Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-24, 02:10
  #1
Medlem
Hittade denna länk som visar hur Grönland skulle se ut utan sin istäcke..

http://www.geoforskning.no/nyheter/g...onland-avkledd

Det hela ser ut som en stort sjö.. Frågan är om den skulle finnas när Grönlands is smälter då havets nivå skulle också höjas då. Å andra sidan så kan man förvänta att Gröndland erfar ett snabbt landhöjning typ som i Höga Kusten (eller snabbare)..

Hur skulle naturen och samhället se ut i ett Grönland utan is?
__________________
Senast redigerad av lingonfett 2017-12-24 kl. 02:11. Anledning: stavning
Citera
2017-12-24, 02:39
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Hittade denna länk som visar hur Grönland skulle se ut utan sin istäcke..

http://www.geoforskning.no/nyheter/g...onland-avkledd

Det hela ser ut som en stort sjö.. Frågan är om den skulle finnas när Grönlands is smälter då havets nivå skulle också höjas då. Å andra sidan så kan man förvänta att Gröndland erfar ett snabbt landhöjning typ som i Höga Kusten (eller snabbare)..

Hur skulle naturen och samhället se ut i ett Grönland utan is?

Tänk efter lite, bitte!
Grönland fick sitt namn under vikingatiden, dvs. "vi" var där och "hittade" Grönland. Sexiga grönländskor oräknade..

Ja, inte var väl "vi" så dumma, efter ha hittat Island, som vi också döpte, ett land "utan anledning" döpas till "GRÖNland"?

Givetvis var Grönland grönt på 1000-talet, isen kom till av den globala fryshuseffekten. Nu "gråter" alla idioter för att Grönland blir grönt igen.. Fy 17 vad jag ogillar "miljöpartister"!
Citera
2017-12-24, 03:21
  #3
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Tänk efter lite, bitte!
Grönland fick sitt namn under vikingatiden, dvs. "vi" var där och "hittade" Grönland. Sexiga grönländskor oräknade..

Ja, inte var väl "vi" så dumma, efter ha hittat Island, som vi också döpte, ett land "utan anledning" döpas till "GRÖNland"?

Givetvis var Grönland grönt på 1000-talet, isen kom till av den globala fryshuseffekten. Nu "gråter" alla idioter för att Grönland blir grönt igen.. Fy 17 vad jag ogillar "miljöpartister"!

Hade någon tråd för ett tag sedan angående dom roliga namnen Island och Grönland... och jag minns inte exakt men det är inte omöjligt att namnet Grönland kom till på grund av helt andra orsaker än att det var så mycket grönare än ex Island. Men visst kan det för 800 år sedan kan det givetvis varit grönare på Grönland, men hur förklarar man då under samma period namnet Island? Ja på samma sätt som du förklarade Grönland :-).

För egen del låter det rätt troligt att även för +800 år sedan så blev namnen helt enkelt bytt pga av de på dåvarande Grönland (nuvarande Island) inte ville ha mer folk och immigranterna (Norge, Danmark, Sverige osv) skulle helt enkelt åka till det vi även idag kallar Grönland.

Vad som talar för det är ju att Vikingarna faktiskt överlevde på dagens Island, men försvann på Grönland och inuiterna tog sig dit några århundraden senare. Troligen via is och kajaker typ för medans vikingarna kunde segla mycket längre än inuiterna.

Så hur som helst, jag tror faktiskt det skedde ett namnbyte pga av de som träffade på "grönland" (nuvarande Island) ville helt enkelt få folk att befolka den andra ön...

Alltså inte för att Island är full av is (vilket den är iofs, men inte jämförbart med Grönland). Island är betydligt grönare än Grönland.

Men hur som helst, vikingarna var troligen först... Inuiterna kom senare så när vikingarna kom så fanns det inte en person på Grönland... Så det är rätt intressant ändå... Danmark har full rätt till Grönland trots att dom/vikingarna inte hade sucken i klimatet och dog/flyttade relativt snabbt men inuiterna passade klimatet ganska perfekt...
Citera
2017-12-24, 06:17
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Grönland blev väl helt enkelt kallare, så vikingarna "försvann" till Island. (Har haft en isländsk platina-blondin till flickvän, jädrar!! Hon försvann hem till Island, tyvärr..)

So how did Greenland get its name? According to the Icelandic sagas, Erik the Red named it Greenland in an attempt to lure settlers in search of land and the promise of a better life. However, the age of the ice sheet, which is more than 3 kilometres thick in places and covers 80% of Greenland, proves that the opportunities to establish communities would have been limited to rather small areas. https://skepticalscience.com/greenla...o-be-green.htm

För att blanda in ytterligare en färg i smeten, så kastar vi in "Erik den röde".. haha. Tydligen var det han (som du var inne på) som lurade i folk att Grönland var grönt. Enligt "internet" så har Grönland varit stelfruset mellan 400.000-800.000 år.. Jag var nog (erkänner själv) lite imbecill angående det "gröna" i Grönland. Jag har exempelvis aldrig trott att Gotland är gott eller Öland har öl..
Citera
2017-12-24, 07:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Det hela ser ut som en stort sjö.. Frågan är om den skulle finnas när Grönlands is smälter då havets nivå skulle också höjas då.
Lustigt nog så blir resultatet det motsatta. Smälter man Grönlandsisen sjunker havsnivån runt Grönland och stiger istället desto mer längre bort. En glaciär som den på Grönland innehåller väldigt mycket massa och dess gravitation drar upp vattnet i en "bubbla" runt Grönland. Smälter man isen så vattnet kan fördelas över jorden försvinner den bubblan. Sverige ligger ungefär vid nollpunkten så att vi skulle få väldigt lite ändring i havsnivån om Grönlandsisen smälter. (Vi får istället oroa oss över vad som händer på Antarktis)
Citat:
Å andra sidan så kan man förvänta att Grönland erfar ett snabbt landhöjning typ som i Höga Kusten (eller snabbare)..
Säkert betydligt snabbare initialt. Det är knappast någonstans man skulle vilja bo pga alla jordbävningar. Nu är inte så troligt att all Grönlandsis smälter bort inom överskådlig tid så problemet lär inte uppstå.
Citera
2017-12-26, 20:58
  #6
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag har exempelvis aldrig trott att Gotland är gott eller Öland har öl..

Gotland har jag kikat lite på då och då... G(o/ö)taland, Gotland, Goterna osv... Vissa källor sammankopplar dem och vissa drar isär ursprunget av goterna. Ibland är det (nuvarande Tyskland/polen), ibland är det Gotland osv... Men Goterna var spännande.

Öland, har jag ingen aning om men kan tänka mig folk kanske ifrån nuvarande Sverige eller kanske baltikum (norr och söder blir svårt då hade ön inte blivit döpt så snabbt till ö(land).
Som helt enkelt drog väster/öster ut snabbt utan att namngett stället och sedan snabbt insett att det var en ö... som då blev enkelt Öland... Det förklarar ju inte Åland dock :-)
Citera
2017-12-26, 21:23
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Gotland har jag kikat lite på då och då... G(o/ö)taland, Gotland, Goterna osv... Vissa källor sammankopplar dem och vissa drar isär ursprunget av goterna. Ibland är det (nuvarande Tyskland/polen), ibland är det Gotland osv... Men Goterna var spännande.

Öland, har jag ingen aning om men kan tänka mig folk kanske ifrån nuvarande Sverige eller kanske baltikum (norr och söder blir svårt då hade ön inte blivit döpt så snabbt till ö(land).
Som helt enkelt drog väster/öster ut snabbt utan att namngett stället och sedan snabbt insett att det var en ö... som då blev enkelt Öland... Det förklarar ju inte Åland dock :-)

-Finns gott om Ål på Åland, givetvis!
På finska heter Åland "Ahvenamaa", dvs. "Abborrlandet". Det finns nog ingen uppenbar logik i varför öar/ställen heter som de heter.. Å andra sidan har jag metat en massa abborre på Åland, så den finska benämningen stämmer faktiskt..

För att återkoppla till TS fråga, nej, ingen stor överjordisk sjö på Grönland om isen smälter, däremot finns det skäl att antaga att det finns sjöar "under isen", dvs. bestående av smältvatten. Landet (landmassan) är antagligen såpass över havet, att även med isen borta, finns det kvar en massa land över havsytan, givetvis kommer låglänta delar att förtäras av havet, samt bildas insjöar på, längre inåt land. Sedan är "stort" en definitonsfråga.
Citera
2017-12-27, 16:49
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
För att återkoppla till TS fråga, nej, ingen stor överjordisk sjö på Grönland om isen smälter

Vaför inte? Kartan visar ju att området utgör en stor sänka som i dagsläget ligger under havsnivån.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
däremot finns det skäl att antaga att det finns sjöar "under isen", dvs. bestående av smältvatten.
Ja, att det finns "små" sjöar i dagsläget under isen är att faktum bådge i Grönland och Antarktis.

Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Landet (landmassan) är antagligen såpass över havet, att även med isen borta, finns det kvar en massa land över havsytan, givetvis kommer låglänta delar att förtäras av havet, samt bildas insjöar på, längre inåt land. Sedan är "stort" en definitonsfråga.
Det är ju Grönlands kanter som i dagsläget är över havsnivån. Inlandet är ett stort basäng med får sammankopplingar till havet. Kanske kommer det in då lite saltvatten till botten?
Citera
2017-12-27, 16:53
  #9
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Vaför inte? Kartan visar ju att området utgör en stor sänka som i dagsläget ligger under havsnivån.


Ja, att det finns "små" sjöar i dagsläget under isen är att faktum bådge i Grönland och Antarktis.


Det är ju Grönlands kanter som i dagsläget är över havsnivån. Inlandet är ett stort basäng med får sammankopplingar till havet. Kanske kommer det in då lite saltvatten till botten?

Det sistnämnda: En "stor skål" som du menar Grönland är, har alltså flera "hål" där det rinner ut i havet. Därför kommer inte Grönland bli något slags naturligt svar på "Hooverdammen". Eller ett Vänern på anabola. Naturen löser sig självt!
Citera
2017-12-27, 18:31
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det sistnämnda: En "stor skål" som du menar Grönland är, har alltså flera "hål" där det rinner ut i havet. Därför kommer inte Grönland bli något slags naturligt svar på "Hooverdammen". Eller ett Vänern på anabola. Naturen löser sig självt!

Grönland är unik till sin topografi och geologiska historia, den behöver inte likna något som vi har i dagsläget när den blir isfri.
Citera
2017-12-28, 17:56
  #11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Grönland är unik till sin topografi och geologiska historia, den behöver inte likna något som vi har i dagsläget när den blir isfri.

Där har du totalt rätt: Sköts med GPS... Hehe..

-Skämt åsido, alla "öar" och länder
är väl ändå "unika"?
Citera
2018-02-11, 23:10
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
-Skämt åsido, alla "öar" och länder
är väl ändå "unika"?

Ja, det är därför jag spekulerar om Grönland kan bli ett ö med ett stor sjö med en kan av fastland, eller någonting som ett atoll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback