Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-24, 08:13
  #1
Medlem
Hej
Går i tankarna att uppgradera min soundbar. Valet står mellan LG sj9 eller Samsung hw-k960.
Min huvudfråga är gällande stöd för Dolby atmos. Har hört att Netflix kör en del filmer som stöder detta. Får jag då atmos ljudet när jag ser dessa filmer eller måste min TV stödja atmos? För det betvivlar jag att min 3 år gamla tv gör i så fall.
Har även sett att Xbox one stödjer atmos.

Så hur mycket kommer man då få ut av atmos ljudet?
__________________
Senast redigerad av Inodlog 2017-12-24 kl. 08:18. Anledning: Felstavning
Citera
2017-12-24, 08:48
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inodlog

Så hur mycket kommer man då få ut av atmos ljudet?

Inte ett skit, eftersom Atmos bygger på att du har extra högtalare ovan och bakom.
Citera
2017-12-24, 09:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Inte ett skit, eftersom Atmos bygger på att du har extra högtalare ovan och bakom.

Hur menar du då? Om jag har en soundbar som har Atmos, ex. Lg SJ9, ska jag ju inte behöva köpa till fler högtalare.
Citera
2017-12-24, 10:55
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inodlog
Hur menar du då? Om jag har en soundbar som har Atmos, ex. Lg SJ9, ska jag ju inte behöva köpa till fler högtalare.

Tror du på det själv?

Det spelar ingen roll hur mycket en soundbar trixar. Den kan inte simulera ljud varesig från ovan eller bakifrån. Allt ljud kommer att komma framifrån, men lite mjukvarumagi för att ge illusionen av en bredare ljjdbild. De kan dock inte mäta sig mot ens de enklaste ”riktiga” flerhögtalarsystem.

Så här sitter högtalarna i ett enkelt Atmos-system https://images.cdn.whathifi.com/site...?itok=vgbr2gyh hur menar du att en soundbar skulle kunna ge samma ljudbild?
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2017-12-24 kl. 11:02.
Citera
2017-12-24, 11:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Tror du på det själv?

Det spelar ingen roll hur mycket en soundbar trixar. Den kan inte simulera ljud varesig från ovan eller bakifrån. Allt ljud kommer att komma framifrån, men lite mjukvarumagi för att ge illusionen av en bredare ljjdbild. De kan dock inte mäta sig mot ens de enklaste ”riktiga” flerhögtalarsystem.

Så här sitter högtalarna i ett enkelt Atmos-system https://images.cdn.whathifi.com/site...?itok=vgbr2gyh hur menar du att en soundbar skulle kunna ge samma ljudbild?

Nä, det förstår jag att det inte kan bli samma ljud som om man har fler högtalare utspridda. Men nu var det inte det frågan gällde, utan om själva TV:n behöver Atmos stöd för att hantera soundbarens Atmos stöd. Tycker det låter konstigt att det skulle behöva va så...?
Citera
2017-12-24, 12:35
  #6
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inodlog
Nä, det förstår jag att det inte kan bli samma ljud som om man har fler högtalare utspridda. Men nu var det inte det frågan gällde, utan om själva TV:n behöver Atmos stöd för att hantera soundbarens Atmos stöd. Tycker det låter konstigt att det skulle behöva va så...?

Ja, det som matar ljudsignalen till din bar måste ha stöd för Atmos eller passthrough, annars får du såklart ingen Atmos-kodad signal till din bar.
Citera
2017-12-24, 13:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Ja, det som matar ljudsignalen till din bar måste ha stöd för Atmos eller passthrough, annars får du såklart ingen Atmos-kodad signal till din bar.

Ok, ja då verkar det i nuläget va smidigast med Xbox one. En del LG apparater verkar stödja det också men är inte så pigg på att köpa ny tv för 10-15000.
Citera
2017-12-25, 12:40
  #8
Medlem
Tycker det ser ut som Amazons fire stick ska ha stöd för Atmos. Någon som har nån erfarenhet av denna pryl? Verkar ju ligga på mer beskedliga 5-700 :-
Citera
2021-09-25, 00:29
  #9
Medlem
Frontlinjens avatar
Bumpar tråden med en liknande fråga.

Jag har en Marantz 7.1-receiver från 2007. Funkar bra, jag kör den i 5.0-uppsättning med fronthögtalarna bi-ampade. Kör en 1080p-projektor som bildkälla och kollar uteslutande via en apple-tv som kodar om ljudet från Netflix till DD5.1 vilket receivern förstår (den är för gammal för DD plus)

Jag är rätt nöjd med ljudet, men sneglar på att byta till en 65 tum-tv då projektorn låter för mycket. 4K och HDR lockar.

Min fundering är nu, är det värt att även byta upp sig till Dolby Atmos, eller är det överreklamerat?

Om det är värt att byta, finns det någon prisvärd dekoder för Doby Atmos och DTS:X som ger preout? För jag tänker att min receiver ju kan driva två nya takhögtalare.

Eller är det lika bra att byta till en ny receiver som kan avkoda själv?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback