Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-24, 00:12
  #1
Medlem
terrieterries avatar
Jag har nu två gånger fått hem clementiner (från hembeställning från Mathem) som har varit helt stenhårda, svårskalade och jättetorra. Ja, oätlliga faktiskt. Vad kan detta tillstånd bero på? Har hört att det kan bero på att de har varit frysta. Någon som vet?

Mvh
TT
Citera
2017-12-24, 00:18
  #2
Medlem
Inte frysta.

Har du någon som helst självrespekt så väljer du själv ut din frukt i butik, och låter Mathem ta hand om tråkiga saker som toapapper ooh bulkvaror.
Citera
2017-12-24, 00:29
  #3
Medlem
BewilderedHulders avatar
Googla på why orange trees produce dry oranges kanske kan ge en ledtråd. Vet inte hur man länkar. Tyvärr.
Citera
2017-12-24, 00:48
  #4
Medlem
towbs avatar
Sedan jag börjat köra hembeställning från Hemköp (tror hemköp levererar från närmsta butik) så har kvaliteten på frukt gått upp här hemma. Har även en (1) beställning av snorbilliga clementiner från mat.se som var rätt bra. Från det lokala ICA har det vart tråkig frukt i åratal, köpte knappt frukt längre eftersom den nästan aldrig var god, alltid omogen, torr, smaklös. Lät jag den ligga så gick den oftast från omogen till dålig så där var inte problemet heller.

Finns en annan tråd i ämnet som jag skrivit i för något år sedan och någon som jobbade på stora fruktlagret påstod att frukten var bättre än någonsin, om man bara lät den mogna, eller något sånt. Men jag kan bara konstatera att bytet av affärskedja var det som hjälpte.
Citera
2017-12-24, 00:48
  #5
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inte frysta.

Har du någon som helst självrespekt så väljer du själv ut din frukt i butik, och låter Mathem ta hand om tråkiga saker som toapapper ooh bulkvaror.
Korrekt, Mathem skiter väl i hur frukten verkar vara. De tar den frukt de får syn på och stoppar ner i påsen. Detta för att det ska gå fort och för att de vill ha rast.
Citera
2018-02-20, 12:34
  #6
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Korrekt, Mathem skiter väl i hur frukten verkar vara. De tar den frukt de får syn på och stoppar ner i påsen. Detta för att det ska gå fort och för att de vill ha rast.
Ha, jag hade glömt bort både clementinerna och den här tråden! Kan meddela att jag hittade dem i kylskåpet häromdagen och att de numera smakar utmärkt! Tydligen var de helt enkelt väldigt väldigt omogna!
Citera
2018-02-20, 13:12
  #7
Medlem
De flesta "clementiner" är ganska värdelösa. Själv köper jag enbart satsumas eller vanliga apelsiner och citroner när det kommer till citrusfrukter.
Citera
2018-02-20, 23:54
  #8
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
De flesta "clementiner" är ganska värdelösa. Själv köper jag enbart satsumas eller vanliga apelsiner och citroner när det kommer till citrusfrukter.
Jo, men jag gillar att clementiner inte är så stora.... Och dessutom i vanliga fall väldigt lättskalade!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback