Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-02-03, 00:32
  #61
Medlem
Bluepants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mand71
Hur menar du att man kan "sabba psyket" om man använder LSD för ofta i "för stora doser" (vad kvalificerar som för stort?). Mig veterligen har man aldrig kunnat påvisa att LSD orsakar några långvariga skador överhuvudtaget, med undantag för HPPD som är mycket ovanligt. Att LSD och annan klassisk psykedelia skulle orsaka långvariga skador är snarare något som förbudsförespråkare vill att vi ska tro och är något som de har påstått på olika sätt sedan 60-talet (genetiska skador, att man blir galen etc). Från svenska CAN:s håll drar man sig exempelvis inte för att påstå att LSD skulle orsaka en sådan överflöd av serotonin att man får permanenta skador, vilket går tvärt emot vad forskningen säger.

Akuta effekter är en annan sak, men även där är saker och ting inte så självklart som t ex att man aldrig ska använda det om man har psykiska sjukdomar. Dr James Fadiman avråder exempelvis inte schizofrena från att använda LSD, men han betonar vikten av att i sådana fall ha en sitter närvarande som har god erfarenhet av psykossjukdomar och som kan assistera om just en akut situation uppstår.

[Edit] För övrigt handlar tråden om meskalin, inte LSD.

LSD är inte helt olikt amfetamin eller MDMA på det sättet det påverkar serotoninet och dopaminet. Bortsett från risken för HPPD så visst, det finns nog ingen risk att LSD eller någon annan psykedelisk drog i sig (dvs själva molekylen) skadar ditt psyke, däremot finns det ju en viss risk för eventuella psykoser, trauman som PTSD m.m. under själva trippen. Anledningen varför jag betonade LSD var för att det är den psykedeliska drogen som enligt mig är mest "knarkig", dvs den har ett pushigt rus som triggar belöningssystemet (likt amfetamin). Vilket t.ex svamp inte har.
Citera
2021-10-19, 16:22
  #62
Medlem
massuppfittarens avatar
Kul tråd! Nu blev jag sugen på att köpa några kaktusar
Citera
2021-11-29, 09:39
  #63
Medlem
Lenny Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Kul tråd! Nu blev jag sugen på att köpa några kaktusar

Verkligen. Blev det några st?
Citera
2021-11-29, 11:20
  #64
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lenny X
Verkligen. Blev det några st?
Oj! Nej men tack för påminnelsen haha Har du?
Citera
2022-12-21, 15:21
  #65
Medlem
Jag fick för mig o köpa 3 små, 1,5-2,5 cms.
Kan jag börja ha alla 3 i en kruka, med ett par cm emellan?
Är ej hyperseriös med de, men kul om de blir nåt av det.
Citera
2022-12-22, 19:08
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markusahlqvist
Jag fick för mig o köpa 3 små, 1,5-2,5 cms.
Kan jag börja ha alla 3 i en kruka, med ett par cm emellan?
Är ej hyperseriös med de, men kul om de blir nåt av det.
Du kan ha alla i samma men varför inte i tre olika så dom får mer utrymme för rötterna?
Tänk på att kaktusar gärna sprider sina rötter längs med jordytan snarare än på djupet så breda krukor är att föredra över djupa.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback