Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-24, 00:51
  #1
Medlem
Tappade den i golvet, skärmen är inte helt svart, man ser att skärmen på nåt sätt är igång men det kommer inte fram något, den funkar felfritt när jag kopplar in den till en annan skärm. Finns det nåt man kan göra för att försöka väcka liv i skärmen eller blir det till att fläka upp plånboken?

Flix
Citera
2017-12-24, 01:23
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felixgranberg
Tappade den i golvet, skärmen är inte helt svart, man ser att skärmen på nåt sätt är igång men det kommer inte fram något, den funkar felfritt när jag kopplar in den till en annan skärm. Finns det nåt man kan göra för att försöka väcka liv i skärmen eller blir det till att fläka upp plånboken?

Flix

Funkar skärmen som den ska men är löjligt mörk..?
Tänk ett gammalt gameboy-color i baksätet på päronens bil en mörk natt.

I så fall är det bakgrundsbelysningen som dött varpå hela panelen behöver bytas ut, ingenting jag skulle rekommendera dig att göra själv.
Citera
2017-12-24, 01:24
  #3
Medlem
movsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felixgranberg
Tappade den i golvet, skärmen är inte helt svart, man ser att skärmen på nåt sätt är igång men det kommer inte fram något, den funkar felfritt när jag kopplar in den till en annan skärm. Finns det nåt man kan göra för att försöka väcka liv i skärmen eller blir det till att fläka upp plånboken?

Flix
Lämna in på service eller plugga elektronik några veckor, månader, år och kanske lösa det själv. Kunskaper om att reparera en vanlig lcd monitor/tv? Om inte, service.
Citera
2017-12-24, 03:01
  #4
Medlem
Nu ska vi inte vara sådana. Först innan vi vet exakt vad som är fel är det svårt att säga. Jag gjorde samma med min MBP mid 2012, läste några guider på nätet och köpte en ny display för 1400kr på ebay. Funkar felfritt idag.
Citera
2017-12-24, 03:43
  #5
Medlem
movsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeboxo42
Nu ska vi inte vara sådana. Först innan vi vet exakt vad som är fel är det svårt att säga. Jag gjorde samma med min MBP mid 2012, läste några guider på nätet och köpte en ny display för 1400kr på ebay. Funkar felfritt idag.
Du kanske hade tur. Okej, be du gemene man att beställa display på ebay för att åtgärda problemet utan kunskap.
Citera
2017-12-24, 06:32
  #6
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movsd
Du kanske hade tur. Okej, be du gemene man att beställa display på ebay för att åtgärda problemet utan kunskap.


du förstår väl att han trollar?

ont: lämna in den eller sälj begagnad som den är
Citera
2017-12-24, 09:46
  #7
Medlem
Okej, tack för svar, blir att kolla vad det kostar att lämna in..

För det finns ingen möjlighet att nån kontakt bara slagits ur eller liknande? nånting man kan kolla innan man lämnar in den?
Citera
2017-12-25, 16:58
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av felixgranberg
Tappade den i golvet, skärmen är inte helt svart, man ser att skärmen på nåt sätt är igång men det kommer inte fram något, den funkar felfritt när jag kopplar in den till en annan skärm. Finns det nåt man kan göra för att försöka väcka liv i skärmen eller blir det till att fläka upp plånboken?

Flix

kontakta försäkrings bolag och beatala självrisek på 1500 så får du tbx pengarna som du köpte dtorn för. Den modellen säljs ju fortafarnade för 20k i applestore
Citera
2017-12-25, 17:11
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin.
kontakta försäkrings bolag och beatala självrisek på 1500 så får du tbx pengarna som du köpte dtorn för. Den modellen säljs ju fortafarnade för 20k i applestore

Får sannolikt tillbaka en del av pengarna han betalade för datorn, för de lär väl göra avdrag för hur gammal datorn är och elektronik sjunker rätt fort i värde hos försäkringsbolagen, och sen minus självrisken. Men det blir ju ändå en klart bättre lösning än att kanske skrota datorn.
Citera
2017-12-27, 17:22
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pingvin.
kontakta försäkrings bolag och beatala självrisek på 1500 så får du tbx pengarna som du köpte dtorn för. Den modellen säljs ju fortafarnade för 20k i applestore

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Får sannolikt tillbaka en del av pengarna han betalade för datorn, för de lär väl göra avdrag för hur gammal datorn är och elektronik sjunker rätt fort i värde hos försäkringsbolagen, och sen minus självrisken. Men det blir ju ändå en klart bättre lösning än att kanske skrota datorn.


blir till att ringa försäkringsbolag innan jag kollar vad en eventuell lagning kostar helt enkelt!

tack för svar!

flix
Citera
2017-12-27, 18:32
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saso
du förstår väl att han trollar?

ont: lämna in den eller sälj begagnad som den är

Sälja begagnad? "Skärmen funkar ibland"
Citera
2017-12-28, 08:36
  #12
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Sälja begagnad? "Skärmen funkar ibland"


finns företag som köper trasiga elektronik för att laga och sedan sälja dyrare
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback