Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-26, 17:17
  #1
Medlem
Bartman777s avatar
Några dagar innan jul stängde min dator av sig mitt i natten. Jag trodde först det var nätagget som lagt av, men fick sen lämna in datorn i lokala butiken för reparation, det visade sig att moderkortet hade gått sönder.

Men nu till saken... i butiken testade dom mina hårddiskar, jag har en som C, där windows ligger, och två till utrymme, med musik och film etc.

Min ena hårddisk som dom testade, stod det tydligen "varning" på, och killen i butiken förklarade det med att hårddisken höll på att bli dålig, men dom kunde inte säga på vilket sätt den höll på att bli dålig, eller hur länge den skulle klara sig. Den kunde hålla en vecka, en månad, eller 10 år, som han sa.

dom plockade ur diskarna ur min dator och kommer inte koppla in dom igen förrän det är dags att formatera datorn innan utlämning.

Min undran är hur prognosen ser ut för min hårddisk. Kommer den ta mer skada nu när den ligger urkopplad i väntan på att kopplas in igen? Dom har stängt under mellandagarna, så hårddisken kommer ha legat i sammanlagt cirka två-tre veckor innan jag får tillbaka datorn.

Jag har beställt en ny hårddisk som jag tänkt lägga över allt på, om sakerna då finns kvar på min halvledsna disk vill säga.
Kommer hårddisken vara trasig när jag får tillbaka datorn, eller kommer jag hinna ta backup på allt, om jag gör det direkt jag får hem datorn igen?

Vad tror ni? Denna oro tar väldigt mycket energi från mig, och jag skulle väldigt gärna ha lite mer ljus på situationen från er flashbackare som har lite mer koll.
Citera
2017-12-26, 17:22
  #2
Medlem
ligger den urkopplad så spelar tiden ingen roll

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-12-26, 17:22
  #3
Medlem
Troligen handlar det om att vissa minneskluster är oläsbara, och att du fortfarande kan läsa det mesta på disken.
När du sparar nya filer läggs det inte på defekta kluster.
Citera
2017-12-26, 17:25
  #4
Medlem
Fotbollspucks avatar
Nej den kommer inte klara sig.
Citera
2017-12-26, 17:26
  #5
Medlem
Bartman777s avatar
Okej, men om "vissa minneskluster är oläsbara", kommer jag ändå kunna kopiera över det mesta då?

Kan tillägga att jag inte märkte av några problem med disken kvällen innan datorn lade av, eller innan dess heller för den delen. Allt har funkat klockrent vad jag sett, och jag använder disken varje dag.
Citera
2017-12-26, 17:37
  #6
Medlem
Det som tar kål på en hårddisk är ständiga start- och stopptider. En hårddisk mår bäst av att få snurra hela tiden och hållas lagom varm. Men med det sagt behöver du inte vara särskilt orolig bara för att den ligger stilla just nu. Se till att göra en backup när du väl får tag på hårddisken. Börja dock inte genast med att kopiera från den utan se till att den körs varm först. Det går på någon kvart.
Citera
2017-12-26, 23:07
  #7
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Det som tar kål på en hårddisk är ständiga start- och stopptider. En hårddisk mår bäst av att få snurra hela tiden och hållas lagom varm. Men med det sagt behöver du inte vara särskilt orolig bara för att den ligger stilla just nu. Se till att göra en backup när du väl får tag på hårddisken. Börja dock inte genast med att kopiera från den utan se till att den körs varm först. Det går på någon kvart.

Okej tack. Jag hoppas ni har rätt. Jag har inte startat om datorn så jätteofta, 1-3 gånger i månaden.
Så vi får väl tro att den fungerar när jag får tillbaka den
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback