Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-21, 21:13
  #217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klanledaren
BSV är bättre tekniskt men är inte för denna värld, tyvärr.
Du vet det är bara dom galna nog att tro att dom kan förändra världen som till slut gör det...
Citera
2021-01-21, 21:18
  #218
Medlem
UlphSvensons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det går inte att copyright-skydda open source mjukvara. Det är försök till stöld och det är djupt oetiskt. DET förstår ju verkligen precis ALLA, men tydligen inte du?
Du tänker på Public Domain, vilket även det är knepigt och ännu värre worldwide. Open Source/Free Software har istället använt sig av Copyright för att stipulera regler andra måste följa för att använda verken.

MIT är bland de absolut mest tillåtande, men Copyright faller automatiskt till skaparen av ett verk i hela västvärlden allra minst och det är lättare att använda det än att försöka gå full PD. Däremot så går det inte på något rimligt vis att ta tillbaka något som är släppt under en permissive license som MIT, så it kind of works anyway. Typ bättre, till och med. PD hade varit enklare att utmana även om det troligen inte funkat heller.

/ Mvh ja pga reasons kan jag en del om internationella IP, men nej inte jurist för den som vill gå till domstol baserat på en FB-post haha
Citera
2021-01-21, 21:20
  #219
Medlem
UlphSvensons avatar
Minimal sammanfattning men länkar vidare till andra referenser. Pga avtal är det nästan alltid samma i västvärlden: https://en.wikipedia.org/wiki/Abando...t_of_copyright
Citera
2021-01-21, 21:22
  #220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjugotva
Om du läser vad jag skrivet ordentligt så är mjukvaran MIT open source, inte BitCoin whitepaper som just är copyright vilket går utmärkt och bitcoin.org verkar ha fattat idag men inte du...
Nej, Bitcoin whitepaper det är inte copyright-skyddat, inte i Sverige i alla fall
Vad olika kapitaliststollar i USA gör brukar jag inte bry mig om så mkt.
Citera
2021-01-21, 21:28
  #221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlphSvenson
Du tänker på Public Domain, vilket även det är knepigt och ännu värre worldwide. Open Source/Free Software har istället använt sig av Copyright för att stipulera regler andra måste följa för att använda verken.

MIT är bland de absolut mest tillåtande, men Copyright faller automatiskt till skaparen av ett verk i hela västvärlden allra minst och det är lättare att använda det än att försöka gå full PD. Däremot så går det inte på något rimligt vis att ta tillbaka något som är släppt under en permissive license som MIT, så it kind of works anyway. Typ bättre, till och med. PD hade varit enklare att utmana även om det troligen inte funkat heller.

/ Mvh ja pga reasons kan jag en del om internationella IP, men nej inte jurist för den som vill gå till domstol baserat på en FB-post haha
Allrighty then

Jag tänkte mer ut ett moraliskt och praktiskt perspektiv än formellt juridiskt.

Jag tänker att det spelar inte så stor roll om nån försöker eller i nåt land lyckats få copyright på en PDF. Bitcoin lever ju vidare och fungerar ändå. Bygger ju på konsenus på internet och inte på copyright. Så copyrighta på bara, säger jag till alla scammers. Vem f*n bryr sig? Inte jag iaf
__________________
Senast redigerad av Binary 2021-01-21 kl. 21:35.
Citera
2021-01-21, 21:38
  #222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Nej, Bitcoin whitepaper det är inte copyright-skyddat, inte i Sverige i alla fall
Vad olika kapitaliststollar i USA gör brukar jag inte bry mig om så mkt.
Läs ovan vilket vad jag förstår på skribenten inte motsäger något i det jag skrivit...

Jag förstår att man inte är så intresserad av BitCoin om man tycker kapitalismen är stollig...

Edit: frågan är bara vad man gör här då...
Citera
2021-01-21, 21:39
  #223
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Allrighty then

Jag tänkte mer ut ett moraliskt och praktiskt perspektiv än formellt juridiskt.

Jag tänker att det spelar inte så stor roll om nån försöker eller i nåt land lyckats få copyright på en PDF. Bitcoin lever ju vidare och fungerar ändå. Bygger ju på konsenus på internet och inte på copyright. Så copyrighta på bara, säger jag till alla scammers. Vem f*n bryr sig? Inte jag iaf
Tycker du det är moraliskt att stjäla? Snälla ta detta i så fall i någon annan tråd...
Citera
2021-01-21, 21:41
  #224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjugotva
Tycker du det är moraliskt att stjäla? Snälla ta detta i så fall i någon annan tråd...
Att försöka ta copyright på Bitcoin är att försöka stjäla, ja.
Citera
2021-01-21, 21:43
  #225
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Att försöka ta copyright på Bitcoin är att försöka stjäla, ja.
Du fattar väl att han blivit beviljad copyright genom att bevisa sin rätt? Sök hjälp!
Citera
2021-01-21, 21:48
  #226
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjugotva
Du fattar väl att han blivit beviljad copyright genom att bevisa sin rätt? Sök hjälp!
Ingen aning om hur det gick till, men det kan ju inte vara rätt.
Det händer att myndigheter begår misstag. Här har det tydligen i så fall begåtts ett misstag.
Det verkar dock inte ha haft någon speciell effekt på Bitcoin, på nätverket, eller på priset
Citera
2021-01-21, 21:49
  #227
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ingen aning om hur det gick till, men det kan ju inte vara rätt.
Det händer att myndigheter begår misstag. Här har det tydligen i så fall begåtts ett misstag.
Det verkar dock inte ha haft någon speciell effekt på Bitcoin, på nätverket, eller på priset
Ok du inte har något sakligt att tillföra kvarstår ju alltid alternativet som du får förhålla dig till där du tvingas ge dig till känna för att ge utryck, vara tyst....
Citera
2021-01-21, 21:52
  #228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjugotva
Ok du inte har något sakligt att tillföra kvarstår ju alltid alternativet som du får förhålla dig till där du tvingas ge dig till känna för att ge utryck, vara tyst....
Du tillför ju i princip inget annat än att anklaga alla andra för att vara osakliga och okunniga. Jag tror att vi är färdiga med dig här nu. God kväll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback