Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-24, 10:00
  #1
Medlem
God Jul på Er, alla forummedlemmar.

Är själv i Shanghai under jul och nyår. Tycker inte det är någon speciell julstämning. IKEA har den vanliga maten men annonserar inte någon julmat vad jag kan se. Lite jultomtar på hotellet. Vädret är uppehåll med AQI 233, dvs very unhealthy, och cirka 9 plusgrader. TV:n visar den sedvanliga anti-Japanska propagandan. Som vanligt, med andra ord.

Någon annan som firar jul i Kina? Erfarenheter? Någon julstämning?
Citera
2017-12-24, 10:40
  #2
Medlem
Kineser firar normalt inte jul, så läget är säkert normalt.

Är du registrerad hos ambassaden, så blir du som regel inbjuden till traditionellt svenskt julfirande.
Citera
2017-12-29, 12:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
God Jul på Er, alla forummedlemmar.

Är själv i Shanghai under jul och nyår. Tycker inte det är någon speciell julstämning. IKEA har den vanliga maten men annonserar inte någon julmat vad jag kan se. Lite jultomtar på hotellet. Vädret är uppehåll med AQI 233, dvs very unhealthy, och cirka 9 plusgrader. TV:n visar den sedvanliga anti-Japanska propagandan. Som vanligt, med andra ord.

Någon annan som firar jul i Kina? Erfarenheter? Någon julstämning?

"Firar" i Guangxi med att jobba. Var på en restaurant med några kunder, och de spelade "We wish you a merry christmas". De sjöng endast refrängen samtliga fyra timmar vi var där. Blev galen på detta och vi förflyttade oss till en bar. Luften här är helt ok med ca 19 grader. Under alla dessa år som jag har bott i Kina har jag tittat på TV i ca 20 minuter sammanlagt. Kinesisk TV är:
Nyheter
Någon variant av sångtävling
Japan invarderar Kina
Reklam
TV-serier där alla gråter stup i ett

IKEA finns inte i denna provinsen, så det blir när man är ute på långtur.
Citera
2017-12-30, 07:57
  #4
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
"Firar" i Guangxi med att jobba. Var på en restaurant med några kunder, och de spelade "We wish you a merry christmas". De sjöng endast refrängen samtliga fyra timmar vi var där. Blev galen på detta och vi förflyttade oss till en bar. Luften här är helt ok med ca 19 grader. Under alla dessa år som jag har bott i Kina har jag tittat på TV i ca 20 minuter sammanlagt. Kinesisk TV är:
Nyheter
Någon variant av sångtävling
Japan invarderar Kina
Reklam
TV-serier där alla gråter stup i ett

IKEA finns inte i denna provinsen, så det blir när man är ute på långtur.

Ja, kinesisk TV suger såååååå hååååååårt. Du glömde dock alla olika TV-program där en grupp av diverse kinesiska kändisar tramsar omkring med massa tillagda fjantiga ljud och emojiis. Allt som görs är av så dålig kvalitet också... De borde fara på studieresa oftare till Hollywood om vi säger så...
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2901576

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback