Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-19, 20:40
  #13
Medlem
Apple tar ALLTID 5tusen extra för datorerna. Det har med deras policy att göra. Plus deras service och applecare kostar därav de extra 5lapparna. Därför rekomenderar jag att ALLTID köpa hos en annan återsäljare som Mediamarkt, Netonnet, el-giganten mm då du tjänar 5tusen. Det är ALLTID samma modell så inga misstag på den fronten
Citera
2018-03-19, 20:42
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Köpte min pro på elgiganten. Samma dator som Appels men nån tusenlapp billigare. Bättre dock att lämna in på service hos Apple, snabbare.

Fungerar det här att köpa en apple dator hos mediamarkt och om den skulle gå sönder så kan man vandra in på applestore så de lagar den. Någon som vet om det här stämmer ?
Citera
2018-03-19, 21:25
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Apple tar ALLTID 5tusen extra för datorerna. Det har med deras policy att göra. Plus deras service och applecare kostar därav de extra 5lapparna. Därför rekomenderar jag att ALLTID köpa hos en annan återsäljare som Mediamarkt, Netonnet, el-giganten mm då du tjänar 5tusen. Det är ALLTID samma modell så inga misstag på den fronten

Nej, det är inte alltid samma modell som t ex MediaMarkt säljer. Det kan vara en ”fjolårsmodell”. Därför skall man alltid kolla exakt modellnummer etc, så man verkligen får exakt samma.

Det kan vara samma, men är inte alltid det.
Citera
2018-03-19, 21:31
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, det är inte alltid samma modell som t ex MediaMarkt säljer. Det kan vara en ”fjolårsmodell”. Därför skall man alltid kolla exakt modellnummer etc, så man verkligen får exakt samma.

Det kan vara samma, men är inte alltid det.

Jag trodde de var som du påpeka men icke då det var/är samma modell för 5tusen billigare. samma med iphone X för 11500:- mot vissa butiker som tar 9500:- 2 tusen på mindre än 3mån. Vänta tills sommaren så hittar du den för 7

Apple säljer ju 15tummaren av 2015 modellen för samma pris nu 3år senare även air modellen av samma årtal. Var är logiken här utan ett fullständigt rån mot konsumenten
__________________
Senast redigerad av Nero4 2018-03-19 kl. 21:33.
Citera
2018-03-20, 05:53
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Jag trodde de var som du påpeka men icke då det var/är samma modell för 5tusen billigare. samma med iphone X för 11500:- mot vissa butiker som tar 9500:- 2 tusen på mindre än 3mån. Vänta tills sommaren så hittar du den för 7

Apple säljer ju 15tummaren av 2015 modellen för samma pris nu 3år senare även air modellen av samma årtal. Var är logiken här utan ett fullständigt rån mot konsumenten

Du påstod att det alltid är samma modell som är 5000kr billigare än hos Apple, jag svarar att detta inte stämmer därför att det du påstod INTE STÄMMER. Det har varit många gånger på olika forum där folk tjoat om detta och det visar sig att det stämmer ibland, och ibland inte, precis som jag skrivit. Därmed är ditt påståendet att det alltid skulle stämma felaktigt. Och därför är det också viktigt att man verkligen kollar upp att man jämför exakt samma modeller med samma processor, RAM, lagring etc etc.

Och nej, det är absolut inget rån mot konsumenterna från Apple, utan det är vad vi i Sverige kallar för fri prissättning. Varje företag får alltså sätta i princip vilket pris de vill, och därmed styra vilken vinst de vill ha på varje produkt.

Hur vet du att Elgiganten MediaMarkt etc gör någon vinst på att sälja dessa Apple-datorer för ett så pass billigare pris, ja de gånger det verkligen är exakt samma modell? Det är ju fullt möjligt att de ”bjuder” på en stor del av vinsten för att ha en lockvara med förhoppningen att de ska få sälja tillbehör eller annat som de kan få vinst på. För vinst måste alla företag ha även Apple, eller hur?
Citera
2018-03-20, 20:50
  #18
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Apple tar ALLTID 5tusen extra för datorerna. Det har med deras policy att göra. Plus deras service och applecare kostar därav de extra 5lapparna. Därför rekomenderar jag att ALLTID köpa hos en annan återsäljare som Mediamarkt, Netonnet, el-giganten mm då du tjänar 5tusen. Det är ALLTID samma modell så inga misstag på den fronten

Nja, visst är datorerna alltid billigare hos t.ex. MM än apple. Men det brukar röra sig om kanske 1500-2000kr. Det är fortfarande mycket pengar man sparar, men 5000 är att ta i. Möjligtvis när man börjar tala om modeller som ligger på 35-40k men verkligen inte på en macbook.

Det är ALLTID samma modell som den som står på skylten bredvid, så länge de inte gjort någon miss i butiken. Klart att de säljer aktuella modeller men även det gamla lagret ska bort någon gång. Är det samma så är det samma.
Citera
2018-03-20, 22:26
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Nja, visst är datorerna alltid billigare hos t.ex. MM än apple. Men det brukar röra sig om kanske 1500-2000kr. Det är fortfarande mycket pengar man sparar, men 5000 är att ta i. Möjligtvis när man börjar tala om modeller som ligger på 35-40k men verkligen inte på en macbook.

Det är ALLTID samma modell som den som står på skylten bredvid, så länge de inte gjort någon miss i butiken. Klart att de säljer aktuella modeller men även det gamla lagret ska bort någon gång. Är det samma så är det samma.


Tror du missar lite där....

Det händer lite då och då att nån snubbe i nån tråd frågar om varför nån Apple-dator är så pass billigare på nån elektroniklada än hos Apple. Vid närmare koll så har det då vid flertalet tillfällen visat sig att snubben inte insett att de två datorer han jämfört, den från e-ladan och den på Apples hemsida, inte är exakt samma modell. Det brukar t ex handla om att det är ”samma” dator men av olika ”årsmodell” typ, eller med olika stor lagring eller nåt annat som skiljer.

Har man bara koll på att det verkligen är exakt samma modell som jämförs, så man vet vad man faktiskt köper, så är det inget problem. Detta är såklart mest vanligt i perioderna runt modellskiften.
Citera
2018-03-21, 16:43
  #20
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tror du missar lite där....

Det händer lite då och då att nån snubbe i nån tråd frågar om varför nån Apple-dator är så pass billigare på nån elektroniklada än hos Apple. Vid närmare koll så har det då vid flertalet tillfällen visat sig att snubben inte insett att de två datorer han jämfört, den från e-ladan och den på Apples hemsida, inte är exakt samma modell. Det brukar t ex handla om att det är ”samma” dator men av olika ”årsmodell” typ, eller med olika stor lagring eller nåt annat som skiljer.

Har man bara koll på att det verkligen är exakt samma modell som jämförs, så man vet vad man faktiskt köper, så är det inget problem. Detta är såklart mest vanligt i perioderna runt modellskiften.

Tror du antar lite väl mycket där...

T.ex. att jag skulle påstå prisskillnaden utefter andras historier jag läst? Jag är medveten om att internet är fullt av idioter så räkna mig gärna inte dit. Jag har jobbat i en butik som säljer apples prylar (både datorer, plattor och telefoner) och jag tror knappt någon kostade lika mycket som samma modell från apples hemsida. Det kan förhålla sig så precis vid release men börjar skilja sig redan efter några månader. Såg att ni pratade om vinsten som företagen gör och man har inte precis någon marginal på apples prylar. Från att de själva klipper bland den högsta marginalen som existerar inom elektronik så får kedjorna och butikerna nästan ingen del av den alls då de har sinnessjuka inköpspriser även för återförsäljare. Så en stor del av vinsten är faktiskt kickback från apple själva för sålda produkter. Vinsterna man gör trillar alltså in i efterhand och inte i kassan.

Det är många som är medvetna om att det egentligen bara är dyrare men köper från apple ändå. "Det känns bäst så" fastän det har föga betydelse. Påpekade bara absurditeten i att det skulle kunna skilja hela 5k från apples priser för det är faktiskt inte sant.
Citera
2018-03-21, 17:46
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Tror du antar lite väl mycket där...

T.ex. att jag skulle påstå prisskillnaden utefter andras historier jag läst? Jag är medveten om att internet är fullt av idioter så räkna mig gärna inte dit. Jag har jobbat i en butik som säljer apples prylar (både datorer, plattor och telefoner) och jag tror knappt någon kostade lika mycket som samma modell från apples hemsida. Det kan förhålla sig så precis vid release men börjar skilja sig redan efter några månader. Såg att ni pratade om vinsten som företagen gör och man har inte precis någon marginal på apples prylar. Från att de själva klipper bland den högsta marginalen som existerar inom elektronik så får kedjorna och butikerna nästan ingen del av den alls då de har sinnessjuka inköpspriser även för återförsäljare. Så en stor del av vinsten är faktiskt kickback från apple själva för sålda produkter. Vinsterna man gör trillar alltså in i efterhand och inte i kassan.

Det är många som är medvetna om att det egentligen bara är dyrare men köper från apple ändå. "Det känns bäst så" fastän det har föga betydelse. Påpekade bara absurditeten i att det skulle kunna skilja hela 5k från apples priser för det är faktiskt inte sant.


Nix, det är fortfarande du som missar en del, och är den som antar fel nu...

Jag har över huvud taget inte nämnt nåt om priser kopplat till dig, eller att du skulle ha påståt nåt felaktigt om priserna.

Det enda jag gjorde vara att ännu en gång påpeka att det inte alls alltid exakt samma modell som Apple säljer och som folk sen jämför med på nån elektroniklada och undrar varför Apple är dyrare. Det förekommer, som jag skrev, att det inte alltid är exakt samma modell. Men, har man bara koll på det exakta modellnumret och hur de båda modellerna man jämför är utrustade, så är det inget problem. Men det kan ju bli problem ibland när folk kikat på Apple och sett priserna, sen kutat till E-ladan och köpte en ”exakt” likadan för några tusingar billigare, och sen i efterhand upptäcker att den de köpte hade mindre SSD, eller kanske var en utgående modell, eller hade mindre RAM etc.

Jag vare sig antog eller påstod nåt alls om att du skulle ha påstått nån prisskillnad utifrån andras historier, så var du fått det ifrån är en gåta.

Apple tar bra betalt, det är välkänt och inget jag talat emot.
Citera
2018-03-21, 18:16
  #22
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nix, det är fortfarande du som missar en del, och är den som antar fel nu...

Jag har över huvud taget inte nämnt nåt om priser kopplat till dig, eller att du skulle ha påståt nåt felaktigt om priserna.

Det enda jag gjorde vara att ännu en gång påpeka att det inte alls alltid exakt samma modell som Apple säljer och som folk sen jämför med på nån elektroniklada och undrar varför Apple är dyrare. Det förekommer, som jag skrev, att det inte alltid är exakt samma modell. Men, har man bara koll på det exakta modellnumret och hur de båda modellerna man jämför är utrustade, så är det inget problem. Men det kan ju bli problem ibland när folk kikat på Apple och sett priserna, sen kutat till E-ladan och köpte en ”exakt” likadan för några tusingar billigare, och sen i efterhand upptäcker att den de köpte hade mindre SSD, eller kanske var en utgående modell, eller hade mindre RAM etc.

Jag vare sig antog eller påstod nåt alls om att du skulle ha påstått nån prisskillnad utifrån andras historier, så var du fått det ifrån är en gåta.

Apple tar bra betalt, det är välkänt och inget jag talat emot.

Seriöst du är bra rolig. Du menar att när jag kommenterar prissättningen och berättar hur den ligger till och du svarar mig med ett helt inlägg med att "folk påstår det hela tiden och de har faktiskt feeeeel" och det är alltså INTE en antydan om att jag fått min information därifrån, som du ville påpeka var felaktig? Varför citerade du mig över huvud taget om inte något av vad du skrev hade med mitt inlägg att göra?

Jag fattar inte ens varför ni håller på och argumenterar för att "det är eller inte är samma modell". Ingen pratar om något exempel så vad har det med saken att göra? Antingen så ÄR det så eller INTE och det är totalt jävla meningslöst att slänga med det när vi inte pratar om varken en butik eller ett modellnummer. Nu berättar du för mig igen att folk jämför priser på olika modeller och tror att det är samma. Hur har det något med mina inlägg att göra? Hur du kan skriva som du gör, och fortfarande påstå att det inte var riktat till mig och vad jag skrev är en GÅTA. Jag förstår inte vad du inbillar dig själv när du sitter och tänker "vart i hela friden fick han det ifrån" framför datorn och faktiskt är seriös med dig själv. Du har inte en aning om hur man kan tolka dina inlägg?

Du får gärna läsa exakt vad du skrev till mig, exakt vad jag svarade och sen läsa dina fetade paragrafer här igen och fundera på hur det kan hänga ihop. Om du ändå tänker argumentera för att "du minsann inte påstod eller antydde någonting", fråga dig istället varför du citerar mig för då har jag ingen aning. Ville du bara tjafsa emot och sen sitta som ett frågetecken och inte förstå hur ett citerat inlägg kan ha med den citerade att göra? Det var säkert inte ett svar till någon, utan en blogg du skrev?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback