Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-26, 11:52
  #1
Medlem
Goddag.

Jag har i dagsläget drygt 40% av mitt kapital i ogynnsamma storbankfonder med över 1% förvaltningsavgift som ligger långt under index. Detta kommer från barnsparandet jag fått.

Planen är att flytta dessa till ett ISK i en vettig bank så småningom. Min fråga är om det är bäst att ta skattesmällen nu för att sedan återinvestera i början av nästa år? Samtliga fonder har gått med vinst om det är intressant.

Jag är på sin höjd lekman inom området och har därav inte stenkoll på deklarationer mm.., spelar det någon roll när jag gör flytten?
Citera
2017-12-26, 12:17
  #2
Medlem
49450s avatar
Det beror på hur lång sikt.

Men enda gången du gynnas av att vänta är vid förluster. Skulle du ha fonderna i en kris går givetvis skatten ner pga lägre vinst.

Samtidigt är detta inte helt rationellt såklart.

Men i korthet: sälj av fonderna om du planerar ta ut pengar inom 15-20år. Köp tillbaka dem via isk konto och ta skatten baserat på omsättning. Isk-skatt x åren < nuvarande = byt.

Men samtidigt om du ska spara till pensionen kan du sitta kvar.

Jag har ett konto som jag inte rör med pension. Men jag fyller inte längre på detta då jag vet att jag behöver ett konto med uttagbara pengar. Detta gör att jag skapat ett isk med samma fonder i där jag månadssparar samt faktisk tar ut ifrån ibland.
Citera
2017-12-26, 12:42
  #3
Medlem
Ursäkta otydligheterna; jag ska så klart inte återinvestera i samma fonder då de är helt kassa - går till 90% efter index och kostar 1,5% (bankerna måste ju gå med vinst!)

Planen är istället att investera i en vettig långtidsportfölj via Avanza eller Nordnet med en sparhorisont på 10-20-30 år. På så sätt får jag inte bara fördelarna av ISK utan även högre avkastning. Frågan är om jag tjänar något på att sälja av (och därmed betala skatt) innan nyår - eller spelar det i stort sett ingen roll?
Citera
2017-12-26, 13:07
  #4
Medlem
49450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekka86
Ursäkta otydligheterna; jag ska så klart inte återinvestera i samma fonder då de är helt kassa - går till 90% efter index och kostar 1,5% (bankerna måste ju gå med vinst!)

Planen är istället att investera i en vettig långtidsportfölj via Avanza eller Nordnet med en sparhorisont på 10-20-30 år. På så sätt får jag inte bara fördelarna av ISK utan även högre avkastning. Frågan är om jag tjänar något på att sälja av (och därmed betala skatt) innan nyår - eller spelar det i stort sett ingen roll?
Det handlar ju endast om kvitta vinster och förluster mot varandra. Har du bägge deras kan du självklart sälja innan.
Citera
2017-12-26, 19:22
  #5
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekka86
Ursäkta otydligheterna; jag ska så klart inte återinvestera i samma fonder då de är helt kassa - går till 90% efter index och kostar 1,5% (bankerna måste ju gå med vinst!)

Planen är istället att investera i en vettig långtidsportfölj via Avanza eller Nordnet med en sparhorisont på 10-20-30 år. På så sätt får jag inte bara fördelarna av ISK utan även högre avkastning. Frågan är om jag tjänar något på att sälja av (och därmed betala skatt) innan nyår - eller spelar det i stort sett ingen roll?

Vad har du valt för fonder i sparandet idag (med tanke på att du hävdar 1,5% förvaltningsavgift trots att de följer index enligt dig), och vad får du annorlunda hos nätmäklarna? (Bortsett från en gratis indexfond, som du, enligt sig själv- redan har idag? :-) )

Syftar mest på ordvalet ”På så sätt får jag inte bara fördelarna av ISK utan även högre avlastning.”.

Intressant att höra dina tanker om det här.
Citera
2017-12-27, 20:02
  #6
Medlem
Sälj flytta till avanza/nordnet öppna ISK köp bra fonder
Citera
2017-12-31, 01:09
  #7
Medlem
jag har inte stor kännedom om ISK sparande, jag undrar ifall det går att köpa in sig i 7AP-fonden via ISK?
Jag har inte gjort något aktivt fondval för ppm, så jag placerades per automatik i sjunde AP fonden, vilket har varit mycket gynnsamt för många fondsparare.

Det vore underbart om det går att investera eget sparat kapital i Såfa fonden och låta kapitalet gro med åren.
Går det att göra detta via banken?
Citera
2017-12-31, 07:58
  #8
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinguinen
jag har inte stor kännedom om ISK sparande, jag undrar ifall det går att köpa in sig i 7AP-fonden via ISK?
Jag har inte gjort något aktivt fondval för ppm, så jag placerades per automatik i sjunde AP fonden, vilket har varit mycket gynnsamt för många fondsparare.

Det vore underbart om det går att investera eget sparat kapital i Såfa fonden och låta kapitalet gro med åren.
Går det att göra detta via banken?
Den är inte tillgänglig utanför PPM och det saknas motsvarighet. Man kan efterlikna den men det är rätt avancerat och inte så lämpligt för de som inte är insatta i värdepappershandel. Tyvärr.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback