Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-12-25, 11:08
  #25
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Det är som redan påpekats inte särskilt ovanligt med okunniga säljare, dessutom brukar personer med så låg kunskapsnivå som du uppvisar vara dåliga på att beskriva sina problem.

Ta med datorn till en polare med stationär dator, koppla in dennes monitor till din dator, härifrån bör du klara dig själv.

//tripportreat
Men det är bara du och en till här som känt behov av att påpeka det, vad beror det på
Ska prova att koppla in ssdn i en tredje laptop som jag har
Citera
2017-12-25, 11:57
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Men det är bara du och en till här som känt behov av att påpeka det, vad beror det på
Ska prova att koppla in ssdn i en tredje laptop som jag har
Du kanske kommer att räkna in mig också...

Eftersom du orkat göra en egen tråd om ditt problem här, så ligger det nog viktiga (för dig) saker på den trasiga datorns SSD.
Då lider vi med dig, för nästan all av oss har råkat ut för att förlora viktiga dokument/filer/bilder whatever. Och vet hur retfullt det känns när man med mycket enkla medel vid rätt tillfälle kunde ha räddat dem.

Om det nu är VIKTIGA saker på din SSD, så är chansen stor att de fortfarande ligger kvar så att de går att rädda.

Men även jag bedömer att du kan för lite och lyssnar för dåligt - Dvs provar du just nu "hellre än bra". Och då finns EN MYCKET STOR RISK att du genom att bara prova dig fram kommer att förlora filerna för alltid.

Jag rekommenderar dig att packa ned både de två fungerande datorerna och delarna till den trasiga i en lämplig väska.
Kontakta sedan första bästa bekanta som byggt sin STATIONÄRA dator själv och åk dit med grejorna.
Ta gärna med en liten tårta, vinflaska eller annan lämplig muta som håller denne och dig på gott humör medan du i lugn och ro låter personen rädda dina filer. EFTERÅT berättar hen nog gärna vad som behövde göras på ett sätt som du har en chans att begripa.
Citera
2017-12-25, 12:32
  #27
Medlem
Spud-boys avatar
Hur är det med nya laptops, ser SSD:n bara ut som ett litet kretskort med en fet "transistor" på, eller är det bara när dom ligger på, typ 60gb?

Är det samma sorts SerialATA anslutning på dessa?
Citera
2017-12-25, 16:25
  #28
Medlem
lossnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Du kanske kommer att räkna in mig också...

Eftersom du orkat göra en egen tråd om ditt problem här, så ligger det nog viktiga (för dig) saker på den trasiga datorns SSD.
Då lider vi med dig, för nästan all av oss har råkat ut för att förlora viktiga dokument/filer/bilder whatever. Och vet hur retfullt det känns när man med mycket enkla medel vid rätt tillfälle kunde ha räddat dem.

Om det nu är VIKTIGA saker på din SSD, så är chansen stor att de fortfarande ligger kvar så att de går att rädda.

Men även jag bedömer att du kan för lite och lyssnar för dåligt - Dvs provar du just nu "hellre än bra". Och då finns EN MYCKET STOR RISK att du genom att bara prova dig fram kommer att förlora filerna för alltid.

Jag rekommenderar dig att packa ned både de två fungerande datorerna och delarna till den trasiga i en lämplig väska.
Kontakta sedan första bästa bekanta som byggt sin STATIONÄRA dator själv och åk dit med grejorna.
Ta gärna med en liten tårta, vinflaska eller annan lämplig muta som håller denne och dig på gott humör medan du i lugn och ro låter personen rädda dina filer. EFTERÅT berättar hen nog gärna vad som behövde göras på ett sätt som du har en chans att begripa.
Har ingen sådan bekant, och hur många bygger egen stationär dator eeeh
SSDn är 8X2cm och 1mm tjock, är det någon ide att plocka isär min LG r700 för att se om jag kan koppla in SSDn där och rädda filerna ?
Citera
2017-12-25, 18:31
  #29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Har ingen sådan bekant, och hur många bygger egen stationär dator eeeh
SSDn är 8X2cm och 1mm tjock, är det någon ide att plocka isär min LG r700 för att se om jag kan koppla in SSDn där och rädda filerna ?

Lustigt sammanträffande. Jag startar mitt 4:dje bygge av stationär dator + att jag fått brorsan att bygga en.

Ett mycket bra återvinningsprogram är:
EasUS Data Recovery Wizard 11.8. En fri testversion finns med begränsning till 2 GB data. Råkade få en fullversion via min prenumeration på tidningen Datormagazin.
Du behöver någonstans att spara dina återvunna filer också.


Ett gratisprogram som är nästan lika bra.
http://www.puransoftware.com/Data-Recovery.html
Citera
2017-12-26, 00:56
  #30
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Jag har faktiskt en tredje laptop som fungerar lite dåligt och inte är lika rädd om, så jag tänkte skruva isär och koppla in ssdn i den. Får se hur det går
Det kan sluta olyckligt.
Din ssd har byggts upp för din trasiga dator med sin specifika hårdvara.
Om du stoppar in den i en laptop som inte har exakt samma hårdvara så misstänker jag att den inte vill starta upp utan ger felmeddelande. Förhoppningsvis är det allt men man vet ju inte riktigt om datorn får för sig att ändra någon fil på hårddisken som är viktig för dess funktion.
Undrar dessutom om den har kontakter för miniSATA eller microSATA?
MiniSATA passar till SATAadaptrar. MicroSATA fordrar specialare.
Citera
2017-12-26, 01:55
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Har ingen sådan bekant, och hur många bygger egen stationär dator eeeh
SSDn är 8X2cm och 1mm tjock, är det någon ide att plocka isär min LG r700 för att se om jag kan koppla in SSDn där och rädda filerna ?
Nej troligen ingen ide.

Jag tror din SSD är av sk. M.2 typ.
"2280 – 22mm wide, 80mm long" https://en.wikipedia.org/wiki/M.2#Fo...ors_and_keying

Och inget tyder på att du behöver ta hjälp av något "Rescue"-magiskt (ännu) som @PeterNoster skrev. Din disk borde vara alldeles intakt om det var bildskärm/grafikkort som gick sönder.

Om jag kunde ha bjudit hit dig så skulle jag nog ha monterat tillbaka de lösplockade delarna och sedan USB-bootat den trasiga datorn med något NAS-/"mediaspelar"-OS, så att filerna blev tillgängliga över det lokala tråd-nätverket.

Dvs tipset om någon plats att spara på var bra. T.ex en extern USB-disk med minst 500GB ledigt om du inte har jättemycket ledig plats på dina två fungerande laptops.
Samt ett "blankt" USB-minne på typ 4 - 8 GB som man kan få skriva över med ett boot-och-räddnings-OS.

Och har du inte "användbara"(dator-händiga) bekanta så finns ju alternativet att betala för proffesionell hjälp, ifall filerna är tillräckligt "värdefulla"...
Citera
2017-12-26, 09:06
  #32
Medlem
lossnuss avatar
Tack mina vänner för alla tipsen här.
Trasiga datorn existerar inte längre men ssdn är kvar.
Känns som att jag inte kan lösa detta själv så jag
ska ringa till någon dataverkstad efter helgerna och lämna in ssdn där.
Citera
2017-12-26, 12:52
  #33
Medlem
Tripportreats avatar
Felpost
Citera
2017-12-27, 14:47
  #34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Tack mina vänner för alla tipsen här.
Trasiga datorn existerar inte längre men ssdn är kvar.
Känns som att jag inte kan lösa detta själv så jag
ska ringa till någon dataverkstad efter helgerna och lämna in ssdn där.


USB <> SATA adaptrar:
https://www.kjell.com/se/sortiment/d...kontrollerkort


Hårddiskkabinett:
https://www.kjell.com/se/sortiment/d...usb-3-0-p94064


Hårddiskkabinett M.2 till Sata om det råkar vara en M.2 disk
https://www.kjell.com/se/sortiment/d...ll-sata-p61484
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-12-27 kl. 14:53.
Citera
2018-01-07, 07:33
  #35
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lossnus
Hänger inte med riktigt.
Ena datorns skärm är väl "fristående" eller ?
Varför kan man inte koppla ihop och se in i en dator från en annan dator ?
Det måste ju gå att göra.

"se in i en annan dator"

ja det går med hjälp av teamwiever att fjärrstyra men då måste du installera och starta det på den trasiga datorn ändå, varför pluggar du inte bara in en annan skärm? eller plockar ur hårddisken och pluggar den i andra datorn? det tar 30 sekunder, inte så krångligt.

lägg på cloud eller sticka om du har såna viktiga filer, alltid bra med backup på sånt man inte vill bli av med. Gamla foton osv.
__________________
Senast redigerad av Plaguetongue 2018-01-07 kl. 07:37.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback