Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-24, 10:30
  #13
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Rothchilds .... I rest my case
Citera
2017-12-24, 10:38
  #14
Medlem
Man kan inte tänka på Bitcoin som moderna pengar. Det är som guld, det finns bara en begränsad mängd av det och kan aldrig bli mer än så.

Hela poängen med Bitcoin decentralisering vilket innebär att ingen har kontroll över den. Det finns ingen central server som Flashback har exempelvis där ägaren kan göra vad som helst. Istället är Bitcoin och dess källkod utspritt på användarna precis som vid fildelning. Det är också därför man behöver "miners" som driver systemet med datorkraft och i utbyte får Bitcoin.

Du har alltså i praktiken total kontroll över dina pengar. Varken Sveriges regering eller ens Nakamoto kan ta dem ifrån dig hur väl de än skulle vilja med annat än att genom tortyr får dig att avslöja dina konton och koder, eller att man får till ett majoritetsbeslut i hela Bitcoinvärlden att ändra hela kedjan.
Citera
2017-12-24, 10:57
  #15
Medlem
Majaas avatar
TS, du saknar uppenbarligen helt kunskaper om IT.

Det finns ett förutbestämt antal Bitcoins. Tack vare de matematiska algoritmena så kommer så alltid vara. Bitcoins förloras varje dag, då man skickar till fel adress osv. Skickar du till en adress på MIN dator, och sedan glömmer jag dom och skrotar datorn, så är dom Bitcoinsen permanent borta. Fler Bitcoins kommer aldrig att kunna skapas, utan det hela handlar enbart om att skicka data till och från varandra. Det finns inga administratörer eller liknande som har mer makt än en vanlig användare.

Om vi säger såhär: Skulle ägaren av Bitcoins ändra sitt program och ge sig själv 10 Bitcoins, så kommer han att förlora dom 10 coinsen när han är ansluten till nätverket och algoritmerna ser att det inte stämmer.

Det är ett briljant matematiskt pussel, värt miljarder. Ägaren är anonym eftersom valutan kan både starta och stoppa krig och katastrofer. Till exempel så har fattiga i Östasien fått ett bättre liv tack vare att vissa investerade i Bitcoins. Tänk om istället 99% av alla coins som finns (ca 22 miljoner) hamnade i fickan på Löfven och dom på något sätt bevarade sitt värde. Gubben hade blivit rikare än allt som är tänkbart, och en sådan mäktig Löfven hade fan ställt till med något rejält.

Om något sådant skulle hända, så är "orsaken" eller programmeraren anonym.
Citera
2017-12-24, 11:14
  #16
Medlem
Var med från början. Har nu 6 bitcions. Så värdet har ökat bra.
__________________
Senast redigerad av stenvig 2017-12-24 kl. 11:22.
Citera
2017-12-24, 11:56
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majaa
TS, du saknar uppenbarligen helt kunskaper om IT.

Det finns ett förutbestämt antal Bitcoins. Tack vare de matematiska algoritmena så kommer så alltid vara. Bitcoins förloras varje dag, då man skickar till fel adress osv. Skickar du till en adress på MIN dator, och sedan glömmer jag dom och skrotar datorn, så är dom Bitcoinsen permanent borta. Fler Bitcoins kommer aldrig att kunna skapas, utan det hela handlar enbart om att skicka data till och från varandra. Det finns inga administratörer eller liknande som har mer makt än en vanlig användare.

Om vi säger såhär: Skulle ägaren av Bitcoins ändra sitt program och ge sig själv 10 Bitcoins, så kommer han att förlora dom 10 coinsen när han är ansluten till nätverket och algoritmerna ser att det inte stämmer.

Det är ett briljant matematiskt pussel, värt miljarder. Ägaren är anonym eftersom valutan kan både starta och stoppa krig och katastrofer. Till exempel så har fattiga i Östasien fått ett bättre liv tack vare att vissa investerade i Bitcoins. Tänk om istället 99% av alla coins som finns (ca 22 miljoner) hamnade i fickan på Löfven och dom på något sätt bevarade sitt värde. Gubben hade blivit rikare än allt som är tänkbart, och en sådan mäktig Löfven hade fan ställt till med något rejält.

Om något sådant skulle hända, så är "orsaken" eller programmeraren anonym.

Men "värdet" av dessa "coins" finns ju bara sålänge någon annan vill ha de, direkt löfven sitter på en tillräckligt stor del av de skulle resten verkligen då vilja ha de då?

Om de Inte skulle vilja ha de, vad skulle då löfvens "coins" ha för värde?

Detta är en tulpan, finns inget underliggande värde i bitarna, våra papperslappar har iaf. det underliggande värdet av våra ansträngningar att hålla landet flytande på de sätt vi gör och därför backas de av staten och nära nog alla företag.

Om något stort företag/bank /stat lägger sig bakom bitcoins och knyter sitt värde mot de så finns det ett bakomliggande värde men då tror jag att de flesta förespråkarna skulle hoppa av och känna sig svikna och då landar det väl snarare i "disneypengar" som bara funkar internt.

Förklara för mig varför det är annat än spekulation likt tulpaner Utan att dra in tekniken bakom.
Är endast tekniken det som värderas, vad hindrar någon att kopiera den och kalla det "mitcoin" istället?
Händer inte det hela tiden förresten?
Är då inte ett "coin" backat av en stat/bank bättre att satsa i, är väl samma transparens och säkerhet oavsett vem som backar?

Är det en spekulation att det ska bli den nya världsvalutan förstår jag lite, typ som att köpa en okänd konstnär och hoppas på att han någon gång blir känd och till dess njuta av konsten, är det bara uppgångsspekulation så förstår jag med då det verkar finnas pengar att tjäna men annars?

Nya guldet säger en del, tja, mitt guld har jag i form av smycken och klockor och är jäkligt fina att titta på sålänge jag har de kvar oavsett om dess värde skulle landa i noll vilket inte är troligt då det finns användningsområden för guld i verkliga livet, vad är en bitcoin annat än ett annat betalningsmedel utan annan backning än innehavarnas vilja att de ska vara ett betalningsmedel?

Jag förstår att skapar(gruppen?) är anonym, är det en okänd så finns det alldeles för många som kan känna sig lurade som säkert skulle kunna ge sig på han/de, är det ett företag/bank bakom så förstår jag det ännu mer.
Citera
2017-12-24, 12:01
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Men "värdet" av dessa "coins" finns ju bara sålänge någon annan vill ha de, direkt löfven sitter på en tillräckligt stor del av de skulle resten verkligen då vilja ha de då?

Om de Inte skulle vilja ha de, vad skulle då löfvens "coins" ha för värde?


Detta är en tulpan, finns inget underliggande värde i bitarna, våra papperslappar har iaf. det underliggande värdet av våra ansträngningar att hålla landet flytande på de sätt vi gör och därför backas de av staten och nära nog alla företag.

Om något stort företag/bank /stat lägger sig bakom bitcoins och knyter sitt värde mot de så finns det ett bakomliggande värde men då tror jag att de flesta förespråkarna skulle hoppa av och känna sig svikna och då landar det väl snarare i "disneypengar" som bara funkar internt.

Förklara för mig varför det är annat än spekulation likt tulpaner Utan att dra in tekniken bakom.
Är endast tekniken det som värderas, vad hindrar någon att kopiera den och kalla det "mitcoin" istället?
Händer inte det hela tiden förresten?
Är då inte ett "coin" backat av en stat/bank bättre att satsa i, är väl samma transparens och säkerhet oavsett vem som backar?

Är det en spekulation att det ska bli den nya världsvalutan förstår jag lite, typ som att köpa en okänd konstnär och hoppas på att han någon gång blir känd och till dess njuta av konsten, är det bara uppgångsspekulation så förstår jag med då det verkar finnas pengar att tjäna men annars?

Nya guldet säger en del, tja, mitt guld har jag i form av smycken och klockor och är jäkligt fina att titta på sålänge jag har de kvar oavsett om dess värde skulle landa i noll vilket inte är troligt då det finns användningsområden för guld i verkliga livet, vad är en bitcoin annat än ett annat betalningsmedel utan annan backning än innehavarnas vilja att de ska vara ett betalningsmedel?

Jag förstår att skapar(gruppen?) är anonym, är det en okänd så finns det alldeles för många som kan känna sig lurade som säkert skulle kunna ge sig på han/de, är det ett företag/bank bakom så förstår jag det ännu mer.

Är precis som vilken FIAT valuta som helst. Vill ingen ha tex SEK längre så kommer den inte heller ha något värde sen.
Citera
2017-12-24, 12:19
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie
Är precis som vilken FIAT valuta som helst. Vill ingen ha tex SEK längre så kommer den inte heller ha något värde sen.

Nja, om Sverige inte längre vill ha sek så kommer den inte ha något värde, alla alltså, stat, företag Och användare i befolkningen.
Du förstår det bakomliggande värdet i sek va?

Vilket är det bakomliggande värdet i bitcoin?

Om det kommer fram att det är ett energibolag eller en processortillverkare som ligger bakom, ändrar det något i din inställning?
Citera
2017-12-24, 12:21
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Men "värdet" av dessa "coins" finns ju bara sålänge någon annan vill ha de, direkt löfven sitter på en tillräckligt stor del av de skulle resten verkligen då vilja ha de då?

Om de Inte skulle vilja ha de, vad skulle då löfvens "coins" ha för värde?

Detta är en tulpan, finns inget underliggande värde i bitarna, våra papperslappar har iaf. det underliggande värdet av våra ansträngningar

Om något stort företag/bank /stat lägger sig bakom bitcoins och knyter sitt värde mot de så finns det ett bakomliggande värde men då tror jag att de flesta förespråkarna skulle hoppa av och känna sig svikna och då landar det väl snarare i "disneypengar" som bara funkar internt.

Förklara för mig varför det är annat än spekulation likt tulpaner Utan att dra in tekniken bakom.
Är endast tekniken det som värderas, vad hindrar någon att kopiera den och kalla det "mitcoin" istället?
Händer inte det hela tiden förresten?
Är då inte ett "coin" backat av en stat/bank bättre att satsa i, är väl samma transparens och säkerhet oavsett vem som backar?

Är det en spekulation att det ska bli den nya världsvalutan förstår jag lite, typ som att köpa en okänd konstnär och hoppas på att han någon gång blir känd och till dess njuta av konsten, är det bara uppgångsspekulation så förstår jag med då det verkar finnas pengar att tjäna men annars?

Nya guldet säger en del, tja, mitt guld har jag i form av smycken och klockor och är jäkligt fina att titta på sålänge jag har de kvar oavsett om dess värde skulle landa i noll vilket inte är troligt då det finns användningsområden för guld i verkliga livet, vad är en r.


Du glömmer bort att andra alternativa kryptovalutor värderas mot btc
Citera
2017-12-24, 12:44
  #21
Medlem
FemKiloGulds avatar
Det spekuleras i att Hal Finney är Satoshi Nakamoto. Vi kommer dock aldrig att få reda på att så är fallet, men mycket tyder på det.

1. Han tog emot den första bitcointransaktionen.
2. Han bodde i närheten av en person i 10 år som heter Satoshi Nakamoto
3. När han började bli sämre pga ALS så (ganska lägligt) lämnade Satoshi Nakamoto (head director) över bitcoin foundation till en annan director.
4. Han var med i början, innan Bitcoin skapades, och var involverad i många liknande projekt som bygger på samma teknik men dock var misslyckade. Det enda han gjorde var att sammanställa deras teknik och ta det bästa från varje och därigenom skapa Bitcoins.
Citera
2017-12-24, 13:44
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Nja, om Sverige inte längre vill ha sek så kommer den inte ha något värde, alla alltså, stat, företag Och användare i befolkningen.
Du förstår det bakomliggande värdet i sek va?

Vilket är det bakomliggande värdet i bitcoin?

Om det kommer fram att det är ett energibolag eller en processortillverkare som ligger bakom, ändrar det något i din inställning?

Ja men grejen är att det inte är någon skillnad på värdet bakom SEK och bitcoin om du tar bort användarna. SEK har funnits sen 1873, bitcoin i 10år. Du förstår att det krävs lite mer tid för att få den genomarbetad och accepterad. Vänta 50-100 år så får vi se vem som har rätt och fel.
Citera
2017-12-24, 14:14
  #23
Medlem
OnlyTimeWillTells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Nja, om Sverige inte längre vill ha sek så kommer den inte ha något värde, alla alltså, stat, företag Och användare i befolkningen.
Du förstår det bakomliggande värdet i sek va?

Vilket är det bakomliggande värdet i bitcoin?

Om det kommer fram att det är ett energibolag eller en processortillverkare som ligger bakom, ändrar det något i din inställning?

det bakomligande värdet är att det är decentraliserat, det tycker folk är värt 120tkr för en bitcoin.

att ha en alternativ valuta som endast styrsa av tilgång och efterfråga är värt guld värt, speciellt i länder där korruptionen är enorm är krypto valutor ett måste för att staten inte ska råna dig, nu är vi än så länge skonade ifrån det i vårat vackra land, men det betyder inte att läget förändras, eller vad var det stefan juholt sa att sveriges demokrati försvinner och att vi är på väg emot en diktatur, så då kan krypto valutor vara ett måste

bitcoin var aldrig tänkt att bytas ut emot den inhemska valutan utan endast vara en konkurent, vilken den gjort ett bra jobb med.

finns rätt mycket som tyder på att det är hal finney som skapade bitcoins, och det skulle förklara varför satosis bitcoins inte rör sig, då han är död.

Citat:
Ursprungligen postat av iLikeGiraffes
Du glömmer bort att andra alternativa kryptovalutor värderas mot btc

blir mer och mer vanligt att du kan handla alternativa valutor med ethereum etc, eller att du kan köpa direkt med din fiat valuta.

till tråden: ja jag tror väl det är hal finney, mycket tyder på det.

Edit: hitta denna länk https://steemit.com/bitcoin/@newsere...toshi-nakamoto

Fint quote
"The ability for commercial banks and central banks to create money from nothing is the one thing that keeps them and governments from being accountable and honest to the people they should be answerable to."
__________________
Senast redigerad av OnlyTimeWillTell 2017-12-24 kl. 14:17.
Citera
2017-12-24, 14:40
  #24
Medlem
beyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetaBeta
Hur kan Bitcoins skapare fortfarande vara helt anonym? Det kan vara vem/vilka som helst som står bakom? De kan i princip skapa hur många bitcoins de vill till sig själva och sälja det för 17000 dollar eller vad en bitcoin är värd? Det känns som ett scam?

Skulle jag varit skaparen av Bitcoin och gjort att en bitcoin är värd 170 000 Kr(som den är värd idag) så skulle jag ha ``skapat`` 1 000 000 bitcoins till mig själv och sålt de anonymt för 150 000 kr,då skulle folk hoppat på dem och trott att de gjort ett kap. Medans jag blir världens rikaste person på ett ögonblick? Har en känsla om allt är en illusion och att Bitcoin kommer att spricka och många kommer att bli arga.

Någon som förstår hur jag tänker?
Enligt denna lista är Nakamoto världens 44:e rikaste person tack vare sitt bitcoininnehav:

https://www.ccn.com/bitcoin-creator-...ichest-people/

Citat:
”Satoshi Nakamoto, a person or a group who founded bitcoin in 2009 by mining the genesis block, has become one of the 50 richest people in the world with a net worth of $19.4 billion.

For many years, bitcoins mined by Satoshi Nakamoto have remained unspent, all 980,000 of it. If the price of bitcoin continues to increase exponentially in the mid to long-term, Satoshi could become the most valuable individual or organization globally.”
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback