Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-25, 18:32
  #1
Medlem
Hej.

Ska snart upp till stugan och tänker sysselsätta mig med att koppla ihop ett litet mini-PA, till salen.
Har en drös högtalare, samtliga på 4ohm, men lite olika watt. Och istället för att KÖPA ett nytt(eller beggat) PA tänkte jag utnyttja dessa. Och har ett slutsteg som föredrar 4ohm...

Så om jag tänker rätt borde jag ju kunna seriekoppla dem två och två för att sedan parallellkoppla dem. Då borde det ju hålla sig kvar på 4 ohm. Har lite koll men formlerna och tankarna snurrar ändå till allt tills man har det i hand, så vill mest dubbelkolla med någon om detta stämmer. Bifogar en skiss för att ni ska fatta hur jag tänkt.

http://cdn08.dayviews.com/501/_u2/_u...llkoppling.jpg

Tack på förhand och Gott Nytt År!
Citera
2017-12-25, 18:36
  #2
Medlem
Luxuss avatar
http://faktabanken.nu/motkopp.htm

Seriekopplar du två 4ohmsmotstånd blir resistansen 8ohm
Citera
2017-12-25, 18:44
  #3
Medlem
Krusensnorres avatar
Detta du söker?
Seriekoppling: R=R1+R2...+Rn
Parallellkoppling:1/R=1/R1+1/R2...+1/Rn
Du får väl börja med att räkna ut seriekopplingarna och sedan räkna varje sådan som ett R i formeln för parallellkoppningar
__________________
Senast redigerad av Krusensnorre 2017-12-25 kl. 18:48.
Citera
2017-12-25, 18:57
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erume
Hej.

Ska snart upp till stugan och tänker sysselsätta mig med att koppla ihop ett litet mini-PA, till salen.
Har en drös högtalare, samtliga på 4ohm, men lite olika watt. Och istället för att KÖPA ett nytt(eller beggat) PA tänkte jag utnyttja dessa. Och har ett slutsteg som föredrar 4ohm...

Så om jag tänker rätt borde jag ju kunna seriekoppla dem två och två för att sedan parallellkoppla dem. Då borde det ju hålla sig kvar på 4 ohm. Har lite koll men formlerna och tankarna snurrar ändå till allt tills man har det i hand, så vill mest dubbelkolla med någon om detta stämmer. Bifogar en skiss för att ni ska fatta hur jag tänkt.

http://cdn08.dayviews.com/501/_u2/_u...llkoppling.jpg

Tack på förhand och Gott Nytt År!

Oavsett om du serie- eller parallellkopplar en oräkniljard högtalare, samtliga på fyra ohm, så måste ju PA:n orka med att driva skiten.
Citera
2017-12-25, 19:02
  #5
Medlem
KiselMupps avatar
Eftersom du har 4 grupper av seriekopplade element så har du 2 Ohm impedans.

2 element i serie: 2*4 Ohm = 8 Ohm

4 parallellkopplade grupper om 8 Ohm: 8/4 = 2 Ohm

Slutsats: koppla 2 grupper i parallell, dvs. 4 element på varje kanal
Citera
2017-12-25, 19:57
  #6
Medlem
janwindahls avatar
Flyttar lite.

Övrig hemelektronik --> Ljudanläggningar
/Moderator
Citera
2017-12-25, 21:28
  #7
Medlem
Det är rätt, men du ska också tänka på att effekten fördelas på alla högtalare, så ta reda på vilken effekt förstärkaren ger i 4 ohm och dividera det med antalet högtalare.
Citera
2017-12-28, 13:05
  #8
Medlem
Tack för feedback. Jag kommer nog ha fler i slutändan oavsett, Men då har jag koll på hur jag ska tänka m kopplandet.

Och att effekten fördelas jämt på elementen. Tänkte faktiskt att de drar det som behövs. Haha, Men det make sense!

Och att slutsteget orkar är inga problem på ett tag. Högtalarna är 15-70w... får försöka lösa så jag har jämnare watt på elementen så löser det sig. I slutändan är det ingen cityfestival som ska underhållas...
__________________
Senast redigerad av erume 2017-12-28 kl. 13:10.
Citera
2017-12-28, 14:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erume
Tack för feedback. Jag kommer nog ha fler i slutändan oavsett, Men då har jag koll på hur jag ska tänka m kopplandet.

Och att effekten fördelas jämt på elementen. Tänkte faktiskt att de drar det som behövs. Haha, Men det make sense!

Och att slutsteget orkar är inga problem på ett tag. Högtalarna är 15-70w... får försöka lösa så jag har jämnare watt på elementen så löser det sig. I slutändan är det ingen cityfestival som ska underhållas...
Högtalarna drar det som krävs, men bara en del av den totala effekten. Bara så ingen tror att de har 100 watt till varje högtalare bara för att förstärkaren lämnar 100 w per kanal.

Högtalarnas effekttålighet har ingenting med saken att göra. Det säger inget om hur mycket effekt de drar vid en viss volym. Det är inte du som styr hur mycket effekt som krävs, bara genom att inte höja volymen för mycket kan du styra distorsionsnivån. Eller att förstärkaren brinner upp.
Citera
2017-12-28, 15:38
  #10
Medlem
pillenottens avatar
Högtalares impedans är nominell, så den kan variera den del både uppåt och nedåt - jag skulle inte lägga för mycket krut på att hamna på exakt 4ohm, risken är när det festspelas att impedansen droppar under 4 ohm och eventuella skyddskretsar aktiveras istället.(eller att steget brinner upp om det är en enklare konstruktion)
Angiven skillnad uteffekt mellan 4 och 8ohm ger max 3 dB i ljudtrycksskillnad - eventuella limiterfunktioner vid för låg impedans tar bort betydligt mer.
(Sedan ger en massa kabel en del elektriska bi-effekter...)
__________________
Senast redigerad av pillenotten 2017-12-28 kl. 15:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback