Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-24, 13:54
  #1
Medlem
Hej!

Är helt ny med fonder och har en relativt "stor" summa jag vill investera i minst 5 år med så stor avkastning som möjligt.

Har tänkt mig följande:

Dnb Teknologi: 30%
Swedbank Robur Ny Teknik: 30%
C-worldwide-sweden-small-cap-1a: 20%
Didner & Greger Småbolag: 10%
Spiltan aktie investmentbolag: 10%

Stor risk antar jag, men verkar som att om det går helt ok för dessa företag, borde jag få ut 20% i snitt per år? Eller? Verkar även vara bra tillfälle att köpa med tanke på att senaste 3 månader inte gått upp eller ner särskilt mycket, eller är jag helt ute och cyklar?

Angående ISK, så är det jag betalar för totalt en årlig skatt på 1,5% av det totala innehavet, och förvaltningsavgift varje kväll, inget mer eller?

Tacksam för alla svar och tips!
God jul allesammans!
Citera
2017-12-24, 14:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bezieeh
Hej!

Är helt ny med fonder och har en relativt "stor" summa jag vill investera i minst 5 år med så stor avkastning som möjligt.

Har tänkt mig följande:

Dnb Teknologi: 30%
Swedbank Robur Ny Teknik: 30%
C-worldwide-sweden-small-cap-1a: 20%
Didner & Greger Småbolag: 10%
Spiltan aktie investmentbolag: 10%

Stor risk antar jag, men verkar som att om det går helt ok för dessa företag, borde jag få ut 20% i snitt per år? Eller? Verkar även vara bra tillfälle att köpa med tanke på att senaste 3 månader inte gått upp eller ner särskilt mycket, eller är jag helt ute och cyklar?

Angående ISK, så är det jag betalar för totalt en årlig skatt på 1,5% av det totala innehavet, och förvaltningsavgift varje kväll, inget mer eller?

Tacksam för alla svar och tips!
God jul allesammans!


Bra tillfälle och bra tillfälle, ser man till senaste åren är vi ganska högt värderade just nu. Jag säger verkligen inte att du inte ska köpa men det är värt att fundera kring vart ekonomin är om ett-två år från nu.

Sedan kan man vända på det även, ska du månadsspara kontinuerligt så kommer det spela mindre roll vad för kurs vi har just idag.

Hoppas det hjälpa lite.

God jul på dig med!
Citera
2017-12-24, 14:17
  #3
Medlem
Tack för svaret brush.

Förstår hur du tänker, men tänker samtidigt att det med största sannolikhet inte kommer dippa så mycket mer än det brukar göra hos dessa fonder (förhoppningsvis?), brukar ju vara 4 - 5 månader nedgång max sedan uppåt igen.

Samtidigt så har många sagt att det är riskabelt vilket jag förstår, men även om dessa fonder i år och kommande år skulle snitta 50% utav åren innan, skulle jag tjäna +12% per år, vilket jag inte skulle klaga över.
Citera
2017-12-26, 10:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bezieeh
Tack för svaret brush.

Förstår hur du tänker, men tänker samtidigt att det med största sannolikhet inte kommer dippa så mycket mer än det brukar göra hos dessa fonder (förhoppningsvis?), brukar ju vara 4 - 5 månader nedgång max sedan uppåt igen.

Samtidigt så har många sagt att det är riskabelt vilket jag förstår, men även om dessa fonder i år och kommande år skulle snitta 50% utav åren innan, skulle jag tjäna +12% per år, vilket jag inte skulle klaga över.
"brukar ju vara 4 - 5 månader nedgång max sedan uppåt igen." Ja så kan det vara - en högkonjunktur. Nu har vi haft högkonjunktur i väldigt många år. En lågkonjunktur väntar runt krönet. Då kommer vi inte prata om " 4-5 månader nedåt och sedan uppåt igen" - då pratar vi om år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback