Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-26, 10:01
  #1
Medlem
Nu är jag inte jätteuppdaterade om det svenska kulturlivet, det ska inledningsvis understrykas, jag har bott utomlands länge, men jag funderar lite över en i mitt tycka bristande nakenhet på scenen och funderar vad det beror på?

Hur tänker man från etablerade kretsar, skådisar, producenter o.s.v.? Finns det en känsla av amatörmässighet över nakna inslag i en teaterproduktion, eller är det aktörens förmodat negativa inställning som helt får råda? Man väljer medvetet bort sådana alster/scener som kan kännas smått integritetskränkande för aktören, eller?

Jag tänker kanske inte i första hand på simulerad sex även om tankarna lätt går åt det hållet, men nakenheten finns ju med i alla möjliga sammanhang i vardagslivet som ju teatern så ofta sägs vilja spegla. Men på scenen är detta alltså inte lämpligt verkar det som.

Sett ur ett publikt perspektiv tror jag att en snopp eller snippa på inget sätt förgör en föreställning, om det är motiverat i den aktuella situationen. Snarare skulle det ge betraktaren ett mervärde. Någon som vet om samma inställning till nakenhet på scenen råder i resten av världen, eller om detta betraktas annorlunda bortom horisonten?
Citera
2017-12-26, 10:04
  #2
Medlem
I La Traviata omges den lyxprostituerade huvudpersonen Violetta av swingers och kroppsbyggare. Flera av artisterna är nakna. Gå och se den. Spelas av Folkoperan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback