Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-26, 15:52
  #1
Medlem
Jag har flugfiskat hela livet, men nu är det dags att bygga första spöt. Fiske utrustning från kända märken är dock orimligt dyra, men om man kollar på sidor som ebay eller aliexpress kan du hitta riktigt billiga klingor, och är därför rädd att det är ren skit.

Kollar man på klingor inom märkesvarorna får du ganska snabbt lägga 4-7k, medan på ebay kan du få klingor för under 1k. Det bästa hade varit om du själv har köpt och testat dessa billiga klingor och kan ge lite feedback.

Det jag vill bygga nu är ett klass 3-4 som ska vara mjukt, cirka 7.5-8 foot. De tips jag hoppas ni kan erbjuda är alltså på klingor, resten av det som behövs köpa hittar jag till rimliga priser, men alla tips får ni såklart gärna dela också.

Jag har alla verktyg för att bygga ett spö. Jag har alltid bundit mina egna flugor jag fiskar med, så jag är lite händig med tråd.
Citera
2017-12-26, 17:05
  #2
Medlem
hogerspokets avatar
Ska du snika så skaffar du en TFO/BVK-klinga från HiLevel, Mistpool eller Capricorn.

Kastar bra och är skapligt billiga (@~1,5kkr).

Sen är de väl kanske något mer progressiva än vad du är ute efter - även om jag tycker BVK 8' 3wt är ett ypperligt spö när jag fiskar med knott/mygg och annan småskit (hatar flugor <#14).
--

Eljest låter Scott G2 som det du är ute efter, men Scott säljer dessvärre inte klingor.
Citera
2017-12-27, 13:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Ska du snika så skaffar du en TFO/BVK-klinga från HiLevel, Mistpool eller Capricorn.

Kastar bra och är skapligt billiga (@~1,5kkr).

Sen är de väl kanske något mer progressiva än vad du är ute efter - även om jag tycker BVK 8' 3wt är ett ypperligt spö när jag fiskar med knott/mygg och annan småskit (hatar flugor <#14).
--

Eljest låter Scott G2 som det du är ute efter, men Scott säljer dessvärre inte klingor.

Tack för tippset, ska kolla på de. 1.5k för en klinga känns rimligare i pris, och att man ändå får bra kvalité. men flugfiske är som golf, en snobbsport där man betalar 90% för märke 10% för kvalité...

ska köpa en klinga, lina, rulle, ringar, kork för ca 60 dollar totalt från ebay och bygga ett sånt spö bara för att jämföra det med ett bygge som kommer hamna runt 350-400 dollar.

men som sagt, tack för tipsen!
Citera
2017-12-27, 15:05
  #4
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merku
Tack för tippset, ska kolla på de. 1.5k för en klinga känns rimligare i pris, och att man ändå får bra kvalité. men flugfiske är som golf, en snobbsport där man betalar 90% för märke 10% för kvalité...

ska köpa en klinga, lina, rulle, ringar, kork för ca 60 dollar totalt från ebay och bygga ett sånt spö bara för att jämföra det med ett bygge som kommer hamna runt 350-400 dollar.

men som sagt, tack för tipsen!

Med avseende på fetningen - nja.

Det finns korn av sanning i det, men det finns även subtila skillnader mellan klingor som det krävs en del erfarenhet för att fullt ut kunna utnyttja.

Men även för en oerfaren kastare så spelar såväl vikt som balans, ryggrad och aktion roll.
-ed-
Poängen är att det inte går att köpa sig till kastfärdigheter genom att köpa ett svindyrt spö, men om du har gjort hundåren och är en duktig kastare som kommer du sannolikt kasta/fiska bättre/mer effektivt med ett handbyggt spö, byggt på bra klinga som passar dig aktionsmässigt än ett generiskt spö för säg 1-2kkr. Men vägen dit är ganska lång.

I princip kan man säga att en TFO-klinga är tyngre och mer okänslig än motsvarande klinga från Sage, Scott etc (som ju dock kostar mer, ovasett om du köper klinga eller byggt spö). Ju mer framtung en klinga är desto jobbigare blir det att kasta en hel dag/natt med den. Vidare har high-end spön väldigt lång garanti (i fallet Scott 30 år), vilket gör att man någorlunda biilligt får det reparerat/ersatt (har själv knäckt flera Sage, men aldrig ett Scott). Dock är ett högt pris ingen garanti för att man får en klinga som tål vad som helst (Sages dyrare klingor har dragits med uppenbara hållbarhetsproblem de senaste 5-10 åren).

Flugfiskar man någon/några enstaka vecka/-or på sommaren spelar det kanske mindre roll; fiskar man 80-100 dagar/år, i såväl strömmande som salt vatten, och ofta hela dagar/nätter spelar det sannolikt större roll.

Nu är det bara några dagar kvar tills havsöringsfisket börjar...
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2017-12-27 kl. 15:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback