

Bäst i test ligger på 164,5 Mbit/s och jag tror inte farten halveras om du har olika faser och ojordat.

Finns med både WiFi och en eller flera kabeluttag.
http://www.tp-link.se/products/detai...A8730-KIT.html
http://www.tp-link.se/products/list-18.html
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-12-29 kl. 06:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback