Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-26, 10:33
  #1
Medlem
Hej!

Jag har en imac 2009, som jag funderar på om det är värt att uppgradera. Det jag använder den till idag är nedladdning av film, plexserver och nöjessurf. Jag har tidigare uppgraderat hårddisken till en 120 gb SSD. Den är dock full nu (av vad jag antar är säkerhetskopior av iPhones; går det att flytta över dessa till en annan disk?).
Jag satt ihop lite grejer:
SSD samsung 850 Evo
2 tb Seagate 7200 rpm (funkar en s-ata 6gb/s? Standard är 3gb/s)
2x4 gb ddr3 ram (har 2x2 i datorn nu)
Totalt skulle kalaset gå på 2248:-

Är det en värd uppgradering? En ny är ju kraftigt dyr och jag tror inte jag "behöver" kraften.
Citera
2017-12-26, 10:59
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
Hej!

Jag har en imac 2009, som jag funderar på om det är värt att uppgradera. Det jag använder den till idag är nedladdning av film, plexserver och nöjessurf. Jag har tidigare uppgraderat hårddisken till en 120 gb SSD. Den är dock full nu (av vad jag antar är säkerhetskopior av iPhones; går det att flytta över dessa till en annan disk?).
Jag satt ihop lite grejer:
SSD samsung 850 Evo
2 tb Seagate 7200 rpm (funkar en s-ata 6gb/s? Standard är 3gb/s)
2x4 gb ddr3 ram (har 2x2 i datorn nu)
Totalt skulle kalaset gå på 2248:-

Är det en värd uppgradering? En ny är ju kraftigt dyr och jag tror inte jag "behöver" kraften.
Eftersom du redan har en SSD kan du använda den för systemet/program och flytta hemmappen till en vanlig hårddisk (som den du nämner som är bakåtkompatibel). Då fixar du utrymmesproblemet automatiskt. Då får du dock ha backup på en extern disk sedan. Mer minne röstar jag för. Glöm inte att aktivera TRIM* på din SSD om det inte redan är gjort. Jag utgår från att den är i bra skick. Får du problem med fläktarna finns ett bra gratisprogram.

*Kommando i Terminalen (från och med Mac OS X Yosemite 10.10.4):
Kod:
sudo trimforce enable
__________________
Senast redigerad av Redax 2017-12-26 kl. 11:06.
Citera
2017-12-26, 11:09
  #3
Medlem
hakro807s avatar
Vilken processor är det i den? Har du modellen med i5- eller i7-processor så skulle jag absolut valt att uppgradera den. En i7-860 är ännu en väldigt snabb processor och duger fint till all normal användning.
Citera
2017-12-26, 11:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vilken processor är det i den? Har du modellen med i5- eller i7-processor så skulle jag absolut valt att uppgradera den. En i7-860 är ännu en väldigt snabb processor och duger fint till all normal användning.
Eftersom TS skriver ”Det jag använder den till idag är nedladdning av film, plexserver och nöjessurf.” så kvittar det vad det är för processor, anser jag.
Citera
2017-12-26, 11:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Eftersom du redan har en SSD kan du använda den för systemet/program och flytta hemmappen till en vanlig hårddisk (som den du nämner som är bakåtkompatibel). Då fixar du utrymmesproblemet automatiskt. Då får du dock ha backup på en extern disk sedan. Mer minne röstar jag för. Glöm inte att aktivera TRIM* på din SSD om det inte redan är gjort. Jag utgår från att den är i bra skick. Får du problem med fläktarna finns ett bra gratisprogram.

*Kommando i Terminalen (från och med Mac OS X Yosemite 10.10.4):
Kod:
sudo trimforce enable
Jag lämnade in datorn för att plocka bort DVD-läsaren och sätta i ssdn istället. Det är en Intel 120gb, jag antar att allt som ska vara aktiverat är det.
Är det i hemmappen som säkerhetskopiorna till Iphone ligger? Jag har flyttat iTunesbiblioteket till den andra dock.
Är det säkert att flytta hemmappen nu, eller behöver man formatera och starta med en "ren"?
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Vilken processor är det i den? Har du modellen med i5- eller i7-processor så skulle jag absolut valt att uppgradera den. En i7-860 är ännu en väldigt snabb processor och duger fint till all normal användning.
Det är en Core 2 Duo på 3,06 ghz.
Citera
2017-12-26, 12:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
Jag lämnade in datorn för att plocka bort DVD-läsaren och sätta i ssdn istället. Det är en Intel 120gb, jag antar att allt som ska vara aktiverat är det.
Är det i hemmappen som säkerhetskopiorna till Iphone ligger? Jag har flyttat iTunesbiblioteket till den andra dock.
Är det säkert att flytta hemmappen nu, eller behöver man formatera och starta med en "ren"? ...
Så du har redan en hårddisk i datorn utöver SSD:n? Så mycket bättre.
Allt som DU gör på DITT konto hamnar i din hemmapp.
Visst kan du flytta hemmappen till hårddisken i så fall. Då behöver du bara mer RAM. Du behöver inte formatera om (inte på grund av detta i alla fall).
Utgå dock inte från att ”allt som ska vara aktiverat är det”. Du kan kolla om TRIM är aktiverat i programmet Systeminformation som finns i mappen Verktygsprogram. Kolla Maskinvara > SATA/SATA Express > klicka på din SSD och se i listan under rubriken TRIM-stöd. Om det står ett nej där, kör kommandot jag gav dig.
Ta givetvis backup på allt först. Ta alltid backup.
Det finns två typer av hårddiskar: De som har gått sönder och de som ännu inte har gått sönder.

Edit: Varför tjatar jag om TRIM? Jo, detta kommando gör att SSD:n överlever längre. Speciellt äldre SSD har kortare livslängd och behöver TRIM mer än nyare. TRIM talar om för SSD:n vilka sektorer som är lediga för lagring mycket snabbare än SSD:ns egna rutiner. På så vis skrivs data jämnare över hela SSD:n och de enskilda sektorerna lever längre.
__________________
Senast redigerad av Redax 2017-12-26 kl. 12:16.
Citera
2017-12-26, 12:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
... Det är en Core 2 Duo på 3,06 ghz.
Det duger utmärkt för dina behov. Jag har en Imac 2008 som går att surfa med. Utan SSD...
Citera
2017-12-26, 13:45
  #8
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Eftersom TS skriver ”Det jag använder den till idag är nedladdning av film, plexserver och nöjessurf.” så kvittar det vad det är för processor, anser jag.
Ja och nej. En Core i7 är uppemot tre gånger så snabb som en Core 2 Duo. Det är givetvis så att det även påverkar datorns återstående praktiska livslängd och därigenom hur mycket tid och pengar man bör lägga på den. Men eftersom det verkar handla om 21-tummaren skulle jag inte göra överdrivet mycket åt den.
Citera
2017-12-26, 14:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ja och nej. En Core i7 är uppemot tre gånger så snabb som en Core 2 Duo. Det är givetvis så att det även påverkar datorns återstående praktiska livslängd och därigenom hur mycket tid och pengar man bör lägga på den. Men eftersom det verkar handla om 21-tummaren skulle jag inte göra överdrivet mycket åt den.
Processorkraft är generellt sett löjligt överskattat. Jag kodar film emellanåt i Handbrake och iFFMpeg och då har jag nytta av min Mac minis i7-3615QM, och kan nå över 750 procent av CPU (åtta trådar/fyra kärnor). Annars utnyttjar jag bara några få procent vid vanligt surfande. En C2D på 3,06 GHz duger utmärkt länge till. Om inte annat kan man installera Linux på äldre Macar och ge dem nytt liv igen. I TS fall så har han en viss dator, med viss blygsam användning, och då ska TS så klart satsa på den. Jag har genom mina råd försökt minimera kostnaderna för en fortsatt användning.
__________________
Senast redigerad av Redax 2017-12-26 kl. 14:51.
Citera
2017-12-26, 15:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankiethesquealer
Är det säkert att flytta hemmappen nu, eller behöver man formatera och starta med en "ren"?
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Så du har redan en hårddisk i datorn utöver SSD:n? Så mycket bättre.
Ett annat alternativ är att du skapar en fusion drive av SSD och hårddisk i datorn. Detta raderar dock all data så du måste ta en fullständig extern backup först. Följ Apples guide här. Fördelen med fusion drive är att de filer som används mest lagras på SSD:n och de som används mer sällan hamnar på hårddisken. På sikt snabbar det upp användarupplevelsen. Att göra en fusion drive är dock lite pilligt.
Citera
2017-12-26, 16:19
  #11
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Processorkraft är generellt sett löjligt överskattat.
Finns en del sant i det. Men jag körde en Mac Mini 2009 (C2D) sida vid sida med en Mac Mini 2011 (Core i5), bägge två med SSD, och även vid vanligt surfande kändes i5:an rappare. Hur mycket snabbare ska inte då en fyrkärnig i7:a kännas gentemot en tvåkärnig Core 2 Duo..

Men är TS nöjd så visst kan han köra på i flera år till med befintlig maskin.
Citera
2017-12-26, 16:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Finns en del sant i det. Men jag körde en Mac Mini 2009 (C2D) sida vid sida med en Mac Mini 2011 (Core i5), bägge två med SSD, och även vid vanligt surfande kändes i5:an rappare. ...
Det berodde högst sannolikt på att 2009:an bara har halva SATA-hastigheten jämfört med 2011:an.
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
... Hur mycket snabbare ska inte då en fyrkärnig i7:a kännas gentemot en tvåkärnig Core 2 Duo. ...
Det beror nog på vad man ska använda datorn till mer än något annat. Bortsett från SATA-hastighet, då, och andra hårdvaruberoende flaskhalsar.
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
... Men är TS nöjd så visst kan han köra på i flera år till med befintlig maskin.
Exakt. Så länge den håller.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback