Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-25, 22:21
  #1
Medlem
Svårt att komma på en passande rubrik.

När man tänker på bigbang så tänker man ju att -poff- här startade allt? (Vårat universum i alla fall)

Jag funderar lite på det här med att universum expanderar, snabbar ju länge bort från oss något befinner sig.
När man kommer riktigt långt ifrån oss så expanderar universum så snabbt att ljuset ALDRIG kommer att nå oss från denna punkt för att denna punkt flyttar sig snabbare ifrån oss än vad ljuset kan färdas.

Jag har försökt googla lite men hittar ingen som tar upp just denna fråga.

Är bigbang bara en punkt vars ljus är så långt borta att det inte kan nå oss pga universums expansion? Och att bakom denna punkt finns det mer oändligt universum?

Jag tror på ett oändligt universum, därför kan jag inte tro på bigbang i den bemärkelsen den har idag.

Skulle uppskatta om någon kan förklara att min teori inte håller. (Så jag kan sova istället)
Det bör ju rätt så enkelt gå att bevisa om man kan räkna ut vart ljusets ”vägg” bör befinna sig med tanke på expansionens fart kontra ljusets fart samtidigt som man har i åtanke att universum expanderar fortare ju längre bort från oss man befinner sig.
Citera
2017-12-25, 22:39
  #2
Medlem
Nej, Big Bang kan du "se" i form av CMB. https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic...ave_background
Citera
2017-12-25, 22:46
  #3
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher
Svårt att komma på en passande rubrik.

När man tänker på bigbang så tänker man ju att -poff- här startade allt? (Vårat universum i alla fall)

Jag funderar lite på det här med att universum expanderar, snabbar ju länge bort från oss något befinner sig.
När man kommer riktigt långt ifrån oss så expanderar universum så snabbt att ljuset ALDRIG kommer att nå oss från denna punkt för att denna punkt flyttar sig snabbare ifrån oss än vad ljuset kan färdas.

Jag har försökt googla lite men hittar ingen som tar upp just denna fråga.

Är bigbang bara en punkt vars ljus är så långt borta att det inte kan nå oss pga universums expansion? Och att bakom denna punkt finns det mer oändligt universum?

Jag tror på ett oändligt universum, därför kan jag inte tro på bigbang i den bemärkelsen den har idag.

Skulle uppskatta om någon kan förklara att min teori inte håller. (Så jag kan sova istället)
Det bör ju rätt så enkelt gå att bevisa om man kan räkna ut vart ljusets ”vägg” bör befinna sig med tanke på expansionens fart kontra ljusets fart samtidigt som man har i åtanke att universum expanderar fortare ju längre bort från oss man befinner sig.
Det finns inga galaxer som är "närmare" slutet än några andra. Man brukar ju ta liknelsen där man har olika mynt fastsatta på en ballong. Mynten är galaxerna. När ballongen blåses upp (universum utvidgar sig) så kommer mynten längre och längre ifrån varandra, men oavsett hur du skulle åka omkring mellan mynten så finns det inget mynt som är längre ifrån Big Bang än någon annan galax. (Det man ska komma ihåg är att i denna liknelse så existerar bara rummet på ytan av ballongen. Det finns alltså inget rum inuti ballongen och inget utanför. Därför är alla mynt på jämställd fot med varandra. De mynt som är långt ifrån varandra rör sig ifrån varandra med snabbare hastighet än de mynt som ligger nära varandra. Utvidgningen gör, som du också påpekar, att mynten rör sig ifrån varandra snabbare än ljusets hastighet. Men det beror på att rummet utvidgar sig.
Citera
2017-12-25, 23:20
  #4
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Nej, Big Bang kan du "se" i form av CMB. https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic...ave_background

Om det existerar partiklar som är 10 eller 100 ggr snabbare än ljusets fotoner så lär vi inte se dem (någonsin kunna detektera dem) ?
Eller ens 2 ggr ljusets hastighet..

Om vi kunnat detekterat dessa så har inte mänskligheten existerat tillräckligt länge ?

Så kan man verkligen utesluta partiklar som kan färdas med hastigheter över ljusets ?
__________________
Senast redigerad av flaskborste 2017-12-25 kl. 23:40.
Citera
2017-12-26, 12:57
  #5
Medlem
Stödet för BigBang-teorin består främst i den rödförskjutning man tycker sig se, man antar att den skillnad i färgspektrum som man ser i olika objekt beror på att de rör sig bort från oss.
Därav tycker man sig kunna härleda att allt började från en viss punkt.

Att det skulle finnas fasta föremål som rör sig så snabbt i motsatt riktning (från oss) att ljuset aldrig når fram till oss, det torde inte vara tänkbart. Hastigheterna är mycket lägre än så!

Däremot förstår vi väldigt lite av de fysiska regler som gälde under BigBang (ifall det verkligen gick till på det sättet). T.ex. torde tiden inte alls rört sig på samma sätt som nu. Hur energin packades till partiklar stämmer heller inte med vår fysik.
Citera
2017-12-26, 17:28
  #6
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher
Skulle uppskatta om någon kan förklara att min teori inte håller. (Så jag kan sova istället)

TS, jag tror att du har missförstått en del saker.

1. Det enda vi kan uttala oss om är vårt observerbara universum. Detta universum är inte oändligt (då kunde det ju inte observeras). Om det i sin helhet är oändligt vet vi inte.

2. Big Bang är en teori, baserad på iakttagelser av kosmisk rödförskjutning och en s.k. bakgrundsstrålningen, som säger att vid en viss tidpunkt i det förflutna var hela vårt observerbara universum koncentrerad i en liten volym.

3. Vi behöver inte blanda in överljushastigheter i detta. Två galaxer kan röra sig från varandra snabbare än ljusets hastighet, men detta beror inte på att något rör sig i överljusfart, utan snarare att rumtiden växer på detta sätt. Det handlar alltså inte om hastigheter i vanlig mening.
Citera
2017-12-26, 17:30
  #7
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Om det existerar partiklar som är 10 eller 100 ggr snabbare än ljusets fotoner så lär vi inte se dem (någonsin kunna detektera dem) ?
Eller ens 2 ggr ljusets hastighet..

Om vi kunnat detekterat dessa så har inte mänskligheten existerat tillräckligt länge ?

Så kan man verkligen utesluta partiklar som kan färdas med hastigheter över ljusets ?

Som sagt, det finns ingen anledning att spekulera kring partiklar som rör sig snabbare än ljuset. Läste du länken i inlägget som du citerar?
Citera
2017-12-27, 21:25
  #8
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher
Svårt att komma på en passande rubrik.

När man tänker på bigbang så tänker man ju att -poff- här startade allt? (Vårat universum i alla fall)

Jag funderar lite på det här med att universum expanderar, snabbar ju länge bort från oss något befinner sig.
När man kommer riktigt långt ifrån oss så expanderar universum så snabbt att ljuset ALDRIG kommer att nå oss från denna punkt för att denna punkt flyttar sig snabbare ifrån oss än vad ljuset kan färdas.

Jag har försökt googla lite men hittar ingen som tar upp just denna fråga.

Är bigbang bara en punkt vars ljus är så långt borta att det inte kan nå oss pga universums expansion? Och att bakom denna punkt finns det mer oändligt universum?

Jag tror på ett oändligt universum, därför kan jag inte tro på bigbang i den bemärkelsen den har idag.

Skulle uppskatta om någon kan förklara att min teori inte håller. (Så jag kan sova istället)
Det bör ju rätt så enkelt gå att bevisa om man kan räkna ut vart ljusets ”vägg” bör befinna sig med tanke på expansionens fart kontra ljusets fart samtidigt som man har i åtanke att universum expanderar fortare ju längre bort från oss man befinner sig.

Det är som du skriver. Det finns en horisont där universum expanderar fortare än ljuset, och ingen information därifrån kan någonsin nå oss.
Citera
2018-02-04, 10:11
  #9
Medlem
Kumabjorns avatar
Tar expansionskraften i universum slut någon gång? Övergår den då till en retardationskraft (Newton) så att vi till slut sugs in en ny materia som sedan blir en ny Big Bang?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback