Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-26, 07:40
  #1
Medlem
Hej!, jag bor i Thailand och fick hem lite pepparrot ifrån Sverige, (Bästföre 8nde januari 2018)

Jag undrar om jag kan odla den här? och hur gör jag? ska jag lägga den i blöt till den får lite rötter eller har någon några idéer?
Citera
2017-12-26, 07:43
  #2
Medlem
Sunimods avatar
Beställ frö och plantera.

Här är lite info
http://www.odla.nu/vaxtlexikon/pepparrot
Citera
2017-12-26, 09:24
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Hej!, jag bor i Thailand och fick hem lite pepparrot ifrån Sverige, (Bästföre 8nde januari 2018)

Jag undrar om jag kan odla den här? och hur gör jag? ska jag lägga den i blöt till den får lite rötter eller har någon några idéer?

Det finns bättre pepparrot i Thailand.
Citera
2017-12-26, 10:02
  #4
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det finns bättre pepparrot i Thailand.

TS kanske vill ha Svensk "lagom" pepparrot

Lite hemkänsla vill man väl ha som blatte i ett främmande land, TS kanske kan ha en liten trädgård som han odlar potatis, lök och pepparrot i samtidigt som han spelar svenska klassiker som Per Gessle, Nordman och Ultima Thule på hög volym genom en radio med trasiga högtalare.

Köp fröer TS, gör det inte så svårt för dig själv.
Citera
2017-12-26, 10:52
  #5
Medlem
BewilderedHulders avatar
Ta den lilla stumpen närmast blasten och sätt i lite vatten, så börjar den lille gynnaren att producera rötter.

Sedan är det bara att plantera i jord.
Citera
2017-12-26, 11:37
  #6
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
TS kanske vill ha Svensk "lagom" pepparrot

Lite hemkänsla vill man väl ha som blatte i ett främmande land, TS kanske kan ha en liten trädgård som han odlar potatis, lök och pepparrot i samtidigt som han spelar svenska klassiker som Per Gessle, Nordman och Ultima Thule på hög volym genom en radio med trasiga högtalare.

Köp fröer TS, gör det inte så svårt för dig själv.


Inte blatte, det heter "Farang" (uttalas av dem "fallang")

De skiljer väl på egna och turister/ditflyttade utlänningar. Vi hamnar alltid i ett annat prisläge än thai.
Citera
2017-12-26, 11:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Jag undrar om jag kan odla den här? och hur gör jag? ska jag lägga den i blöt till den får lite rötter eller har någon några idéer?
Jag har helt enkelt satt ner en bit pepparrot en decimeter ner i jorden, och det har funkat. Dock i Sverige.

Pepparroten är flerårig och växer rejält. Vill man ha de tjocka bitarna de säljer i butik, så finns det olika trix att googla fram.
Citera
2017-12-26, 11:44
  #8
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Inte blatte, det heter "Farang" (uttalas av dem "fallang")

De skiljer väl på egna och turister/ditflyttade utlänningar. Vi hamnar alltid i ett annat prisläge än thai.

Utlänning, gaijin, farang, laowai, blatte..... kärt barn har många namn
Citera
2017-12-27, 10:17
  #9
Medlem
Som sagt jag har redan något kilo pepparrot, som är vakumförpackat, ni vet dem här vanliga stumparna man köper i affären.

Jag undrar bara bästa sätt att odla dem, skall jag blöta dem först, tills det kommer lite liv i den? eller bara köra ner den i jorden och vattna då och då?
Citera
2018-01-03, 22:22
  #10
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Som sagt jag har redan något kilo pepparrot, som är vakumförpackat, ni vet dem här vanliga stumparna man köper i affären.

Jag undrar bara bästa sätt att odla dem, skall jag blöta dem först, tills det kommer lite liv i den? eller bara köra ner den i jorden och vattna då och då?

Ja, det ska funka att bara stoppa ner decimeterlånga bitar i jorden. Det kan funka för bra om den trivs, då kväver den andra växter och är mycket svår att bli av med. Näringsrik jord, soligt och gärna lite fuktigt.

Men räknas du som "blatte" i Thailand är det kanske bättre att tänka på din image och bryta upp parketten och odla där?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback